Jak wypromować sklep bez dużego budżetu?

Kategoria:
Jak wypromować sklep

Małe i średnie firmy mają zwykle niewielkie budżety na działania promocyjne, przez co promocja ich sklepów jest dużym wyzwaniem, jednak nie jest niemożliwa. Internet, w przeciwieństwie do mediów tradycyjnych, nadal pozwala na prowadzenie działań promocyjnych niskim, a nawet zerowym kosztem, wykorzystując jedynie wiedzę, spryt i kreatywność. Jak więc wypromować sklep bez dużego budżetu?

Profil firmy Google, wizytówki i lokalne SEO

Podstawą działań promocyjnych dla małej firmy jest utworzenie profilu firmy Google, dzięki czemu sklep może wyświetlać się w lokalnych wynikach wyszukiwania powiązanych z mapą Google, na samej mapie, oraz w jej bocznym panelu, który przedstawia powiązane z danym hasłem, marki. Utworzenie takiego profilu jest darmowe, a chcąc wyświetlać się wyżej w wynikach, musimy zoptymalizować profil zgodnie z dostępnymi wytycznymi oraz zweryfikować własność poprzez uzupełnienie danych, oraz potwierdzenie własności kodem, który otrzymamy listownie na wskazany adres po około tygodniu od rozpoczęcia profilu weryfikacji.

Jeśli chodzi o działania SEO, czyli pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce to warto zacząć przede wszystkim od możliwie najlepszej optymalizacji strony pod SEO – szybkość działania, responsywność, optymalizacja treści, lub zlecić zoptymalizowanie strony agencji, bo bez tego sklep nie będzie miał szans na wysokie wyniki w wyszukiwarce. Takie zlecenie wiąże się oczywiście z kosztami, jednak sprawnie działająca strona to podstawowy wydatek, który ma pierwszeństwo nad innymi, bo wpływa na skuteczność wszystkich innych działań marketingowych – szybkość działania czy dostosowanie do urządzeń mobilnych bezpośrednio przekłada się na konwersję sprzedaży w sklepie.

Mając ograniczony budżet, możemy zapomnieć o zaawansowanych działaniach SEO, jak np. złożone linkowanie i rywalizowanie o widoczność pod największe zapytania, co nie oznacza, że nic nie możemy zrobić. Z mniejszym budżetem powinniśmy się bowiem skupić na lokalnym SEO i wykorzystać, np. wizytówki czy nawet lokalne katalogi stron, które w branży SEO uważane są za słabe, wręcz toksyczne linki, chyba że skupiamy się na frazach lokalnych, to wtedy okazują się pomocne. Takie wizytówki i katalogi zapewnią podstawowe linki i zwiększą widoczność sklepu w wyszukiwarce zerowym lub bardzo niskim kosztem – za niektóre wizytówki przyjdzie nam zapłacić drobne pieniądze.

Jeśli chcemy postawić większy nacisk na SEO bez dużego budżetu, chcąc zdobyć ruch organiczny z wyszukiwarki, to warto zainteresować się długimi ogonami, czyli rozszerzeniami podstawowych fraz, np. zamiast frazy „buty sportowe” podstawić nacisk na spersonalizowaną frazę, np. „buty sportowe z poduszką powietrzną,” jeśli właśnie takie mamy w ofercie. Oczywiście takie frazy mają znacznie mniejszą liczbę wyszukiwań, jednak lepiej zoptymalizować tekst pod dłuższą frazę i zdobywać kilka wejść miesięcznie, niż być dumnie na 3 – 4 stronie pod dużą frazę i nic z tego nie mieć. 

Dodatkowo warto stworzyć bloga firmowego, który zapewni cenne linkowanie wewnętrzne i podniesie autorytet domeny, co wpłynie pozytywnie na widoczność sklepu w wyszukiwarce.

Aktywność w mediach społecznościowych

Z raportu „Digital 2022” wynika, że z mediów społecznościowych korzysta aż 72% Polaków, co przekłada się na 27 milionów osób, a tym samym prowadzenie firmowych profili w mediach społecznościowych staje się obowiązkiem każdej, chcącej się rozwijać firmy, bo takiej grupy po prostu nie można zignorować. Oczywiście najlepszym sposobem dotarcia do interesującej nas grupy odbiorców są płatne reklamy na danych platformach, jednak nawet jeśli nie mamy budżetu, lub jest on mały, to i tak mamy duże pole do popisu.

Na polskim rynku stale najpopularniejszym medium jest Facebook, który według raportu „Social Media w Polsce 2021” ma niemal 18 milionów użytkowników z naszego kraju, więc od niego powinniśmy zacząć. Na Facebooku należy stworzyć firmową stronę, uzupełniając wszystkie dane i konfigurując konto reklamowe w Facebook Business. Jeśli chcemy zdobyć aktywność na firmowym profilu, to musimy postawić na content marketing, czyli marketing z wykorzystaniem treści – ciekawych treści, np. badań, statystyk, infografik branżowych czy trendów, w które spróbujemy się wpisywać. Publikowane treści warto wspomagać reklamami z budżetem nawet kilku czy kilkunastu złotych, co pomaga zwiększać również zasięg organiczny postów i jeśli publikowane przez nas treści faktycznie będą ciekawe, zdobywając liczne aktywności – polubienia, komentarze i udostępniania, to możemy w taki sposób promować sklep bardzo niskim kosztem.

