Przeważnie na naszą stronę WWW dodajemy grafiki, troszcząc się jedynie o estetykę i wygląd szaty graficznej. W rzeczywistości jednak zdjęcia są bardzo ważne w procesie pozycjonowania i również w istotny sposób wpływają na pozycję witryny w wyszukiwarce Google. Jak zatem optymalizować obrazy pod kątem SEO na naszej pozycjonowanej stronie internetowej? Elementy, na które należy zwrócić uwagę prezentujemy poniżej!
Rozdzielczość i format zdjęcia
Pierwszym sposobem na optymalizację zdjęć na naszej pozycjonowanej stronie internetowej jest zadbanie o odpowiednią rozdzielczość fotografii i format zdjęcia. Ogólnie im wyższa rozdzielczość zdjęcia tym lepiej dla pozycjonowanej strony. Warto jednak podkreślić, że w praktyce powinniśmy dodawać zdjęcia o maksymalnej rozdzielczości full HD. Przeważnie nie ma sensu dodawania zdjęć o wyższej rozdzielczości, gdyż użytkownicy nie posiadają, aż tak dużych rozdzielczości na wyświetlaczach swoich urządzeń, a także rozdzielczość ta jest wystarczająca, aby zaprezentować wszystkie detale na grafice, którą publikujemy. Wysoka rozdzielczość będzie wiązała się nieodłącznie z większą wagą zdjęcia, co jest bardzo problematyczne i o czym nie powinniśmy zapominać.
Przed rozpoczęciem dodawania grafik na stronę internetową powinniśmy również wybrać formaty, w jakich będziemy dodawać grafiki na nasze serwisy. Zdecydowanie najlepszymi są JPEG i PNG. Formaty te oferują najlepszą jakość i stosunek rozdzielczości do rozmiaru. Dla fanów nowoczesnych rozwiązań polecany jest format WebP. Samo Google potwierdza, że jest to format przyszłości i że zdjęcia publikowane z takim rozszerzeniem doskonale wpisują się w SEO. Rozszerzenie to pozwala na praktycznie bezstratną kompresję, co ma wiele zalet i plusów.
Optymalizacja zdjęć poprzez narzędzia SEO
Bardzo ciekawym rozwiązaniem, które pomaga skutecznie optymalizować zdjęcia jakie dodajemy na naszą stronę internetową jest korzystanie ze specjalnych optymalizatorów — narzędzi SEO. Są to programy dostępne w Internecie za darmo lub płatne, które optymalizują grafiki. Ich użycie jest bardzo proste. Aby zoptymalizować zdjęcia wystarczy wgrać daną grafikę, a następnie uruchomić optymalizację. Po kilku chwilach otrzymamy przekonwertowane zdjęcie, które będzie posiadało najlepszy stosunek rozdzielczości do wagi i będzie dostosowane do zamieszczenia na stronie. Narzędzia tego typu usuwają z fotografii wszystkie zbędne informacje cyfrowe, które się na nim znajdują. Pozwala ta często nawet w znaczący sposób obniżyć wagę zdjęcia przy pozostawieniu takiego samego rozmiaru.
Cały proces jest automatyczny, a więc nie musimy znać się na SEO, informatyce czy nowych technologiach. Możemy również optymalizować zdjęcia hurtowo w dużych ilościach, więc proces optymalizacji nie jest kłopotliwy ani problematyczny.
Tytuł, opis, ALT i nazwa pliku
Kolejnymi ważnymi kwestiami o jakie należy zadbać publikując zdjęcia na stronie, którą pozycjonujemy, jest ustawienie odpowiednich tytułów, opisów, tekstów alternatywnych ich nazwy pliku. Są to cztery główne opisy tekstowe zdjęcia, które bezpośrednio informują Google, o czym jest nasza fotografia, a także na jakie pytania ma być wyświetlana w wyszukiwarce.
Porada: Dobrze opisane i zoptymalizowane zdjęcie które dodajemy na naszą stronę internetową, powinniśmy wyświetlać w towarzystwie tekstu tematycznego. Jest to kolejny mocny sygnał dla wyszukiwarki Google, jak ma interpretować naszą fotografię i na jakie pytania ma być ona wyświetlana w Google Image.
