Święta tuż tuż, czyli o czym nie zapomnieć w strategii dla e-commerce?

Kategoria:

Nikogo nie trzeba przekonywać, że okres przedświąteczny to jeden z najbardziej napiętych momentów w funkcjonowaniu sklepów internetowych, który bezpośrednio przekłada się na wzrost zysków. Jak zrobić to dobrze, by wykorzystać cały potencjał e-commerce?

W tym roku dodatkowym bodźcem do robienia zakupów przez internet jest pandemia. Wg raportu Gemius E-commerce w Polsce 2019, ponad 16 milionów Polaków wybrało formę online, zamiast sklepów stacjonarnych. Ponad 10%-owy przyrost nowych kupujących (wg raportu ExpertSender z sierpnia b.r.) potwierdza tylko fakt, że ten trend rośnie w siłę.

Każdy kij ma dwa końce – nawet e-commerce

W tym roku z  jednej strony mamy do czynienia z ostrożnością w wydawaniu pieniędzy, czy problemami związanymi z utratą pracy, natomiast z drugiej wiele osób wybiera właśnie zakupy online zamiast stacjonarnych, żeby ograniczyć kontakty bezpośrednie. Tutaj w grę wchodzi przywiązanie do konkretnych marek. Ile razy sami wracacie do tego samego sklepu, jeśli wcześniej dokonaliście sprawdzonego zakupu? Ja zawsze. Dlatego to szczególnie ważne, żeby zaplanować całą ścieżkę sprzedażową wcześniej, by nie przegapić żadnej okazji oraz wyjść naprzeciw potencjalnym klientom.

Dni, o których nie możesz zapomnieć w e-handlu:

  • 27 listopada – Black Friday,
  • 30 listopada – Cyber Monday,
  • 5 grudnia – Dzień Darmowej Dostawy,
  • 6 grudnia – Mikołajki,
  • 24-26 grudnia – Wigilia i Święta Bożego Narodzenia.

Koszt pozyskania klienta

Koszt za jedno kliknięcie spada, kiedy liczba zapytań rośnie. Zwiększająca się chęć zakupu powoduje wzrost konwersji. Tak więc w okresie przedświątecznym nie bez powodu jesteśmy poniekąd osaczeni akcjami promocyjnymi.

Ze względu na szał zakupowy należy bliżej przyjrzeć się lejkowi sprzedażowemu. Pomoże nam zbudować strategię, która będzie zarabiać. Ale nie od razu. Najpierw musimy wpisać się w świadomość potencjalnych klientów, by kolejnymi etapami trafić na to, na czym zależy nam najbardziej, czyli na sam dół lejka. W tym celu już w październiku należałoby wyjść naprzeciw oczekiwaniom odbiorców i przedstawić im np. serię poradników lub recenzji dotyczących własnych produktów i sukcesywnie w kolejnym miesiącu dodawać nowe ścieżki promocji.

Poniżej przedstawiamy zarys lejka:

Warto pochylić się wówczas o kanały, które przynoszą rzeczywiste rezultaty:

SEO:

  1. wzmocnione URL-e
  2. optymalizacja słów kluczowych w wyszukiwarce
  3. optymalizacja na stronie www, w tym linkowania wewnętrzne i zewnętrzne
  4. opisy kategorii i produktów
  5. dobrze przygotowane długie treści (artykuły), które będą odpowiedzią na potrzeby klienta.

Google Ads:

  1. rozszerzenia promocji w okresie przedświątecznym wg wyżej wymienionych dni „ważnych”
  2. konfiguracja list remarketingowych
  3. przygotowanie kampanii na frazy „kategoria produktu” + „na święta”
  4. wykorzystanie „korekt sezonowych”.

Social Media:

  1. przemyślany i nasycony harmonogram publikacji postów organicznych od listopada (wraz z uwzględnieniem świąt nietypowych)
  2. angażujący świąteczny content
  3. storytelling
  4. różne formaty postów
  5. zaufaj hashtagom na Facebooku
  6. dostosuj nowe, tematyczne cover photo
  7. wykorzystaj potencjał Facebook Stories.

FB Ads:

  1. aktywowanie kampanii na „ruch”, „konwersje” oraz „sprzedaż z katalogu”
  2. nie rezygnuj ze sprawdzonych schematów
  3. doceń grupy lookalike
  4. targetowanie na osoby, które odwiedziły stronę w ciągu 30-180 dni
  5. targetowanie na osoby, które zareagowały na post w social media w ciągu ostatniego miesiąca, a nawet roku.

Instagram:

  1. stopniowo buduj nastrój świąteczny przez grafikę
  2. wartościowe i kreatywne treści
  3. posty dedykowane dla potrzeb grupy odbiorców
  4. oznacz produkty
  5. wykorzystuj różne formaty postów
  6. zachowaj swoją spójną estetykę.

Święta, Święta… a po Świętach analizuj działania, by wprowadzić swój e-biznes na wyższy level planowanej strategii marketingowej.

Bądź pierwszy i oceń ten post!