Wybór słów kluczowych – strategie i narzędzia do optymalizacji wyboru słów kluczowych

Kategoria:

Tworząc kampanię w sieci wyszukiwania dobór odpowiednich słów kluczowych to podstawa. Im bardziej precyzyjne będą, tym większa szansa na to, że dotrzesz do użytkowników, którzy są zainteresowani oferowanymi przez Ciebie produktami czy usługami. Ich zgodność z tym co rzeczywiście oferujesz finalnie może zaowocować konwersją, na której Ci zależy. Z tego powodu, zanim uruchomisz na koncie Google Ads kampanie, warto stworzyć granularną i przejrzystą strukturę. W jaki sposób dobrać adekwatne słowa kluczowe i co zrobić by przyniosły zamierzony efekt? Dowiedz się tego czytając poniższy artykuł.

Słowa kluczowe – jaka jest ich rola?

Słowo kluczowe to wyraz bądź grupa wyrazów, które są wykorzystywane w celu wyszukiwania określonych informacji w wyszukiwarkach internetowych. Jeśli fraza wpisywana przez użytkownika znajduje się w stworzonej przez Ciebie strukturze słów kluczowych – reklama Twojej strony może zostać mu wyświetlona. Z uwagi na to, tak ważne jest dobranie adekwatnych słów odpowiadających temu, czym zajmuje się Twoja firma. 

Jak zacząć?

W jaki sposób najlepiej wybierać i selekcjonować słowa kluczowe? Po pierwsze, postaraj się wejść  w buty swojego klienta i pomyśleć w jaki sposób będzie szukał Ciebie, Twoich usług czy produktów.  Po drugie, określ czym zajmuje się Twoja firma, wypisz hasłowo główne obszary działalności – to co sprzedajesz lub jakie usługi oferujesz. Zweryfikuj, czy Twoja strona internetowa odpowiada temu co właśnie sformułowałeś. Strona docelowa w przypadku reklam Google Ads jest ważna z wielu powodów, a jednym z nich jest trafność zamieszczonych tam treści w stosunku do struktury słów kluczowych, a także tekstów reklamowych. Użytkownik, który szuka konkretnego produktu bądź usługi klika w reklamę z zamiarem znalezienia adekwatnych na niej treści. Jeśli ich nie znajdzie, wyjdzie ze strony i nie dokona konwersji, a Ty zapłacisz za jego kliknięcie. 

Wybór słów kluczowych

W momencie, gdy masz już nazwane najważniejsze obszary Twojej działalności, czas skorzystać z narzędzi, które ułatwią Ci stworzenie całej struktury, którą będziesz mógł zaimplementować do kampanii w sieci wyszukiwania. Podstawowym i darmowym narzędziem, z którego możesz skorzystać jest Planer słów kluczowych dostępny w panelu Google Ads.

Po przejściu do Planera, dostępne są dwie opcje – „Poznaj nowe słowa kluczowe” oraz „Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy”. Obydwa narzędzia po pierwsze ułatwią Ci stworzenie struktury bazującej na słowach, które rzeczywiście mają potencjał, a po drugie umożliwią oszacowanie średniej miesięcznej liczby wyświetleń czy kosztów.

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu, design, wizytówka  Opis wygenerowany automatycznie

Chcąc stworzyć strukturę możesz wpisać słowo kluczowe opisujące Twój produkt bądź usługę, a Planer pokaże Ci propozycje fraz. Możesz także zacząć od podania adresu witryny, a Planer znajdzie pasujące do niej słowa.

Inne narzędzia do doboru słów kluczowych

Przy wyborze słów kluczowych, oprócz narzędzi od Googla, możesz także skorzystać z tych oferowanych przez zewnętrzne strony. Świetnie sprawdzi się tu na przykład strona Answer the Public, która podpowiada czego szukają użytkownicy. To bezpłatne narzędzie, które w prostym raporcie dostarczy Ci informacje na temat tego jakie pytania są wpisywane w wyszukiwarkę Google (ale również YouTube czy Bing) w połączeniu z danym słowem. Jedyne co musimy zrobić to wpisać w wyszukiwarkę interesujące nas słowo oraz wybrać kraj i język.

Dane przedstawione są w formie wizualnej:

A na samym końcu znajdziesz wszystkie frazy w porządku alfabetycznym:

Na co zwrócić uwagę przy wyborze słów kluczowych?

Na to czy i jak często będzie wyświetlana Twoja reklama wpływa wiele czynników, natomiast to, co warto wziąć pod uwagę, to popularność, czyli średnią miesięczną liczbę wyszukiwań danego słowa. Dodatkowo, w przypadku ogólnych wyrażeń (np. ubrania) musisz wziąć pod uwagę konkurencję, która jest wysoka. Z uwagi na to, warto zawęzić nieco te słowa, dodając do nich bardziej szczegółowe określenia. Jeśli prowadzisz sklep z ubraniami zamiast użyć słowa „sukienka” dodaj do niego więcej szczegółowych informacji np. „różowa sukienka maxi”. Dzięki temu z większym prawdopodobieństwem Twoja reklama wyświetli się, a użytkownik wejdzie z nią w interakcję. 

