Jak pisać opisy kategorii, które przyczynią się do wzrostu sprzedaży?

Kategoria:
Jak pisać opisy kategorii, aby zwiększyć sprzedaż

Prowadzisz sklep internetowy i optymalizując platformę sprzedażową, koncentrujesz się wyłącznie na unikalnych opisach produktów, a zapominasz o opisach kategorii? Nie idź tą drogą! Poprawnie stworzone treści nie tylko wzmacniają potencjał SEO, lecz także przyczynią się do wzrostu sprzedaży. W jaki sposób pisać opisy produktów, aby zachęcić klientów do zakupów? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w poniższym artykule!

Poprawnie napisany opis kategorii – dlaczego jest tak istotny?

Opis kategorii, podobnie jak opis produktu jest istotnym elementem strategii content marketingowej wspierającej działania SEO. Można wymienić co najmniej kilka argumentów, które powinny przekonać Cię do tego, abyś wreszcie zatroszczył się o zoptymalizowane treści zamieszczane na podstronach kategorii. 

Wyższe pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania

Po pierwsze, opisy produktu to jeden ze sposobów na zwiększenie ruchu pochodzącego z organicznych wyników wyszukiwania w Twojej witrynie. Zastanów się, ile jest w Twoim sklepie kategorii – 5, 10, 15 a może kilkadziesiąt? Poprawny opis każdej z nich to szansa na wysokie pozycje w SERP. Nie pozwól, aby cały bezpłatny ruch trafiał do Twojej konkurencji!

Szansa na przekonanie klientów do zakupu i zwiększenie konwersji

Jedną z funkcji opisu kategorii jest poinformowanie klientów o tym, co znajdą w Twojej ofercie. Od tego, w jaki sposób stworzysz treści, będzie zależało, czy jedynie wyliczysz produkty i przekażesz ogólne informacje, czy stworzysz opisy zachęcające do zakupu. 

Jeśli już na etapie poszukiwania przez potencjalnego klienta zbijesz trafnymi argumentami jego obiekcje i odpowiesz na pytania gnieżdżące się w jego głowie, to opis kategorii okaże się języczkiem u wagi w jego procesie decyzyjnym.

Sposób na kształtowanie eksperckiego wizerunku marki

Co powiesz na to, aby za jednym zamachem upiec na przysłowiowym ogniu nie dwie pieczenie, lecz trzy? Poprawne opisy kategorii nie tylko wzmocnią potencjał strategii pozycjonowania i przekonają klientów do finalizacji procesu zakupowego, lecz także mogą okazać się skutecznym narzędziem kreowania eksperckiego wizerunki marki. Stanie się tak, ale tylko pod warunkiem, że zadbasz o wysoki poziom merytoryczny tworzonych treści.

Kim jest Buyer Persona? Zastanów się, do kogo kierujesz treści

Zanim zaczniesz tworzyć opisy kategorii, pomyśl, do kogo ma być skierowana oferta. Choćbyś stanął na głowie, to nie jesteś w stanie napisać treści, które zachęcą do zakupu zarówno Janusza – prezesa korporacji, studenta Tomka, jak i panią Adę w średnim wieku, która od pewnego czasu żyje w duchu Zero Waste. Dlaczego?

Załóżmy, że w swoim sklepie internetowym sprzedajesz mydła. Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że jest to produkt na tyle uniwersalny, że powinien zainteresować każdego, niezależnie od wieku, płci, zainteresowań czy zasobności portfela. Przecież o higienę dbają wszyscy. 

Owszem, jednak zobacz, jak różne mogą być argumenty, które zdecydują o tym, czy dana osoba zdecyduje się na zakup mydła:

  • Janusz, prezes korporacji – osoba z zasobnym portfelem, która stawia przede wszystkim na wysoką jakość produktów i ekskluzywność wyrobów;
  • Tomek, student – w przeciwieństwie do prezesa korporacji najczęściej nie może pochwalić się zbyt dużym budżetem, interesują go produkty w atrakcyjnej cenie;
  • Ada, pasjonatka Zero Waste – w jej przypadku cena może nie grać roli, nie będzie też istotna ekskluzywność produktu, jednak zwróci uwagę np. na to, czy mydło sprzedawane jest w opakowaniu nadającym się do recyklingu.