Aktywność na Facebooku warto rozszerzyć o tematyczne grupy, gdzie możemy reklamować swój sklep, a nawet konkretne produkty lub usługi. Postowanie w grupach jest darmowe i daje bezpośrednie dotarcie do klientów, więc warto spróbować, jednak nie należy spamować, a próbować w możliwie ciekawy sposób wspominać o ofercie i subtelnie przemycać link do sklepu, na którym można znaleźć więcej informacji.

Poza Facebookiem warto wziąć pod uwagę aktywność na Twitterze czy LinkedIn, gdzie o wiele łatwiej zdobyć zasięg organiczny, co daje szansę na promowanie sklepu bez konieczności wydawania pieniędzy. Możemy również próbować wpisywać się w trendy na platformach takich jak, stale zyskujący na popularności, TikTok czy regularnie tworzyć tematyczne treści na YouTube, co jest kolejną szansą na zdobycie ruchu organicznego bez konieczności wydawania dużych pieniędzy.

Reklamy retargetowane – wysoka skuteczność za bezcen

Bez dużego budżetu możemy zapomnieć o masowych kampaniach reklamowych i choć można próbować rozszerzać grupę odbiorców reklam, np. na Facebooku czy szukać tańszych słów kluczowych w przypadku kampanii w sieci Google Ads, to takie działania mogą okazać się zwyczajnie nieopłacalne.

Najlepszym rozwiązaniem, żeby nie ignorować płatnych reklam w strategii marketingowej mimo mniejszego budżetu, jest ustawienie reklam retargetowanych. Takie reklamy trafiają do osób, które już odwiedziły nasz sklep, czyli wykazały podstawowe zainteresowanie naszą ofertą, więc cechuje je bardzo wysoka konwersja – grupa odbiorców jest nieduża, ale dobrze sprofilowana. Reklamy tego typu możemy wyświetlać na Facebooku oraz Google Ads z wykorzystaniem pixela, czyli kodu śledzącego, który zbiera dane o użytkownikach odwiedzających naszą stronę i wyświetla im odpowiednio dostosowane reklamy w danej sieci, czyli gdy wrócą na Facebooka lub wyszukiwarki, a także całej sieci reklamowej Google – Google Ads.

Sieci afiliacyjne i influencerzy 

Dobrym pomysłem na wypromowanie sklepu jest również współpraca z mniejszą lub większą siecią afiliacyjną, która zrzesza partnerów posiadających zasięgi w social media czy na swoich stronach. Współpraca polega na oddaniu danego procentu od sprzedaży towarów czy usług z naszego sklepu, sieci afiliacyjnej i jej partnerom, co pomaga w promocji sklepu i zdobyciu finansowego flow na dalsze działania bez generowania dodatkowych kosztów. Wymaga to jednak obszernej i ciekawej oferty, która zainteresuje partnerów, więc mniejsze sklepy mogą mieć problemy, nawet po akceptacji sklepu w danej sieci afiliacyjnej.

Innym sposobem jest współpraca bezpośrednio z influencerami, np. na Instagramie, a warto zwrócić uwagę szczególnie na tzw. mikro influencerów, czyli mających mniej niż 10000 obserwujących. Tacy influencerzy mają zwykle niedużo ofert współpracy, a szczególnie interesujących – poważnych ofert, a jednocześnie nie potrafią się wycenić – są to często osoby młode, które nie mają menadżera lub prowadzą profil czysto hobbystycznie i nawet nie myślą o generowaniu z niego zysków. Takie osoby ucieszą się z „dodatkowego gorsza,” a dla nas to szansa na wypromowanie sklepu niedużym kosztem. Warto więc zbudować listę profili, które są powiązanie tematycznie z ofertą naszego sklepu i przedstawić im ofertę współpracy. Wyniki takiego działania będą zależeć w dużej mierze od poprawnej oceny danego influencera, jego grupy odbiorców, stawki oraz materiałów reklamowych, jakie mu dostarczymy.

Branżowe fora i guest posty

Chcąc promować sklep bez dużego budżetu, nie powinniśmy ignorować branżowych for, które stale zrzeszają spore grono użytkowników, potencjalne zainteresowanych ofertą dobrych sklepów w danej branży. Na takich forach warto być po prostu obecnym i odpowiednio przygotować profil – osobisty lub markowy. Następnie wystarczy dodać sklep w profilu, co będzie często dodatkowym linkiem, oraz sygnaturce, a następnie po prostu uczestniczyć w życiu społeczności, angażować się w dyskusje, dodawać wartościowe odpowiedzi i tym samym stale przyciągać potencjalnych klientów, którzy sprawdzą naszą ofertę.

Jeśli mamy lekkie pióro, to możemy również oferować pisanie guest postów w postaci tematycznych artykułów na branżowych blogach, w których gdzieś między wierszami wspomnimy o naszym sklepie. Takie rozwiązanie jest dobre dla branżowego bloggera, bo dostaje darmowy content i linkowanie wewnętrzne, które pozytywnie wpływa na SEO, a krótka wzmianka jest zwykle nieinwazyjna dla odbiorców i otoczona wartością treścią.

5/5 - (2 votes)