Jak optymalizować sklep na WooCommerce?

Kategoria:
optymalizacja woocommerce

Czy optymalizacja Woocommerce to nauka nie do przejścia? Działasz w branży e-commerce i stawiasz na open source’owe rozwiązania? Twojej uwadze zapewne nie uszła wtyczka do WordPressa, a mianowicie WooCommerce. To jedno z najpopularniejszych rozwiązań, z którego korzystają właściciele sklepów internetowych, szukający darmowych narzędzi umożliwiających prowadzenie sprzedaży online. Samo założenie sklepu jednak nie wystarczy – trzeba jeszcze dotrzeć z ofertą do potencjalnych klientów. Sprawdź, jak optymalizować WooCommerce, aby podbić organiczne wyniki wyszukiwania!

Zalety i wady WooCommerce

Wtyczka WooCommerce powstała nieco ponad dekadę temu (została udostępniona użytkownikom w 2011 roku) i od tego czasu zyskała niebotyczną wręcz popularność. W 2022 roku z tego rozwiązania korzystało ponad 5 mln aktywnych sklepów internetowych, a wtyczka obsługuje aż 66 języków. 

Na WooCommerce decydują się przede wszystkim mali i średni przedsiębiorcy, dla których priorytetem jest optymalizacja kosztów, a nie wdrażanie indywidualnych projektów sklepów internetowych – ich cena to minimum kilkanaście tysięcy złotych. Jakie są zalety i wady tego rozwiązania?

Zalety WooCommerce

  • Otwarte, darmowe oprogramowanie;
  • Prosta instalacja;
  • Intuicyjna obsługa;
  • Możliwość dostosowania sklepu do własnych potrzeb;
  • Duża liczba rozszerzeń wspierających różne funkcjonalności sklepu internetowego;
  • Dostęp do statystyk;
  • Ogromny wybór szablonów graficznych (darmowych i płatnych);
  • Możliwość optymalizacji sklepu pod SEO;

Wady WooCommerce

  • Koszty związane z instalacją dodatkowych wtyczek;
  • Ograniczone możliwości rozwoju ze względu na to, że jest to jedynie plugin do WordPressa, a nie oddzielna platforma sprzedażowa;
  • Konieczność częstych aktualizacji systemu;

WooCommerce nie jest rozwiązaniem idealnym, poza licznymi zaletami ma także kilka wad. Jednak jeśli nie zależy Ci na zaawansowanych funkcjonalnościach platformy sprzedażowej i wystarczą Ci możliwości oferowane przez darmowe wtyczki, to będzie to dobry wybór.

Optymalizacja WooCommerce – dlaczego warto ją przeprowadzić?

Masz już własny sklep internetowy, jednak zdecydowana większość klientów dowiaduje się o Twojej ofercie z kampanii reklamowych prowadzonych w wyszukiwarce Google lub w mediach społecznościowych? Najwyższa pora, aby to zmienić! Pojawia się jednak pytanie, co można zrobić, aby zwiększyć widoczność e-commerce w organicznych wynikach wyszukiwania

Odpowiedź jest prosta – pierwszym krokiem jest optymalizacja WooCommerce, czyli takie dostosowanie sklepu, aby roboty Google umieściły go na jak najwyższej pozycji w rankingu. Czynników rankingowych jest cała masa. Warto przyjrzeć się tym, które jak wynika z doświadczenia specjalistów SEO i wytycznych od samego giganta z Doliny Krzemowej, mogą mieć kluczowe znaczenie.

Wybór wydajnego hostingu

Zanim przejdziemy do grzebania w samym WooCommerce, przeanalizujemy, w jaki sposób wybór hostingu przekłada się na wysokość wyników sprzedażowych Twojego sklepu internetowego.

Jeśli planujesz założenie sklepu internetowego i wybierzesz WooCommerce, to musisz także wykupić hosting, czyli usługę polegającą na udostępnieniu miejsca na serwerze. Firm hostingowych jest cała masa, a w ich zróżnicowanej ofercie czasem trudno jest się połapać. Na jakie aspekty warto zwrócić uwagę przy wyborze hostingu?

Nawet jeśli dopiero startujesz z działalnością e-commerce i masz ograniczony budżet na inwestycje, to akurat na hostingu nie powinieneś oszczędzać. Dlaczego? Wydajny hosting to fundament sukcesu sprzedaży internetowej. Od szybkości ładowania się sklepu zależy to, czy klient będzie chciał zrobić zakupy właśnie u Ciebie.

Pomyśl przez chwilę – wyświetliła Ci się reklama produktu, który już od dłuższego czasu chcesz kupić, czekasz jednak na okazyjną cenę. I wreszcie trafia się okazja! Sprawdzasz czym prędzej stan konta i decydujesz się na zakup. Pojawia się jednak problem. Po kliknięciu w link mijają kolejne sekundy, a strona nie może się załadować. Sytuacja powtarza się kilkukrotnie. Nawet najbardziej zdeterminowany klient wybierze w takim przypadku ofertę konkurencji.

