Czynniki rankingowe w lokalnym SEO

Kategoria:
lokalne seo

Co należy zrobić, aby odnośniki do strony internetowej pojawiały się na jak najwyższych pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania? Jakie czynniki rankingowe są najistotniejsze w lokalnym SEO? To pytania, które nurtują wielu właścicieli sklepów internetowych i firm usługowych. Chcesz poznać odpowiedzi? Zapraszamy do lektury poniższego artykułu.

SEO lokalne i globalne – czy jest jakaś różnica?

Planując strategię promocyjną firmy w sieci, warto zastanowić się, z jakich narzędzi korzystać, aby osiągnąć zamierzone rezultaty. Jeśli chodzi o pozycjonowanie stron internetowych, można skoncentrować się na SEO lokalnym lub SEO globalnym. Co będzie lepszym rozwiązaniem? To już zależy od tego, w jakiej branży działasz i czy swoją ofertę kierujesz wyłącznie do potencjalnych klientów z najbliższej okolicy, czy celujesz w znacznie szerszą grupę odbiorców produktów lub usług.

Przeanalizujmy to na konkretnym przykładzie. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to zasadniczo nie ma dla Ciebie znaczenia, czy Twój klient jest mieszkańcem Zakopanego, Warszawy czy Gdańska. Zakupy może zrobić u Ciebie każdy, bez względu na to, gdzie się aktualnie znajduje. W takim przypadku, licząc na większy zwrot z inwestycji, wybierzesz prawdopodobnie SEO o zasięgu globalnym.

Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku biznesów stacjonarnych. Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem piekarni, czy salonu fryzjerskiego, Twoi klienci to przeważnie mieszkańcy najbliższej okolicy. I to o nich powinieneś przede wszystkim zawalczyć. Tu z pomocą przychodzi SEO lokalne. 

Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat? Skocz do wpisu: Pozycjonowanie lokalne – sprawdź, czym jest.

Lokalne wyniki wyszukiwania – daj się znaleźć potencjalnym klientom!

Jeśli mieszkasz w danym mieście od dłuższego czasu, to zapewne masz swoją ulubioną kawiarnię, doskonale orientujesz się, gdzie warto wybrać się na obiad i znasz lokalizację sklepów spożywczych. A jak jest np. z usługami, z których nie korzystasz na co dzień? Nagle rozbolał Cię ząb – takie sytuacje przeważnie zdarzają się w najmniej odpowiednich momentach – i potrzebujesz jak najszybciej znaleźć dentystę. Co robisz?

Przydałoby się zadzwonić do najbliższego gabinetu z prośbą o wizytę jeszcze tego samego dnia. Nie znasz numeru, a książkę telefoniczną oddałeś na makulaturę już dobrych kilka lat temu. Sięgasz po telefon i w czym prędzej w wyszukiwarkę wklepujesz frazę “dentysta+lokalizacja”. Na górze listy wyników wyszukiwania wyświetli Ci się local pack, czuli mapa i 3 najbliższe firmy lokalna oferujące produkty lub usługi, których szukasz. 

Dokładnie w taki sam sposób postępują Twoi potencjalni klienci. Chcesz, aby skorzystali właśnie z Twojej oferty? Same chęci jednak nie wystarczą, aby odnieść sukces. Potrzebne jest metodyczne działanie skoncentrowane na konkretnych aspektach. W tym miejscu do gry wkraczają czynniki rankingowe.

Co to są czynniki rankingowe i dlaczego warto zawracać sobie nimi głowę?

W zawodach sportowych bierze udział wielu zawodników i każdy z nich marzy o tym, aby wyprzedzić konkurentów i znaleźć się na podium. Jednak spośród tej dużej grupy sportowców, tylko trzech zakończy rywalizację zdobywając medale. Podobnie jest z pozycjami w rankingu wyszukiwarki. Każda firma z danej branży chce znaleźć się na szczycie listy bezpłatnych wyników wyszukiwania. Liczba miejsc jest jednak ograniczona i tylko nielicznym udaje się przecisnąć do TOP 10. 

Od czego zależy, czy odnośniki do Twojej strony internetowej będą się wyświetlały na pierwszej podstronie wyników wyszukiwania? Wróćmy na chwilę do rywalizacji sportowej. Przyglądnijmy się, jak wygląda walka o pozycje w przypadku skoków narciarskich. Końcowa punktacja, jaką otrzymuje zawodnik to suma punktów przyznanych m.in. za długość oddanego skoku, za styl oraz dodatkowe punkty (dodane lub odjęte) za wiatr. 