Typ dopasowania słowa kluczowego

Typ dopasowania słowa kluczowego określa stopień w jakim wpisywane przez użytkownika hasło musi odpowiadać temu zawartemu w naszej strukturze. Wyróżniamy 3 typy dopasowania: ścisłe, do wyrażenia oraz przybliżone.

Dopasowanie ścisłe

Słowa kluczowe w dopasowaniu ścisłym spowodują, że reklamy będą wyświetlane tylko wtedy, gdy znaczenie wpisywanej frazy będzie identyczne do zawartego w strukturze słowa kluczowego. Decydując się na to dopasowanie zyskujemy największą kontrolę nad tym kto zobaczy reklamę. Przykład: w naszej strukturze znajduje się słowo ‘różowa sukienka maxi’ w dopasowaniu ścisłym – [różowa sukienka maxi]. Reklama wyświetli się tylko wtedy, gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę frazę ‘różowa sukienka maxi’. 

Dopasowanie do wyrażenia

Drugim typem dopasowania jest dopasowanie do wyrażenia, które obejmuje nieco szerszy zasięg. Reklamy mogą być wyświetlane użytkownikom, którzy wpisali w wyszukiwarkę hasło o tym samym znaczeniu co słowo kluczowe. To, zawarte w naszej strukturze ma sugerować jakieś znaczenie, natomiast wyszukiwania mogą być doprecyzowaniem tego znaczenia. Przykład: w naszej strukturze znajduje się słowo ‘różowa sukienka maxi’ w dopasowaniu do wyrażenia – “różowa sukienka maxi”. Reklama wyświetli się użytkownikowi wtedy, gdy ten wpisze w wyszukiwarkę frazę ‘różowa sukienka maxi’, ale również np. ‘długa różowa sukienka”.

Dopasowanie przybliżone

Trzecim typem dopasowania jest dopasowanie przybliżone, które obejmuje wyszukiwania, które niekoniecznie mają taką samą formę jak słowo kluczowe. W tym przypadku reklamy będą wyświetlane zarówno na dokładnie to samo wyrażenie co w Twojej kampanii, jak i na jego synonimy. Przykład: w naszej strukturze znajduje się słowo ‘różowa sukienka maxi’ w dopasowaniu przybliżonym – różowa sukienka maxi. Reklama wyświetli się użytkownikowi wtedy, gdy ten wpisze w wyszukiwarkę frazę ‘różowa sukienka maxi’, ‘długa różowa sukienka‘, a także wyrażenie synonimiczne np. ‘długa sukienka w kolorze fuksjowym’. 

Wykluczające słowa kluczowe

Będąc przy temacie wyboru słów kluczowych warto również wspomnieć o wykluczeniach, które pełnią bardzo ważną rolę. Na koncie, czy to na poziomie grupy reklam, kampanii, czy też samego konta warto stosować słowa wykluczające, czyli te, na które nie chcemy wyświetlać naszych reklam. To bardzo ważne w szczególności, gdy korzystamy z dopasowania do wyrażenia i dopasowania przybliżonego. Wracając do przykładu ‘różowej sukienki maxi’, tak jak wspomnieliśmy, gdy użyjemy tutaj dopasowania przybliżonego, frazy na jakie będziemy się wyświetlać mogą być naprawdę szerokie. Z uwagi na to, dobrze jest już na początku uwzględnić słowa, które nie są adekwatne, a z czasem zaglądać do raportu wyszukiwanych haseł i poszerzać tę listę o słowa, które nie powinny się tam pojawiać. Więcej na temat wykluczających słów kluczowych, tego jak je wykorzystać i co dzięki nim zyskasz przeczytasz w artykule: Wykluczające słowa kluczowe – jak wykorzystać je w celu zwiększenia efektywności kampanii.

Podsumowanie  

Wybór słów kluczowych stanowi jedną z najważniejszych części tworzenia kampanii w wyszukiwarce. Z tego powodu, warto poświęcić na to czas i podejść do tego zarówno z kreatywnością, jak i z odpowiednimi narzędziami pod ręką. Najczęściej używanym darmowym narzędziem jest Planer słów kluczowych dostępny w panelu Google Ads. Dzięki niemu, dopasujesz adekwatne frazy do swojej struktury, a także sprawdzisz średnią miesięczną liczbę wyszukiwań czy koszt za kliknięcie. Pamiętaj również o tym, że w zależności od tego na jaki typ dopasowania się zdecydujesz, zawęzisz albo poszerzysz grono użytkowników, którym będzie wyświetlana Twoja reklama.

5/5 - (1 vote)