Posiadanie własnej strony internetowej np. sklepu internetowego, czy witryny projektu to często jeden z głównych sposobów na sprzedaż i generowanie zysków. W dużej ilości przypadków jedynym głównym problemem staje się brak sprzedaży, przy pozyskiwaniu naprawdę dużego ruchu organicznego lub motywowanego. W takich sytuacjach zastanawiamy się, co sprawia, że pomimo pozyskiwania potencjalnych klientów na naszą stronę internetową nie dochodzi do sprzedaży. W tym tekście przedstawiamy 6 najczęstszych powodów, poprzez które pozyskujemy ruch na naszą witrynę, a nie generujemy sprzedaży.
Niewłaściwy ruch organiczny
Pierwszym powodem, dla którego możemy nie generować sprzedaży na naszej stronie internetowej, pomimo pozyskiwania dużego ruchu organicznego jest pozyskiwanie niewłaściwego ruchu na naszą stronę. Będzie owocowało przechodzeniem dużej ilości osób na naszą witrynę, które w rzeczywistości nie będą zainteresowane zakupami w naszej marce lub nie będą mogły ich dokonać.
Określając zatem ruch, jaki uzyskujemy naszą stronę internetową, przede wszystkim powinniśmy zadbać o to, aby na naszą witrynę przechodziły jedynie osoby, które z dużym prawdopodobieństwem, mogą zakupić nasze produkty. Powinniśmy zatem dobierać odpowiednie słowa kluczowe, pod którymi jesteśmy widoczni w internecie, a także monitorować frazy w specjalistycznych narzędziach, aby mieć pewność, że uzyskujemy jedynie taki ruch, który jest zainteresowany naszą kategorią tematyczną.
Powinniśmy również zwrócić uwagę na to, skąd i w jaki sposób pozyskujemy ruch motywowany. Może to być kierowanie ruchu z naszych platform w mediach społecznościowych, z forów internetowych, a także akcji promocyjnych, czy treści sponsorowanych. Pozyskując ruch na naszą stronę internetową w ten sposób, również możemy pozyskiwać osoby całkowicie niezwiązane z naszą branżą, które nie dokonają zakupów. W trakcie trwania pozycjonowania i prowadzenia sklepu internetowego powinniśmy regularnie zatem sprawdzać i analizować ruch, jaki pozyskujemy, a także zwiększać jego jakość. Powinniśmy wyeliminować te osoby i wyłączać te źródła pozyskiwania ruchu, które nie są związane z naszą branżą i nie będą dawały nam sprzedaży. Powinniśmy też z kolei zwiększać udział ruchu z miejsc, w których przebywają osoby, które będą mogły skorzystać z naszej oferty.
Dobrym przykładem tego problemu jest umieszczenie reklam tradycyjnych samochodów na forum ekologicznym, gdzie większość osób nie podróżuję samochodami lub wybiera jedynie te elektryczne. Podobnym błędem będzie pozyskiwanie ruchu odbiorców z wyszukiwarki Google spod „ekologicznych” fraz.
Wabienie odbiorców
Częstym powodem braku konwersji sprzedaży na naszej stronie internetowej może być sposób, w jaki pozyskujemy ruch na naszą stronę internetową. Często problem ten dotyczy sytuacji, kiedy zlecamy pozycjonowanie strony internetowej agencjom marketingowym, które nie są rzetelne i sprawdzone.
