Nie tak dawno, o biznesowym Pintereście pisałam do raportu Interaktywnie.com. Ze względu na ograniczoną ilość znaków, musiałam wyselekcjonować jedynie najważniejsze argumenty o sensie posiadania konta i prowadzeniu kampanii reklamowych na tym serwisie. Idąc za ciosem, rozwinę temat w tym artykule.
Kiedy w Agencji pytamy Klienta, jakie serwisy ma przed oczami, gdy wyobraża sobie strategię marketingową i obecność swojej firmy w mediach społecznościowych, w 80% przypadkach pada hasło „Facebook i Instagram”, 20% zostaje dla LinkedINa. W otoczeniu algorytmów, wzrostów czy spadków naszych profili SoMe, bardzo często zapominamy o śledzeniu rynku mediów i dynamicznych zmian w popularności poszczególnych aplikacji/portali. Wówczas nieocenione jest trzymanie ręki na pulsie przez Agencje marketingowe, które w odpowiednim momencie przypomną, że jedyną stałą rzeczą w SM jest zmiana. Oczywiście, nie oznacza to natychmiastowego zawieszenia konta na Instagramie i przerzucenia całego contentu na Pinterest. Co stoi na przeszkodzie, żeby być w dwóch miejscach na raz?
Przypnij swoje zainteresowania, czyli czym jest Pinterest?
Mimo długiej działalności Pinteresta w Polsce (od 2013 roku), mam wrażenie, że wciąż podchodzimy do niego dość sceptycznie. Może i kiedyś, dawno temu, założyliśmy tam konto, ale czy z niego korzystamy? A przecież to niekończące się źródło wizualnych materiałów, z których możemy wynieść naprawdę wiele ciekawych i oryginalnych treści. Nie tylko dla siebie, ale i dla biznesu. Dzielenie się, gromadzenie, czy podglądanie inspiracji to główne założenia Pinteresta. Ponadto, serwis bardzo rzetelnie podchodzi do dbania o użytkownika i markę. Co roku, algorytmy analizują udostępniane i wyszukiwane treści do raportu. Po co? Żebyś wiedział, czy Twój brand wpisuje się w charakterystykę Pinnera i znajdzie w nim potencjalnego Klienta.
Jak przedstawiały się trendy na Pintereście w 2020 roku? Oto pierwsza piątka:
- 88% moda,
- 84% szeroko pojęta żywność (przepisy, diety),
- 83% wystrój wnętrz,
- 78% uroda,
- 67% motoryzacja.[1]
Jeśli Twoja marka zalicza się do jednej z najpopularniejszych kategorii na Pinterest, czyli moda, uroda, szeroko pojęty wystrój wnętrz, żywność lub podróże, a nadal nie prowadzisz komunikacji na tym serwisie, koniecznie nadrób zaległości.
Dlaczego Twoja marka powinna być na Pintereście?
To właśnie wspomniany Pinterest w 2020 roku odnotował skok przychodu o 4% w górę w porównaniu z rokiem poprzednim oraz wzrost miesięcznej liczby aktywnych użytkowników na świecie aż o 39%[2].
Wg badania OpenMobi z maja 2020 r., w Polsce mamy 3,7 mln aktywnych Pinnerów, którzy szukają tam inspiracji, produktów oraz pomysłów DIY. Na uwagę zasługuje również fakt, że Pinterest to także świetna platforma e-commerce. Skąd taki wniosek? Wg wcześniej wspomnianego badania, aż 98% ankietowanych próbuje nowości znalezionych na portalu, 96% badanych zrealizowało już w życiu jakiś pomysł z Pinteresta, a 57% użytkowników kupiło produkt.[3] Eksperci uważają, że skuteczność tego serwisu jest nawet o 33% wyższa od Facebooka w generowaniu ruchu na witrynie sklepu internetowego.
Pinterest jest nie tylko źródłem inspiracji, ale również stawia na rozwój swoich funkcjonalności wspierających biznes online. Od powszechnego dostępu do panelu reklamowego, przez możliwość wyszukiwania obrazem, aż po możliwość robienia zakupów bezpośrednio przez aplikację.
Jak więc wykorzystać potencjał reklamowy Pinteresta?
W tym miejscu warto zauważyć, że Pinterest to wyjątkowe medium. Przede wszystkim ze względu na swoich użytkowników – zmotywowanych do szukania, zaangażowanych w przeglądane treści i kreatywnych w swoich działaniach. Właśnie dlatego są oni łakomym kąskiem dla każdego reklamodawcy.
Na Pintereście mamy do wyboru trzy kategorie celów kampanii: świadomość marki, rozważenie zakupu (wcześniej był to ruch) oraz reklamy typowo produktowe, czyli konwersje. I choć sam panel reklamowy jest, moim zdaniem, mniej intuicyjny od Facebooka, to na pewno zawiera jego najlepsze elementy (choćby nawet trzystopniowa struktura kampanii, precyzyjne targetowanie, monitorowanie wyników czy możliwość bieżącej optymalizacji) w połączeniu z rozwiniętym systemem wyszukiwarki.
System reklamowy Pinteresta, wśród wielu swoich wariantów targetowania, podaje m.in. tysiące zainteresowań, pozwalających precyzyjniej określić potencjalnego odbiorcę oraz słowa kluczowe (max. 20 000!) z możliwością wyboru ich dopasowania.
Mamy tutaj 5 formatów reklamowych. Każdy z nich oczywiście bazuje na Pinach:
- pin statyczny w formie pionowej grafiki
- pin wideo, trwający od 4 sekund do 15 minut
- pin aplikacji z linkiem przekierowującym do pobrania
- karuzela, składająca się z 2-5 pinów.
Strategiczne budowanie świadomości marki w mediach społecznościowych i zaangażowanie wokół niej, możesz powierzyć agencji, w której doświadczeni specjaliści wykorzystają drzemiący potencjał i zapewnią dalszy rozwój firmy.
Zapraszamy do współpracy! ????
[1] https://i2.wp.com/mobirank.pl/wp-content/uploads/2020/09/uzytkownicy-pinterest-w-polsce-2020_infografika.png?ssl=1
[2] https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pinterest-wyniki-2020-rok
[3] https://openmobi.pl/blog/2020/09/20/pierwsze-badanie-polskich-uzytkownikow-pinteresta/