Na jakich zasadach współpracować z influencerami?

Kategoria:
influencing marketing

Współpracę z blogerami możemy obserwować na każdym kroku. Oferują kody rabatowe na co raz to nowe usługi, publikują vlogi czy stories z recenzjami produktów, umieszczają je w tle swoich zdjęć i „mimochodem” wspominają w postach. Zainteresowanie obserwujących, rosnąca ilość polubień i komentarzy doskonale udowadnia, że taka forma promocji działa. Jakie kroki podjąć, aby rozpocząć współpracę z Influencerem? Gdzie go znaleźć i na jakich zasadach oferować angaż?

Czym jest influencer marketing?

Influencerzy, zgodnie ze swoją nazwą, to ludzie wpływowi, konkretniej w sieci. Influencer marketing jest więc formą marketingu, która bazuje na ich wpływie na odbiorców. Ich rola jest taka sama jak angażowanie celebrytów do reklam telewizyjnych – zaprezentowanie produktu odbiorcom przez osoby, które cenią. W przypadku ludzi znanych w sieci skuteczność marketingowa jest o tyle większa, że obserwujący są najczęściej mocno zaangażowani w całe ich życie.
Influencer opowiada o sobie, prowadzi relacje na żywo z mniej lub bardziej ważnych wydarzeń, a przy tym wszystkim prowadzi stałą komunikację z fanami. Zadaje im pytania w postach i odnosi się do odpowiedzi w komentarzach – buduje relację, której brakuje gwiazdom reklam telewizyjnych i, przede wszystkim, przedsiębiorcom. To właśnie ta więź z obserwującymi jest całą istotą powodzenia „wpływowego marketingu”, dając odbiorcy poczucie, że produkt polecany jest przez osobę zaufaną, szczerą.

Sprawdź, jakie są najważniejsze zasady komunikacji w Social Media.

Jak rozpocząć współpracę z Influencerem?

Podstawą nawiązania kontaktu z blogerem będzie określenie swojej grupy docelowej. Na jej podstawie trzeba znaleźć osobę, która zrzesza ją wśród swoich fanów. W przypadku branży odzieżowej skupiajmy się na znanych „szafiarkach”, z kolei przy oferowaniu naturalnych kosmetyków – na blogerach wizażowych.
Poszukiwania można rozpocząć na własną rękę. W przypadku Instagrama możemy posiłkować się dedykowanymi hasztagami blogera czy youtubera – wyszukując w Google odpowiednią frazę (blog wizażowy, moje mieszkanie etc.). To również możliwość skorzystania z Agencji Influencerów, która w sposób profesjonalny wskaże nam osobę wpisującą się w nasze wymagania. W większości z nich możemy samodzielnie przeglądać profile twórców i założyć swoje własne konto przedsiębiorcy, po czym wrzucać na platformę swoją kampanię – wówczas to Influencerzy będą się kontaktować ze swoją propozycją.

Jak współpracować z influencerem?

Rodzajów kampanii z influencerem będzie w zasadzie tyle, ile ich celów. Wśród najbardziej popularnych znajdą się kampanie:

  • zwiększające zasięgi sklepu czy fanpage’a – posty zachęcające do odwiedzenia, konkursy z zasadami „polub profil firmy x i napisz komentarz x, a otrzymasz zestaw ich produktów…”
  • sprzedażowe – oferowanie kodów rabatowych do udostępniania fanom, przesłanie darmowego zestawu produktów do zrecenzowania,
  • czysto reklamowe – zrzeszające, w zasadzie, wszystkie powyższe metody.


Niezależnie od celu i formy kampanii, należy przede wszystkim pamiętać o dobrej komunikacji z Twórcą. Warto być otwartym na jego propozycje zmian wprowadzanych do charakteru reklamy. W końcu to Twórca najlepiej zna swoich odbiorców, wie, jaki język i forma najlepiej do nich dociera.
Należy także pamiętać, że o ile mikroinfluencerzy (powyżej 1000 obserwatorów) mogą chętnie współpracować na zasadzie otrzymania produktu w zamian na reklamę (barter), o tyle w przypadku makroinfluencerów (powyżej 100 000 odbiorców) najczęściej tego typu oferty spotykają się z odmową i chęć współpracy może opierać się raczej na wynagrodzeniu finansowym.

5/5 - (1 vote)