A co ma to wspólnego z pozycją w rankingu wyników wyszukiwania? To, czy Twoja strona znajdzie się na szczycie listy rankingowej czy na odleglejszej pozycji zależy od tego, jak zostanie oceniona przez roboty wyszukiwarki. O ile jednak w przypadku skoków narciarskich elementów składających się na ostateczny wynik punktowy jest zaledwie kilka, o tyle w przypadku rankingu wyszukiwarki liczba ta jest o wiele wyższa.

O jakie czynniki rankingowe w lokalnym SEO należy szczególnie się zatroszczyć?

Czynników rankingowych w lokalnym SEO jest wiele i nie sposób omówić je wszystkie. Co więcej, nie wszystkie są znane – Google pilnie strzeże swoich tajemnic. Jest jednak kilka kwestii, na które z całą pewnością powinieneś zwrócić uwagę, zwłaszcza jeśli chcesz pokonać konkurencję w walce o lokalnego klienta. Zadbaj o nie, gdy zależy Ci na tym, aby linki do Twojej strony internetowych pojawiły się local packu i by wyświetlały się na najwyższych pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania.

Google Moja Firma – załóż i uzupełnij profil swojej firmy

To nic trudnego. Proces zakładania firmowej wizytówki nie wymaga dużo czasu – bez problemu poradzisz sobie z tym zadaniem samodzielnie. Istotne jest jednak to, abyś uzupełnij wszystkie wymagane informacje. Tylko odpowiednio zoptymalizowana wizytówka Google Moja Firma umożliwi Ci znalezienie się na Mapach Google.

Szczególną uwagę zwróć na uzupełnienie takich kwestii jak:

  • nazwa firmy;
  • branża, w jakiej działasz;
  • adres siedziby;
  • godziny pracy;
  • oferta firmy;
  • zdjęcia;
  • numer telefonu;
  • adres strony internetowej.

Jest jeszcze jeden element, o który warto zadbać – opinie użytkowników. Co istotne, zgodnie z obowiązującymi przepisami, muszą to być opinie osób, które faktycznie skorzystały z Twojej oferty. Przy każdej okazji zachęcaj klientów, aby wystawili Ci recenzję! 

Możesz zrobić coś jeszcze. Bądź aktywny – odpowiadaj na każdą opinię, zarówno pozytywną, jak i negatywną. Pokażesz w ten sposób, że liczysz się ze zdaniem klientów i zbudujesz wizerunek rzetelnej i wiarygodnej firmy.

Poprawne uzupełnienie wizytówki to Twoja szansa na większy zasięg firmowej oferty. Jeśli pojawiasz się w wynikach wyszukiwania na Mapach Google, więcej osób dowie się o Twojej działalności. Trafisz do potencjalnych klientów z najbliższej okolicy, którzy faktycznie są zainteresowani Twoimi produktami lub usługami.

Słowa kluczowe powiązane z Twoją branżą

Kolejny istotny element w pozycjonowaniu lokalnym to wybór trafnych fraz kluczowych. Wyrażenia te powinny pokrywać się z Twoją ofertą. Możesz w tym przypadku kierować się intuicją, np. pozycjonując się na nazwy usług lub konkretne produkty, które sprzedajesz. Zastanów się, czego głównie szukają Twoi klienci i nie zapomnij o tym, aby słowa kluczowe zamieścić w najważniejszych miejscach na swojej witrynie internetowej.

Frazy kluczowe powinny znaleźć się m.in.:

  • w meta tagach;
  • nagłówkach;
  • treściach;
  • opisach alternatywnych grafik.

Inny sposób, znacznie skracający proces wyszukiwania i selekcji optymalnych fraz do pozycjonowania to skorzystanie z narzędzi. Jeśli zależy Ci na bezpłatnym rozwiązaniu, to sprawdź darmową propozycję od Google – Planer słów kluczowych.

Optymalizacja strony internetowej

Roboty Google doceniają i promują wysokimi pozycjami w organicznych wynikach wyszukiwania te strony, które są poprawnie zoptymalizowane. Zasada tyczy się zarówno rankingu ogólnego, jak i lokalnego. Zadbaj o to, aby w Twojej witrynie dobrze czuli się użytkownicy i ułatw robotom znalezienie niezbędnych informacji. 

Aspektów, które warto poprawić jest sporo. Choć na pierwszy rzut oka może Ci się wydawać, że wszystko z Twoją stroną internetową jest w porządku, realia przeważnie okazują się zupełnie inne. Ty znasz swój serwis i wiesz, jak sprawnie się w nim poruszać. Osoba, która trafia do niego po raz pierwszy – niekoniecznie. 