Rozważając optymalną specyfikację hostingu, weź pod uwagę nie tylko spodziewany średni ruch w sklepie internetowym, lecz także uwzględnij wyjątkowe momenty, w których liczba użytkowników może wielokrotnie wzrosnąć, przebijając przysłowiowy sufit. Do takich wrażliwych okresów zaliczają się extra promocje (np. z okazji Black Friday) czy przedświąteczny czas, w którym klienci poszukują prezentów.

Wybór odpowiedniego szablonu 

Kolejna kwestia, która jest równie istotna, jak wydajny serwer zapewniający ciągłość funkcjonowania sklepu internetowego, to wybór odpowiedniego szablonu. Czeka na Ciebie wiele propozycji – zarówno płatnych, jak i całkowicie darmowych. I po raz kolejny, przy podejmowaniu decyzji to nie cena powinna być priorytetem, a wydajność konkretnego rozwiązania i możliwość dostosowania go pod kątem wymagań SEO.

Jeśli wybór padnie na niewłaściwy szablon, to pomimo inwestycji w działania związane z pozycjonowaniem sklepu internetowego, możesz się nie doczekać na efekty w postaci wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania i rosnącej widoczności Twojego e-commerce w sieci.

Zwróć uwagę na to, aby szablon był kompatybilny z pluginami SEO, miał możliwość edycji nagłówków, poprawnie wyświetlał się na urządzeniach mobilnych, a także szybko się ładował.

Optymalizacja meta danych – wtyczka Yoast SEO 

W optymalizacji WooCommerce pomogą Ci wtyczki SEO. Jedną z nich jest Yoast SEO umożliwiająca konfigurację meta tagów. Dlaczego warto nie tylko umieścić meta title i meta description, ale także zadbać o ich unikalność i optymalne nasycenie słowami kluczowymi? Meta tagi to jeden z elementów, które przyczyniają się do skuteczności strategii pozycjonowania.

  • Meta title – wyświetla się użytkownikom m.in. w wynikach wyszukiwania. Od tego, czy przyciągnie wzrok potencjalnych użytkowników i przykuje ich uwagę, zależy, czy zdecydują się przejść do Twojego sklepu internetowego. Tytuł powinien być unikalny i dostosowany do zawartości konkretnej podstrony. Pamiętaj też, aby nie był zbyt długi – w przeciwnym razie nie wyświetli się w całości.
  • Meta description – ten tag również wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Opis nie powinien być dłuższy niż 170 znaków. To niewiele, zwłaszcza że w tym miejscu powinieneś umieścić nie tylko informację o tym, co użytkownik znajdzie na konkretnej podstronie, lecz także skuteczne CTA, które zachęci go do kliknięcia w link.

Poniżej znajdziesz screeny, które krok po kroku pokażą Ci, jak zoptymalizować meta dane przy użyciu Yoast SEO.

Włączenie cache oraz optymalizacja JS oraz CSS przy użyciu WP Rocket 

Jeśli serwis nie ma cache’a, to każdorazowe odwiedzenie witryny przez użytkownika będzie wiązało się z wysłaniem przez przeglądarkę zapytania do serwera, co negatywnie wpłynie na prędkość ładowania strony. Dzięki pamięci podręcznej zostanie zapisana kopia, zmniejszająca obciążenie serwera.

Chcesz, aby Twój sklep internetowy ładował się szybciej? Skorzystaj z wtyczki WP Rocket. Dzięki niej nie tylko dodasz pamięć podręczną do WooCommerce, lecz także zminimalizujesz pliki JavaScript i CSS. 

Poniżej znajdziesz screeny, na których pokazujemy, w jaki sposób wykorzystać WP Rocket do optymalizacji WooCommerce.

Ważne, aby po zapisaniu zmian wyczyścić pamięć podręczną i sprawdzić, czy strona wczytuje się prawidłowo!

Optymalizacja obrazów produktów 

Żaden nastawiony na zyski sklep internetowy nie koncentruje się tylko i wyłącznie na opisach produktów. Niezbędne są także grafiki przedstawiające oferowany asortyment. To dzięki nim użytkownikowi wystarczy przysłowiowy rzut oka, aby przekonać się, że kupuje dokładnie taki produkt, jaki chce. W przeciwieństwie do ludzi, roboty wyszukiwarki nie mają oczu, dlatego tak istotna jest optymalizacja grafik znajdujących się w serwisie. Każdy obraz powinien być opatrzony tekstem alternatywnym, opisującym co znajduje się na grafice.

Kolejny istotny element optymalizacji obrazów produktów to zadbanie o ich rozmiar. Im cięższe są grafiki, tym obniżają prędkość ładowania się serwisu. Element ten jest istotny szczególnie w sklepach internetowych oferujących setki lub tysiące produktów – im asortyment jest szerszy, tym więcej grafik trzeba umieścić w sklepie.

Do optymalizacji grafik w sklepie internetowym możesz wykorzystać takie wtyczki jak np. WP Smush lub Imagify.