Zastanów się, kto znajduje się w grupie docelowej, do której kierujesz swoje produkty. Stwórz Buyer Personę – dzięki temu dowiesz się, nie tylko tego, czy Twoimi klientami są przeważnie kobiety, czy mężczyźni, w jakim są wieku i skąd pochodzą, lecz także przekonasz się, jakiego używają języka, jakie są ich potrzeby i wątpliwości, które mogą blokować podjęcie decyzji o zakupie. 

Z taką wiedzą będziesz w stanie stworzyć atrakcyjne opisy kategorii, które nie tylko przełożą się na wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania, lecz także trafią do serc i umysłów Twoich klientów. A to pierwszy krok do wzrostu wskaźników sprzedażowych!

Używaj właściwych słów kluczowych tworząc opisy kategorii

Wiesz już, do kogo piszesz, to pora zająć się techniczną stroną tworzenia opisów kategorii. Jedną z kluczowych kwestii jest odpowiedni dobór słów kluczowych. Co prawda, frazy te nie koniecznie będą decydowały o tym, czy klientem zdecyduje się na zakup, czy nie, lecz sprawią, że użytkownik sieci w ogóle dotrze do Twojego sklepu internetowego.

Zgodzisz się z tym, że nawet najlepsza oferta nie będzie skuteczna, jeśli nikt się z nią nie zapozna, prawda? Jeśli nie inwestujesz w kampanie linków sponsorowanych Google Ads, a także nie prowadzisz aktywnej promocji firmy w mediach społecznościowych, to głównym źródłem ruchu w Twoim e-commerce są organiczne wyniki wyszukiwania.

Optymalizacja opisów kategorii pod kątem SEO to szansa na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Zwróć uwagę na dobór słów kluczowych (muszą być powiązane z ofertą prezentowaną na konkretnej podstronie), a także na ich rozmieszczenie w opisie kategorii.

Fraza kluczowa, np. nazwa konkretnej kategorii (zostańmy przy sklepie z mydłami, niech to będą „mydła naturalne w kostce”) powinna pojawić się w:

  • treści – w poprawnym zagęszczeniu, pamiętaj, że algorytmy Google już dawno nauczyły się wykrywać keyword stuffing i jedyną nagrodą, która może Cię w takim przypadku spotkać będzie znaczący spadek witryny w SERP (w najlepszym przypadku);
  • znacznikach meta – meta title i meta description;
  • nagłówkach – zarówno H1, jak i w nagłówkach niższego poziomu (H2, H3, H4 itd.);
  • opisach alternatywnych grafik zamieszczonych na podstronie kategorii.

Nie wiesz, jak przygotować strategię pozycjonowania i w jaki sposób wyselekcjonować słowa kluczowe dla swojego e-commerce? Zapoznaj się z naszą ofertą SEO!

Zapomnij o branżowych wyrażeniach – pisz tak, aby odbiorca Cię zrozumiał

Jeśli chcesz, aby opisy kategorii przyczyniały się do wzrostu sprzedaży, to twórz treści, które będą zrozumiałe dla Twoich klientów. Największą bolączką osób, które od lat siedzą w danej branży, jest klątwa wiedzy. Być może fachowe nazewnictwo tak mocno weszło Ci w krew, że nawet już nie zdajesz sobie sprawy z tego, jak często używasz słów, które dla przeciętnego człowieka brzmią jak czarna magia. 

Język, którym operujesz, powinien być oczywiście dostosowany do potencjalnych odbiorców. Sam zdecyduj, czy postawisz na język formalny, czy wybierzesz luźniejszy ton komunikacji z potencjalnymi klientami. Niezależnie jednak, jakiego dokonasz w tym zakresie wyboru, twórz opisy kategorii w sposób maksymalnie prosty i zrozumiały. Unikaj fachowego słownictwa – może i przez chwilę stworzysz wrażenie, że jesteś ekspertem, jednak klient, który nie zrozumie przekazu, wybierze zakupy u konkurencji.