Zatroszcz się o przejrzystą strukturę strony internetowej i intuicyjną nawigację. Zaplusujesz w ten sposób nie tylko u klientów, lecz także u robotów wyszukiwarki. Jeśli chcesz tym drugim ułatwić pracę, stwórz mapę witryny.

Przeprowadź też test prędkości serwisu. Sprawdź, jak szybko się ładuje. Jeśli otrzymany wynik okaże się niezadowalający, popracuj nad jego optymalizacją. Zbyt wolne wczytywanie się strony zniechęca potencjalnych klientów. W dzisiejszym zabieganym świecie nikt nie ma czasu na to, aby zbyt długo czekać – pomyśl o tym! Problem wolnego ładowania serwisu może leżeć po stronie serwera, jak i wynikać np. ze zbyt dużych grafik. 

Jak jeszcze możesz zadbać o technicze SEO?

  • Dla każdej podstrony uzupełnij meta tagi – stwórz unikalne meta title i meta description. 
  • Wstaw atrybuty alt do grafik. To dzięki nim roboty Google “widzą” co jest na obrazu.
  • Stwórz przyjazne adresy URL.
  • Dodaj certyfikat SSL – więcej na ten temat dowiesz się z artykułu: Co to jest certyfikat SSL (Secure Socket Layer) i jak działa?
  • Zadbaj o prawidłowo ustawione przekierowania.
  • Sprawdź, czy Twoja witryna poprawnie wyświetla się na urządzeniach mobilnych.

Nie wiesz, jak ogarnąć SEO strony internetowej od strony technicznej? Specjaliści z Roial przychodzą z pomocą. Sprawdź naszą ofertę, odezwij się do nas, a my zadbamy o to, aby Twoja witryna zdobyła najwyższe pozyje w naturalnych wynikach wyszukiwania Google.

Linkowanie – zdobądź wartościowe linki prowadzące do strony

Dla lokalnego SEO znaczenie ma zarówno optymalny profil linków wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Linki wewnętrzne, to odnośniki rozmieszczone w ramach jednego serwisu, które prowadzą do innych podstron. Z kolei linkowanie zewnętrzne, to odnośniki pochodzące z zewnętrznych witryn.

Jeśli zależy Ci na poprawie widoczności swojego serwisu wśród lokalnych klientów, postaraj się zdobyć linki z wartościowych stron powiązanych tematycznie z Twoją działalnością. Umieść w lokalnym serwisie ogłoszeniowym ofertę swojej firmy lub opublikuj artykuł sponsorowany w regionalnym portalu informacyjnym. 

Zadbaj o content

Dla osiągnięcia celu, jakim są wysokie pozycje w lokalnych organicznych wynikach wyszukiwania istotne są również działania skupione na optymalizacji contentu. Pierwsza kwestia, którą powinieneś zweryfikować, to czy na Twojej stronie internetowej nie zachodzi tzw. duplicate content.

Kolejna sprawa, to regularna publikacja merytorycznych i wartościowych dla potencjalnego klienta treści. Jeśli jeszcze nie prowadzisz bloga, to najwyższa pora, aby o tym pomyśleć. Stwórz content plan – zbierz pomysły na artykuły, zaplanuj harmonogram publikacji i dziel się branżową wiedzą z czytelnikami. Dzięki takim działaniom zatroszczysz się o ekspercki wizerunek marki.

Dlaczego warto promować biznes na rynku lokalnym?

O tym, że rozwój biznesu jest praktycznie niemożliwy bez odpowiedniej strategii promocyjnej, raczej nie trzeba nikogo przekonywać. Jeśli jednak wciąż zastanawiasz się, czy warto zainwestować w działania marketingowe ukierunkowane na rynek lokalny, to sprawdź, co dzięki temu zyskasz. 

  • Dotrzesz z ofertą swojej firmy do szerszego grona odbiorców.
  • Zdobędziesz nowych klientów z najbliższej okolicy.
  • Umocnisz swoją pozycję na rynku lokalnych przedsiębiorców.
  • Wzmocnisz wiarygodność swojej firmy.

A wszystko to zaowocuje z czasem rozwojem biznesu i większymi zyskami z prowadzonej działalności.

Szukasz specjalistów, którzy przygotują i wdrożą strategię SEO na rynku lokalnym? Zgłoś się do nas! Wyślij wiadomość e-mail i porozmawiajmy o tym, w jaki sposób możemy Ci pomóc.

5/5 - (2 votes)