Optymalizacja bazy danych 

Baza danych jest miejscem, w którym znajdują się wszystkie informacje dotyczące serwisu. Jeśli nie jest regularnie poddawana optymalizacji, to oprócz niezbędnych danych będzie gromadziła też całą rzeszę niepotrzebnych rekordów. Jak zmniejszyć wielkość bazy? 

Pomocna okaże się wtyczka WP-Optimize, przy pomocy której sprawnie przeprowadzisz m.in. defragmentację tabel MySQL. Wykorzystując jej możliwości, zachowasz porządek w bazie danych, co przełoży się także na szybkość działania sklepu internetowego.

Ustawienie przyjaznych adresów URL

Przyjazne adresy URL mają znaczenie zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów wyszukiwarki. Tym pierwszym pozwala szybko dowiedzieć się, w jakim miejscu w serwisie się znajduje. Z kolei robotom umożliwia lepsze zrozumienie struktury witryny. Adresy URL zawierające ciąg liter, cyfr i znaków specjalnych nie są przyjazne. Jak zatem powinny wyglądać? 

Im będą prostsze, tym lepiej. Przykładowy, przyjazny adres URL może być np. taki: xyz.pl/kategoria/podkategrowia/nazwaproduktu.html.

Pamiętaj także o odpowiedniej strukturze adresów URL w swoim sklepie internetowym, uwzględniającej ich hierarchię.

Linkowanie wewnętrzne

Właściwe linkowanie wewnętrzne umożliwia użytkownikom sprawne poruszanie się po serwisie, w tym przypadku po sklepie internetowym. Optymalizując e-commerce, nie zapomnij o poprawieniu nawigacji. Dzięki temu zarówno Twoi potencjalni klienci, jak i roboty wyszukiwarki będą mogli dotrzeć w najdalsze zakamarki witryny, a ich obecność w serwisie nie ograniczy się wyłącznie do zapoznania się z ofertą widniejącą na stronie głównej. 

Zadbaj o to, aby linki do innych podstron zostały zamieszczone nie tylko na stronie głównej, lecz także w artykułach na blogu, na stronach kategorii i produktów, w menu oraz w stopce.

Użycie CDN na przykładzie Cloudflare

CDN, czyli Content Delivery Network to sieć dystrybucji treści, w znaczący sposób optymalizująca szybkość ładowania stron internetowych. CDN pośredniczy pomiędzy serwerem głównym a użytkownikami sieci odwiedzającymi Twój sklep internetowy. 

Jednym z najbardziej znanych dostawców usług CDN jest amerykańskie Cloudflare. Wśród zalet korzystania z tej usługi, warto wymienić m.in. ukrycie adresu IP serwera, szybsze ładowanie się strony, ograniczenie transferu hostingowego, poprawa bezpieczeństwa i ochrona serwisu przed atakami hakerskimi. Cloudfare dostępne jest zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej.

Dodanie sitemapy

Mapa witryny to plik, w którym zawarte są wszystkie adresy URL w obrębie konkretnej domeny internetowej. Po co ją tworzyć? Aby ułatwić zadanie robotom skanującym zawartość serwisu. 

Pomyśl, jak się czujesz, gdy po raz pierwszy wchodzisz do ogromnej galerii handlowej, w której jest kilkaset sklepów? Pewnie jesteś nieco zagubiony, nie wiesz, czy za rogiem trafisz na kolejną kawiarnię, czy na drogerię. Nie masz pojęcia, czy w ogóle znajdziesz w tym miejscu sklep, którego szukasz. A wystarczy, że spojrzysz na plan obiektu i wszystko staje się jasne. 

Nawet jeśli już odwiedziłeś wcześniej tę galerię, to nie masz pewności, czy w ostatnim czasie nie powstał w niej jakiś nowy sklep. Możesz to sprawdzić na dwa sposoby – przejść po kolei wszystkie piętra (co zajmie Ci sporo czasu) albo możesz zerknąć do wspomnianego planu budynku. Które rozwiązanie jest według Ciebie efektywniejsze?

Sitemapa to właśnie taki plan Twojej witryny internetowej. Pomaga robotom Google odnaleźć się w serwisie i dotrzeć do wszystkich podstron, co z kolei przekłada się na szybszą indeksację. Pamiętaj o tym, aby mapa witryny była zawsze aktualna. Dodaj też informacje o niej w narzędziu Google Search Console oraz pliku robots.txt. Jeśli sitemapa jest zbyt duża, możesz stworzyć kilka mniejszych plików, zawierających podział np. na kategorie, produkty oraz grafiki.

Audyt WooCommerce – tylko ze specjalistami z Roial!

Chcesz mieć pewność, że Twój WooCommerce jest poprawnie zoptymalizowany? Zleć nam audyt SEO! Otrzymasz rzetelny raport ukazujący wszelkie niedociągnięcia w zakresie optymalizacji SEO i dowiesz się, jakie elementy należy czym prędzej poprawić, aby zwiększyć widoczność sklepu internetowego w sieci i dotrzeć z ofertą do jeszcze większej liczby potencjalnych klientów.

5/5 - (1 vote)