Powodem tym jest „wabienie odbiorców” którzy są wprowadzani w błąd, aby jedynie wejść na naszą stronę internetową. Mogą powodować to błędne i nieprawdziwe reklamy internetowe, fałszywe zachęcenia promocjami lub innymi bonusami, czy wręcz otwarte oszukiwanie odbiorców, co do produktu i zakresu świadczonych usług. Choć te wszystkie sytuacje będą powodowały często spory nowych użytkowników na naszą stronę internetową, będzie to martwy ruch, gdyż żaden oszukany potencjalny klient nie zdecyduje się na skorzystanie z oferty naszej marki. Jest to bardzo kuszące działanie, ale nigdy nie prowadzi ono do skutecznej sprzedaży. Nawet jeśli chcemy promować się w kontrowersyjny sposób w internecie, nigdy nie powinniśmy wabić odbiorców na naszą stronę, gdyż będziemy tracili jedynie czas, a także środki. Nie powinniśmy również wykorzystywać tego typu metody do pozyskiwania ruchu na naszą stronę internetową, gdyż odbiorcy w przyszłości będą negatywnie kojarzyli naszą markę i nawet jeśli będą chcieli skorzystać z naszych usług, nie zrobią tego w obawie o niską jakość świadczonych sprzedaży.
Brak jakościowej prezentacji produktu
Jedną z najczęstszych przyczyn, dla których klienci przechodzący na naszą stronę internetową nie dokonują zakupów, jest brak jakościowej prezentacji produktu. Jest to jeden z najważniejszych błędów, który potrafi odstraszyć każdą osobę. Produkt powinien być zaprezentowane na naszej stronie internetowej w sposób kompleksowy, profesjonalny, jasny, a także atrakcyjny dla odbiorców. Odbiorcy muszę sprawdzić wszystkie parametry produktu, zobaczyć go dokładnie wizualnie, a także poznać wszystkie cechy, funkcjonalności oraz zalety danej rzeczy. Powinniśmy zatem dokładnie i rzetelnie przekazać wszystkie informacje o produkcie, a także zachęcić osoby do jego zakupu.
Prezentacja produktu będzie różniła się w zależności od miejsca, typu strony którą posiadamy, czy możliwości jakie mamy. Posiadający własną witrynę musimy zatem bardzo dobrze zaprezentować produkt, gdyż nie będziemy borykali się z wieloma ograniczeniami, jakie panują w innych miejscach internetu, np. na forach czy w social mediach.
Możemy również poprosić profesjonalną agencję marketingową o przygotowanie strony produktowej lub samodzielnie dowiedzieć się w internecie jak profesjonalnie przedstawiać produkty, które sprzedajemy.
Jeśli nie zaprezentujemy w odpowiedni sposób naszych produktów, pozyskiwanie nawet jakościowego ruchu połączone z posiadaniem jakościowego produktu, nie będzie dawało nam sprzedaży. Potencjalni odbiorcy nie będą zainteresowani zakupem czegoś, co wydaje się niekorzystne.
Brak profesjonalnego wizerunku
Kolejnym powodem, który może uniemożliwiać sprzedaż na naszej stronie internetowej, jest brak profesjonalnego wizerunku. Obecnie na rynku działa bardzo wiele marek, które prześcigają się w pomysłach na sprzedaż i kreowanie pozytywnego wizerunku. Oznacza to, że klienci mają do wyboru wiele profesjonalnych marek, u których będą mogli dokonać zakupu.
Jeśli na naszej stronie internetowej nie będziemy postrzegani jako profesjonalna marka, może powodować to rezygnację z zakupów. Przede wszystkim powinniśmy zadbać o szatę graficzną naszej strony internetowej, która musi być nowoczesna i w pełni profesjonalna. Powinniśmy również pomyśleć o wielu możliwościach i formach kontaktu, a także szybko odpowiadać na pytania potencjalnych klientów. Nie powinniśmy również dodawać kontrowersyjnych materiałów, a także nie używać mowy potocznej na naszej stronie internetowej. Najlepszym rozwiązaniem jest zamawianie treści, a także contentu w dowolnej formie u profesjonalnego copywritera lub w agencjach marketingowych.
Powinniśmy również zadbać o profesjonalny i solidnie działający proces zakupowy, a także o stworzenie odpowiedniego loga, dobranie odpowiednich barw marki, czy formę funkcjonowania.
