#3 Korzystanie z CSS Googlowego w reklamach Shopping

Kategoria:

Czym jest CSS?

CSS to pojęcie, które może chodzić wam po głowie w kontekście nauki kodowania i stylowania WWW. W tym konkretnym wypadku oznacza zupełnie co innego. CSS, czyli Comparison Shopping Service, to po prostu porównywarka cen, która jest niezbędna do publikacji reklam w ramach Google Shopping (PLA).

Historia reklam PLA sięga roku 2002 kiedy to Google wypuścił pierwszą wersję systemu (wtedy pod nazwą Froogle, która kilka lat później została zmieniona na Google Shopping). Reklamy PLA, od początku funkcjonowały w ramach eko-systemu Google Ads w oparciu o CSS Google Zakupy, który nie był bezpłatny, a koszt użytkowania (tzw. opłata technologiczna) była zaszyta w koszcie kliknięcia i wynosiła 20% bazowego kosztu kliknięcia, wynikającego z modelu licytacji.

Wszystko zmieniło się w 2017 roku, kiedy to Komisja Europejska nałożyła na giganta z Mountain View gigantyczną karę (2,4 mld euro) za monopolistyczne praktyki związane z dostępem do CSS i tym samym uwolniła „rynek”. Po tym wydarzeniu, Google zobligował się do dopuszczenia do systemu Google Zakupy także innych porównywarek cenowych, które mogły dowolnie kształtować cenniki dostępu do nich.

Jak sytuacja wygląda dzisiaj?

W chwili obecnej rozwiązań CSS na rynku jest naprawdę sporo. Wiele szanujących się agencji oferuje dostęp do własnego CSS zupełnie za darmo. Część rozwiązań na rynku jest odpłatna. Alternatywą wciąż pozostaje Google Shopping, który pobiera 20% opłaty technologicznej. Innym rozwiązaniem jest budowa własnej porównywarki cen na potrzeby kampanii PLA, choć akurat ten krok jest raczej dla większych e-commerce, które chcą być w 100% niezależne od zewnętrznych podmiotów (np. agencji, czy wykwalifikowanych dostawców CSS) i nie chcą płacić technologicznej opłaty Google.

Czy warto?

Naszym zdaniem warto. Przejście z CSS googlowego na zewnętrzny nie wiąże się z żadnym obniżeniem efektywności kampanii PLA. Wręcz przeciwnie, brak opłaty technologicznej sprawia, że w tym samym budżecie jesteśmy w stanie otrzymać więcej kliknięć, a co za tym idzie – więcej konwersji i lepszy zwrot z inwestycji (przy założeniu, że jakość ruchu nie ulega zmianie, choć akurat to łatwo udowodnić, jeśli jedyną zmianą przy konfiguracji kampanii jest zastąpienie domyślnego CSS-a własnym). Na potwierdzenie skuteczności tego rozwiązania mamy kilka case study.

Podsumowanie

Jeśli chciałbyś w szybki sposób ograniczyć koszty kampanii PLA to jest na to doskonały sposób – zewnętrzny CSS do kampanii Shopping. Zaoszczędzone w ten sposób 20% można przeznaczyć na dodatkowe kliknięcia lub inne działania marketingowe.

Jeśli chcesz porozmawiać o wdrożeniu zew. CSS lub o wsparciu w zakresie realizacji kampanii Google Ads – zapraszamy do kontaktu. Naszym Klientom oferujemy dostęp do naszej porównywarki cen zupełnie za darmo – biorąc pod uwagę, że nasze wynagrodzenie za prowadzenie kampanii Google Ads oscyluje w okolicy 15% to już  „na dzień dobry” jesteś do przodu!

5/5 - (1 vote)