Zapowiadana jeszcze w ubiegłym roku aktualizacja Instagrama zdobywa coraz większe grono fanów. Nic dziwnego! Na polu marketingowym okazała się być bardzo przydatna. Możliwość wyszukiwania określonych słów kluczowych niesie za sobą dodatkowe ułatwienia.
Jako marketerzy czekaliśmy na tę zmianę. Przed aktualizacją, jeśli szukaliśmy czegoś konkretnego na Instagramie (np. żeby sprawdzić konkurencję), wyniki wyszukiwania ograniczały się do nazwy profilu, używanych hashtagów czy określonej lokalizacji. Aktualnie, możemy wyświetlać wszystkie posty zawierające wpisane przez nas słowa kluczowe, z którymi identyfikujemy daną markę.
Co daje nam wyszukiwanie po słowach kluczowych?
Nowa funkcjonalność ułatwia znalezienie szerszego pola treści, a także może zmienić pewne wyszukiwania dla marek, które chcą zmaksymalizować wydajność na Instagramie.
Co ważne, publikując nowe treści na swoim profilu na Instagramie, nie ma konieczności dodawać wszystkich możliwych odmian hashtagów, które przychodzą nam na myśl, aby trafić do różnych grup i zmaksymalizować widoczność. Wystarczy zatem w przemyślany sposób stworzyć copy posta, ponieważ terminy użyte w podpisie zdjęcia w większości przypadków wystarczą, aby użytkownicy mogli znaleźć nasze posty.
Jak wykorzystać potencjał wyszukiwania po słowach kluczowych?
Czy można mieć pewność, że przy rezygnacji bądź ograniczeniu ilości hashtagów pod swoimi wpisami, nadal będziemy wyświetlać się w wynikach wyszukiwania lub co więcej – zostaniemy łatwo znalezieni? Otóż, zakładamy, że można. Planując nową użyteczność, brano pod uwagę 3 główne cele, jakie ma spełniać funkcja wyszukiwania słów kluczowych:
Budowanie interakcji i zaangażowania potencjalnych klientów
Biorąc pod uwagę specyfikę mediów społecznościowych, nawiązanie i utrzymanie relacji z klientami jest bardzo ważne, jak nie najważniejsze, dla rozwoju marki w internecie. W tym wypadku wyszukiwanie po słowach kluczowych odgrywa ogromne znaczenie. A mianowicie, możesz teraz wyszukiwać posty, używając słów kluczowych, których idealny klient użył w copy swojego wpisu na IG. Wchodzisz w interakcje i zapraszasz do siebie ? Dzięki temu poznajesz odbiorców i ich zainteresowań poza Twoją marką. Nowe narzędzie Instagrama umożliwia również znajdowanie wzmianek o swojej marce, które wcześniej mogłeś przegapić, ponieważ klient nie oznaczył Cię, ani nie wspomniał wiodącego hashtagu Twojej marki.
Analiza konkurencji
Możesz teraz wyszukać słowa kluczowe konkurencji i sprawdzić, nie tylko jak się komunikują z klientami, ale przede wszystkim, jaką mają opinię wśród użytkowników. Prostym sposobem prześwietlicie konkurencję, która poniekąd może być nawet Waszym źródłem inspiracji lub punktem zapalnym do działania. Wszystko to pomaga w tworzeniu lepszych treści, które rezonują z odbiorcami.
Wzrost świadomości marki
Skoro my łatwo możemy znaleźć konkurencję, to i konkurencja może znaleźć nas. Ale nie tylko. Wyszukiwanie po słowach kluczowych, pozwala także potencjalnym klientom zobaczyć nasze posty i odwiedzić profil.
Wszystko fajnie, ale… od algorytmu nie uciekniesz
No właśnie. Nie do końca jest tak łatwo jak można sobie to wyobrażać. Według Instagrama, wyszukiwanie słów kluczowych jest „ograniczone do tematów ogólnych i słów kluczowych, które są objęte wytycznymi społeczności Instagrama”. Tak więc nie każde niszowe słowo kluczowe i temat można sprawdzić w ten właśnie sposób.
Czym byłby media społecznościowe bez swojego algorytmu… Również w wypadku nowej funkcjonalności Instagramu, nie obeszło się bez tego. Instagram podczas publikacji i wyszukiwania ocenia wyniki słów kluczowych na podstawie wielu czynników, takich jak: rodzaju treści, podpisów, daty opublikowania. A jak na algorytm przystało, wyróżniane są najbardziej odpowiednie dopasowania dla każdego użytkownika. Kontynuując, nie jest to więc zwykłe wyszukiwanie słów kluczowych. Istnieją kwalifikatory, które wpływają na sposób wyświetlania treści.
Rekomendujemy przeprowadzanie eksperymentów w obrębie prowadzenia swojego profilu na Instagramie i obserwacji, jak pojawiają się Twoje posty z hashtagami i bez nich. To pozwoli na sformułowanie najlepszej strategii dla własnej marki.