Storytelling to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zaangażowanie czytelnika bądź też słuchacza. Umiejętność ta niewątpliwie przydaje się zarówno w pracy przywódcy, jak i w marketingu. To doskonały sposób na urozmaicenie i ożywienie komunikacji. W poniższych artykule postaram się przybliżyć zalety tego sposobu przedstawiania produktu bądź usługi, a także podpowiem, na co zwrócić uwagę podczas tworzenia treści tego typu.
Ludzie uwielbiają historie…
Kojarzycie te historie o początkach wielkich biznesów w garażu? Albo o bohaterach, którzy doświadczeni życiem pełnym niepowodzeń, nagle postanawiają wziąć sprawy w swoje ręce i stworzyć coś własnego, co okazuje się być przełomowe? To jest właśnie storytelling. Powyższe przykłady dotyczą takich film jak np. Apple, Amazon, Google czy Microsoft. Co ciekawe, nie zawsze historie te są prawdą. Bardzo wiele elementów jest koloryzowanych, a sama historia opiera się bardziej na alegoriach niż rzeczywistym znaczeniu przedmiotów czy wydarzeń. Co jest jednak absolutnie najważniejsze w tego typu historiach? Emocje. To właśnie na nich opiera się storytelling.
Cechą doskonałej opowieści jest bowiem prowadzenie bohatera w taki sposób, by wzbudzał on w odbiorcach konkretne emocje. Tylko wtedy zostanie ona zapamiętana, a czytelnik będzie w stanie się z nią utożsamić. Od lat mistrzem storytellingu w swoich działaniach jest Allegro i jego słynne kampanie świąteczne, które spełniają trzy najważniejsze cele tego typu działań:
- informują o marce bądź produkcie,
- dostarczają rozrywki,
- angażują emocjonalnie.
Ale po co w ogóle storytelling?
Ludzie codziennie bombardowani są reklamami – w Internecie, telewizji czy na billboardach. Najczęściej są to suche fakty – zdjęcie i jakiś napis. No właśnie… „jakiś”. Ogrom bodźców, na jakie jesteśmy narażeni, sprawia, że niewiele zapamiętujemy. Storytelling jest sposobem na to, by to zmienić. Atrakcyjna historia jest w stanie nie tylko zapaść w pamięć, ale i zatrzymać klienta na znacznie dłużej. Wszystko dlatego, że nie sprzedaje ona samego produktu czy usługi, ale i pewne wartości, z którymi odbiorca może się identyfikować.
Storytelling istotny jest nie tylko w reklamach nastawionych na efekt wizualny. Jest to również doskonały sposób na uatrakcyjnienie treści tworzonych na potrzeby stron internetowych. To skuteczna technika, która może pomóc przyciągnąć uwagę i zainteresowanie klientów oraz zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Dotyczy to artykułów blogowych, opisów produktów czy kategorii, ale przede wszystkim… komunikacji w social media.
Storytelling w social media
Opowiadanie interesujących historii i dzielenie się nimi na Facebooku, Instagramie czy innych platformach społecznościowych może przyciągnąć uwagę i zaangażowanie społeczności oraz pomóc w budowaniu silnej tożsamości marki.
Niezwykle istotne jest, by opowiadana historia była idealnie dopasowana do danego kanału i grupy docelowej. Na Instagramie zdecydowanie lepiej jest skupić się na prezentacji historii poprzez zdjęcia, filmy i niezwykle popularne obecnie rolki, w przypadku Facebooka – dołożyć do grafik również interesujący tekst.
Dobrze skonstruowana historia powinna być przede wszystkim interesująca, emocjonalnie angażująca i spójna z wartościami oraz celem marki. Może to być opowieść o tym, jak powstał dany produkt lub usługa bądź też skupić się na problemach, jakie rozwiązuje oraz jakie wartości prezentuje. Im dokładniej określisz i dobierzesz uczucia, jakie chcesz wywołać, tym więź pomiędzy marką a odbiorcą okaże się dłuższa i trwalsza.
Bardzo ważne jest, by zachować autentyczność w opowiadanej historii. Wspomnienia i doświadczenia z życia firmy lub jej pracowników mogą dodatkowo wzbogacić komunikację i sprawić, że stanie się ona bardziej wiarygodna w oczach nowych i stałych klientów.
Jak zacząć przygodę ze storytellingiem?
- Chcąc stworzyć wyjątkową opowieść o swojej marce, należy zacząć od identyfikacji celu, jaki chce się osiągnąć. Może być to zwiększenie sprzedaży, zbudowanie świadomości marki czy też zaangażowanie społeczności.
- Kolejny etapem jest zastanowienie się nad wartościami, jakie reprezentuje marka i tymi, które chcesz przekazać za pomocą storytellingu. Mogą to być np.: pasja, innowacyjność, ekologia czy uczciwość w biznesie.
- Trzeci krok to wybór formy, która najlepiej odda charakter historii – mogą to być film, zdjęcia, tekst, a nawet live na żywo.
- Tworząc komunikat trzeba pamiętać o tym, by historia była spójna i autentyczna. Należy zastanowić się, jakimi unikalnymi doświadczeniami lub historiami można podzielić się z odbiorcami i potencjalnymi klientami marki. Nie można zapomnieć o emocjonalnym zaangażowaniu. Te historie, które wywołują silne emocje, zostają w pamięci ludzi na długo i często są przekazywane dalej. To właśnie one są napędem podejmowanych decyzji. Im trafniej się je dobierze, tym większa szansa na sprzedaż produktów.
- Po opublikowaniu historii, dobrze jest włączyć do dyskusji swoją społeczność. Zachęcać do komentowania i dzielenia się swoimi przeżyciami. To pozwoli zbudować więź i zaangażowanie oraz pomóc w kreowaniu pozytywnego wizerunku marki.