Doskonale zaprojektowana strona internetowa czy sklep to połowa sukcesu. Analiza wykazuje, że użytkownicy szybko uciekają z Twojej witryny? Może konkretna podstrona jest tego przyczyną? Budowanie UX nie jest łatwym zadaniem, dobra baza nie zawsze wystarczy. Tutaj każdy szczegół może mieć duże znaczenie. Wraz z rozwojem technologicznym coraz ważniejsza staje się identyfikacja wizualna marki. Może Ci się wydawać, że masz UX w małym palcu. Warto jednak przypomnieć sobie o podstawowych błędach, które są w stanie mocno zachwiać jakością Twojej strony. Przeanalizujmy zatem 5 podstawowych błędów UX z którymi często się spotykamy.
Zaburzona struktura hierarchiczna strony
Pierwsza i najważniejsza zasada UX o której absolutnie nie można zapomnieć. Struktura witryny to najprościej mówiąc sposób organizacji treści i nawigacji na naszej stronie. W zależności od rodzaju witryny może być to prosta, kilkupoziomowa struktura jak i również skomplikowana, wielopoziomowa z którymi nie raz mieliśmy styczność. Struktura strony powinna być prosta i logiczna, tak aby nawigacja wewnątrz strony nie sprawiała problemów użytkownikom, którzy przyzwyczajeni są do ułożenia treści w hierarchiczny sposób. Dotyczy to zarówno samych treści jak i drzewa kategorii czy zakładek do innych podstron serwisu. To co najważniejsze z punktu widzenia użytkownika powinno znajdować się na samej górze, dopiero później przechodzimy do poszczególnych zagadnień. Warto pamiętać, aby tytuły rzeczywiście odpowiadały treściom, najlepiej gdy najważniejsze informacje będą w nich zawarte. Należy pamiętać, że użytkownicy bywają leniwi i trzeba to brać pod uwagę.
Przerost formy nad treścią
Osoba odpowiadająca za wygląd Twojej strony w artystycznym szale dodaje coraz to nowsze elementy na stronie, które mogą powodować efekt wow. Wydawać by się mogło, że przyniesie to świetne rezultaty i już oczekujemy na sukces, ale rzeczywistość szybko to weryfikuje. Przytłoczenie strony przeróżnymi elementami graficznymi sprawia, że na stronie pojawia się w rzeczywistości mało treści ważnej dla użytkownika oraz samego SEO. Taki balans między wizualną atrakcyjnością strony a jej czytelnością można porównać do spaceru po linie. Więcej szczegółów przyczynia się do mniejszej czytelności. Dlatego w sekcjach z treścią warto postawić jednak mimo wszystko na minimalizm. Trzeba zadbać przede wszystkim na treści wysokiej jakości, które znajdą się w graficznym szablonie strony. Mają być ciekawe i odpowiadać oczekiwaniom użytkowników – to się przełoży na współczynnik konwersji a co za tym idzie, na zysk. A o to w tym wszystkim chyba chodzi prawda? Trudno się z tym nie zgodzić.
Słabo sformatowane treści
W tym przypadku omówimy zagadnienie przeciwne do poprzedniego. Załóżmy, że napisałeś treść, która zasługiwałaby na literacką nagrodę Nobla, ale zawiera ona tylko jeden nagłówek H1. Brak formatowania tekstu na stronie na pewno nie wpływa pozytywnie na użytkownika, wręcz odstrasza. Po zobaczeniu takiego tekstu większość potencjalnych odbiorców od razu odpuści sobie czytanie, nie mówiąc o dalszym zagłębianiu się w stronę. Należy zadbać o to, aby tekst zachęcał nie tylko swoją treścią, ale także formą. Jest to ważne z jednego prostego powodu, mało który użytkownik czyta tekst od a do z. Dlatego trzeba zastosować odpowiednie formatowanie. Nagłówki powinny wskazywać treść, zawierać najważniejsze dla nas frazy, tak aby użytkownik wiedział z jakim tematem ma do czynienia. Warto również pamiętać, że treści w internecie to nie rozprawki i nie warto lać wody. Nie należy skupiać się na tym, co jest nieistotne a zawierać w tekście najważniejsze aspekty.
Nieprzemyślane decyzje techniczne i błędy
Posiadasz na swojej stronie skrypty, które mają za zadanie zachęcić użytkownika do różnego rodzaju konwersji? Świetnie! Ale co jeśli takie okienko pojawia się zanim użytkownik skończy czytać tekst lub jeszcze zanim zaczął go w ogóle czytać? Może to doprowadzić do natychmiastowego zamknięcia strony. Należy brać pod uwagę takie aspekty. Jeżeli chcesz wprowadzić coś dodatkowo, postaw się na miejscu użytkownika i zastanów się dwa razy czy zmiana może go zainteresować czy wręcz przeciwnie. Jeżeli analiza testów wykaże spadki w ruchu koniecznie to popraw. Należy zwrócić uwagę również na drobne aspekty, takie jak aktywność przycisków. Niedziałające buttony niemal wyganiają użytkownika ze strony. Podobnie jest w przypadku migracji serwisu bądź zmian w adresach. Trzeba zwrócić uwagę na wszystkie podstrony. Czy strona ładuje się szybko na urządzeniach mobilnych? Czy drzewo kategorii ma odpowiednio duży obszar i nie zwija się w irytujący, szybko znikający sposób? Aspekty techniczne są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania strony oraz User Experience.
Rozpraszacze na stronie czyli za dużo, za szybko
Na Twojej stronie są ciekawe treści oraz jest ona atrakcyjna wizualnie i estetyczna ale nadal coś nie działa tak jak powinno? Często dodawane są różnego rodzaju efekty i przejścia co ma przykuć uwagę użytkownika. Nie ma w tym absolutnie nic złego, pod warunkiem, że są one odpowiednio umiejscowione. Jednak co się dzieje w przypadku, gdy zakładki zasłaniają całą treść a chcąc je zamknąć przechodzimy do innej podstrony? Niewątpliwie jest to irytujące. To samo tyczy się ciekawych filmików lub ruchomych reklam niemożliwych do zatrzymania, które znajdują się w pobliżu tekstu. Nie ma nic bardziej rozpraszającego prawda? Kolejnym czynnikiem jest zbyt szybkie przechodzenie do CTA (Call-to-action czyli zachęcenie do konwersji). Często można spotkać się z przyciskiem prowadzącym do konwersji w losowym miejscu. Takie umiejscowienie na początku treści może nie zadziałać tak dobrze jak na końcu, użytkownik może nie być wystarczająco zachęcony.
Czy praca nad User Experience należy do prostych? Zdecydowanie tak nie jest. Bardzo łatwo popełnić cały szereg błędów, które mogą mieć bardzo nieprzyjemne skutki. Dlatego warto dokładnie zadbać o wszystkie szczegóły na stronie. Proces można ułatwić wykorzystując wtyczki mierzące ruch na naszej stronie, które mogą pomóc w wyłapaniu błędów, jakie znajdują się w witrynie. Na UX wpływają szczegóły, jak powszechnie wiadomo szczegóły łatwo przeoczyć.