Jak tworzyć grupy podobnych odbiorców na FB na podstawie Customer Lifetime Value?

Kategoria:

Większość osób targetując swoje reklamy na Facebooku korzysta z podstawowych funkcji targetowania reklam w kreatorze reklam. Część użytkowników używa do tego celu grup podobnych odbiorców generowanych przez Facebooka na podstawie tego kto i w jaki sposób (poprzez fanpage, czy też WWW) wszedł w interakcję z marką. Istnieje też trzecia możliwość, która polega na utworzeniu grupy podobnych odbiorców w kontekście do wskaźnika LTV.

Ale chwila? Czym jest wskaźnik LTV?

To nic innego jak wyrażona w wartościach pieniężnych wartość bieżąca korzyści netto wynikających z relacji z klientem. Wyliczenie tego wskaźnika dla całego okresu współpracy między klientem a Tobą, który może trwać nawet kilkadziesiąt lat, byłoby czasochłonne oraz obarczone dużym ryzykiem uzyskania błędnego wyniku, dlatego LTV liczy się zwykle dla krótszego przedziału czasowego, np. 12 miesięcy. Pozwala to zniwelować wpływ takich czynników jak zmiana oferty czy działania konkurencji. W praktyce więc jeśli klient co pół roku kupuje u Ciebie buty, za które płaci każdorazowo 350 zł, to jego LTV w okresie 12 miesięcy wynosi 2 * 350 zł = 700 PLN. Z kolei, jeśli inny Klient kupi u Ciebie parę butów za 550złotych, ale tylko raz na rok, to jego LTV dla 12 miesięcy wyniesie 550 PLN.

Jak zatem stworzyć grupę podobnych odbiorców na podstawie wskaźnika LTV?

Pierwszym krokiem będzie odpowiednie przygotowanie danych dla Facebooka, w formie pliku csv, który będzie zawierał minimum 1000 rekordów. Należy też mieć na uwadze, żeby wskaźniki LTV dla poszczególnego Klienta były jak najbardziej zróżnicowane, tak, aby Facebook mógł „nauczyć się” naszych najbardziej wartościowych Klientów.

W panelu grup niestandardowych odbiorców klikamy „utwórz grupę odbiorców” i z rozwijanego pola wybieramy „grupa podobnych odbiorców”. Poniżej pola źródło wybieramy „Utwórz nową” i wybieramy opcję z grupą LTV jak na obrazku:

Po akceptacji regulaminu dodajemy plik z identyfikatorem Klienta: może to być imię, nazwisko, e-mail, telefon; ważne jest, żeby dany plik zawierał w sobie parametr wartości Klienta wyrażony w dolarach bez separatorów wartości tysięcznych, a zamiast przecinka wstawić kropkę. Później wybieramy pożądaną przez nas wartość Klienta – do której chcemy utworzyć grupę podobnych odbiorców, edytujemy mapowanie pól i tworzymy grupę niestandardowych Klientów, którą później będziemy wykorzystywać do targetowania reklam. Powodzenia!

Bartek Przybysz, Social Media Manager, bartek@roial.pl
3-letni praktyk social media.
Współtworzył strategie i content dla najbardziej rozpoznawalnych fanpage w Polsce takich jak: Mordor na Domaniewskiej, ASZdziennik.pl (za co otrzymał nagrodę MISIE 2016/17) oraz Kwejk.pl.

Bądź pierwszy i oceń ten post!