Wątpliwości zakupowe
Częstym powodem, dla którego użytkownicy przechodzący na naszą stronę internetową nie chcą dokonywać zakupów, są wątpliwości zakupowe. Są to obawy i niejasności, czy negatywne odczucia towarzyszące naszym potencjalnym klientom. Nie muszą być one spowodowane konkretną sytuacją, ale jeśli wystąpią, zniechęcają klientów do zakupu. Do sprzedaży przekonuje jedynie całkowita pewność, że produkt jest jakościowy, odpowiada potrzebom klientów, a także że kupują go od jakościowej marki.
Istnieje wiele elementów, które, mogą budzić wątpliwości zakupowe. Może być to nasz wizerunek, zbyt długi proces sprzedażowy, cena, brak podstawowych informacji o produkcie czy niewiadome odnośnie produktu. Jeśli zatem borykamy się z sytuacją, gdy pozyskujemy na naszą stronę internetową duży ruch, a nie generujemy sprzedaży, powinniśmy dowiedzieć się, czy nasz serwis nie powoduje wątpliwości zakupowych. Możemy, w tym celu samodzielnie przebrnąć cały proces zakupowy lub zlecić jego audyt profesjonalistom, a także zapytać się znajomych, czy innych osób w sieci, co zniechęca do zakupu na naszej stronie internetowej. Następnie należy zadbać o usunięcie problematycznych kwestii, aby nie odstraszały naszych klientów.
Błędy w procesie sprzedaży
Jednym z najbardziej bolesnych powodów braku sprzedaży na naszej stronie internetowej są błędy w procesie sprzedażowym. Jest to bolesne ze względu na to, że uzyskujemy odpowiedni ruch, a także przekonujemy do zakupu naszych potencjalnych klientów, ale nie mogą oni zrealizować transakcji z różnych względów. W takiej sytuacji czasami przez jeden mały błąd możemy stracić bardzo duże pieniądze. Przeważnie odbiorcy nie będą chcieli już po raz kolejny wracać na naszą stronę internetową i dokonywać zakupów, gdyż na rynku istnieje wiele konkurencyjnych marek oferujących często równie atrakcyjne oferty sprzedażowe.
Kluczem do wyjścia z tego problemu jest przede wszystkim zauważenie i rozwiązanie problemu. Powinniśmy zatem regularnie sprawdzać procesy sprzedażowe – nawet jako zewnętrzni klienci, robiąc od czasu do czasu zakupy lub dokonując transakcji na naszej platformie. Możemy również zlecać audyty agencjom marketingowym, a także zatrudniać specjalistów od weryfikacji strony technicznej przedsięwzięcia. Sprawne oko doświadczonych osób z pewnością wychwyci błędy, a także nieprawidłowości, które uniemożliwiają zrobienie zakupów na naszej stronie internetowej.
O jakich błędach mówimy, myśląc o tym powodzie braków sprzedaży? Mogą być to bardzo różne błędy i problemy, które uniemożliwiają dokonanie zakupów. Przede wszystkim, mogą być to błędy związane ze stroną techniczną, które np. sprawiają znikanie produktów z koszyka, niemożliwość dodania produktów do koszyka, problemy z płatnością różnymi formami, czy brak możliwości rejestracji. Problemem może być również zbyt zawiły system sprzedaży, gdzie potencjalni klienci będą musieli wypełnić wiele pól i rubryk czy ponadprzeciętnie weryfikować swoją tożsamość. Możemy również popełniać błędy przy ustalaniu ceny, które będą zupełnie inne w sklepie internetowym, a zupełnie inne w koszyku. Błędem zakupowym mogącym również budzić wątpliwości, jest fakt, jeśli na którymś etapie nie będzie szyfrowanie SSL strony internetowej lub jeśli proces zakupowy będzie się zacinał i generował powiadomienia o błędach.
Każda marka posiada nieco inny proces sprzedażowy, ale niezależnie od tego, w jaki sposób sprzedajemy nasze produkty i usługi w sieci, powinniśmy regularnie go ulepszać, a także monitorować, aby szybko wykryć nieprawidłowości. Chcesz poprawić jakość swojej sprzedaży? Zależy Ci na maksymalizacji zysku? Skontaktuj się z nami!