Stosuj język korzyści

Jeśli już o języku mowa, to aby zachęcić klientów do finalizacji procesu zakupowego, stosuj w opisach kategorii język korzyści. No dobrze, przecież to oczywiste, że opisując kategorię, koncentrujesz się na cechach produktów dostępnych w Twojej ofercie. To jednak nie wystarczy. 

Samo wymienienie cech nic nie znaczy – język korzyści to nie zachwalanie produktów, lecz na podstawie cech wskazanie ich zalet i przede wszystkim korzyści dla klienta. Pamiętaj: cecha + zaleta + korzyść = skuteczny język korzyści i mniejsza liczba porzuconych koszyków.

Chcesz poznać inne sposoby na zmniejszenie liczby porzuconych koszyków? Zajrzyj do wpisu: Porzucone koszyki – jak zmniejszyć ich liczbę.

Nie używaj słów, które nic nie znaczą

Przeglądając opisy kategorii u konkurencji, zapewne natrafisz na wyrażenia, które często się powtarzają. Nie, nie chodzi o nazwy kategorii czy produktów, które siłą rzeczy są niemal identyczne w danej branży. Mam na myśli słowa-wydmuszki, czyli komunikaty skierowane w stronę odbiorców, które tak naprawdę nic ze sobą nie niosą. 

Skoro klient, w niemal każdym sklepie trafia na informację, że wyroby znajdujące się w ofercie są najwyższej jakości i że zostały wykonane z najlepszych materiałów, to nie jest to żaden argument stanowiący przewagę konkurencyjną. 

Chcesz przekonać klienta do zakupu? Zastanów się, co faktycznie wyróżnia Twoją ofertę i trzymaj się konkretów!

Wezwij klienta do działania – zamieść w opisie kategorii Call To Action

Osoba, która odwiedza Twój sklep internetowy, może kierować się różnymi intencjami – jeśli jest to intencja zakupowa, to szanse na konwersję znacznie rosną. Jeśli jednak użytkownik dopiero szuka informacji, musisz merytorycznym opisem kategorii przekonać go do swojej oferty, a także zachęcić do zakupu.

Pomogą Ci w tym komunikaty Call To Action, czyli wezwania do działania, np. kup teraz, skorzystaj z oferty, zamów produkt x.

Zanim opublikujesz opis kategorii, odpowiednio go sformatuj

No dobrze, wkład merytoryczny już masz, pora zająć się stroną wizualną. Zapewne zgodzisz się z tym, że ściana litego tekstu nie wygląda zachęcająco. Czytelnik, a w Twoim przypadku potencjalny klient, będzie musiał włożyć sporo wysiłku w to, aby z takiego ciągu wyrazów wyłowić informacje, które go interesują. Możesz być niemal pewny, że nie będzie miał na to czasu – zamknie zakładkę, a Ty zamiast wzrostu sprzedaży zaobserwujesz co najwyżej rosnący współczynnik odrzuceń.

W jaki sposób formatować opis kategorii, aby zachęcał klienta do zapoznania się z ofertą? Wystarczy, że tworząc treści, będziesz pamiętać o nagłówkach, akapitach i wypunktowaniach. Tak, tyle wystarczy, aby poprawić czytelność treści!

Pamiętaj o unikalności opisów kategorii

Na sam koniec jeszcze jedna kwestia – unikalność opisów kategorii. Nie idź na łatwiznę, nie kopiuj treści ani od konkurencji, ani z innych podstron kategorii własnego serwisu. Roboty Google w mig wykryją taki zabieg i każdy stwierdzony duplicate content (zduplikowaną treść) uznają za małowartościową dla odbiorcy. 

Jaki będzie tego efekt? Z pewnością nie będziesz mógł liczyć na wysokie pozycje w bezpłatnych wynikach pozycjonowania. Zmarnujesz potencjał SEO, a jeśli klienci nie trafią do Twojego sklepu internetowego, to o wzroście sprzedaży będziesz mógł tylko pomarzyć.

5/5 - (1 vote)