Tytuł zdjęcia, które publikujemy na naszej stronie internetowej, powinien jak najlepiej oddawać tematykę fotografii. Powinien zawierać odpowiednie słowa kluczowe, po których chcemy najbardziej być widoczni w wyszukiwarce Google. Korzystając, zwłaszcza z systemów CMS powinniśmy dokładnie opisać zdjęcia z wykorzystaniem kolejnych słów kluczowych. Opis powinniśmy wykorzystać do maksimum aby był jak najdłuższy i jak najbardziej jakościowy.
Kolejną sposobnością do tekstowego opisania naszego zdjęcia jest ustawienie tekstu alternatywnego, czyli atrybutu ALT. Jest to tekst, który pojawia się na naszej witrynie, jeśli zdjęcie nie może być wyświetlone z jakichś powodów. Wyszukiwarka Google również interpretuje ten element przy pozycjonowaniu fotografii. Tekst alternatywny powinien również krótko opisywać to, co znajduje się na zdjęciu lub grafice. Powinniśmy znowu wykorzystać szansę na umieszczenie kolejnych słów kluczowych, pod którymi chcemy być wieczni w wyszukiwarce Google.
Często pomijanym i zapominanym elementem optymalizacji zdjęć, które dodajemy na naszej stronie internetowej, jest ustawienie odpowiedniej nazwy pliku, który wgrywamy na witrynę. Wiele osób nie przykłada do tego elementu uwagi, ale jest to wbrew pozorom bardzo ważna kwestia. Plik, który dodajemy na naszą stronę internetową, powinien również zawierać słowa kluczowe, a także być związany z tematyką naszej strony internetowej. Zamiast spacji w nazwie pliku powinniśmy używać myślników, które są znacznie lepszymi separatorami poszczególnych słów.
Unikalna i jakościowa fotografia
Elementem nad którym bardzo często się nie zastanawiamy, a który również jest ważną częścią optymalizacji grafiki pod kątem SEO, jest unikalność i jakość. Wyszukiwarka Google potrafi rozpoznawać zdjęcia i porównywać je. Powinniśmy zatem publikować na naszej stronie internetowej unikalne grafiki, które nie funkcjonują w Internecie. Będzie to zdecydowanie korzystniejsze rozwiązanie, niż pobieranie zdjęć z banku fotografii, które tak licznie i za darmo oferują nam taką możliwość.
Zdjęcie powinno być również wysokojakościowe. Oprócz kwestii technicznych, takich jak rozdzielczość czy mała waga powinno również być atrakcyjne dla użytkowników. To będzie przekładało się na większe zainteresowanie daną fotografią, a także naszą stroną, a w konsekwencji większą aktywnością użytkowników, którzy będą mieli styczność z naszymi grafikami. To z kolei przełoży się na wyższe statystyki strony i lepsze jej pozycjonowanie. Dodanie jakościowych grafik które nie będą zachęcające, będzie powodowało odpływ klientów z naszego serwisu, a także ograniczenie zaufania do naszej marki, czy obniżenie pozytywnego wizerunku. Te elementy również mogłoby negatywnie przekładać się na SEO, a więc powinniśmy zadbać o to, aby grafiki na naszym serwisie były unikalne i wysokojakościowe.
Google PageSpeed Insights
Bardzo efektywnym narzędziem optymalizacji zdjęć, które publikujemy na naszej stronie internetowej jest Google PageSpeed Insights. Jest to narzędzie Google, które zajmuje się analityką szybkości działania naszej strony internetowej. Oprócz analizowania kompleksowego strony, daje ono również wskazówki odnośnie zdjęć, które posiadamy na naszej witrynie. Narzędzie może zasugerować nam:
- zmniejszenie liczby zdjęć
- odłożenie ładowania zdjęć poza ekranem
- użycie formatu nowej generacji
Szybkość działania strony internetowej jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych, który zawsze powinniśmy mieć na uwadze. Google podkreśliło to w 2021 roku, wprowadzając nowy czynnik rankingowy Core Web Vitals. Wyszukiwarka pokazuje zatem że witalność strony internetowej jest ważną rzeczą, którą docenia. Powinniśmy zatem wykorzystywać to narzędzie do sprawdzenia czy grafiki i zdjęcia na naszej stronie internetowej nie powodują problemów. Jeśli zauważamy ostrzeżenia w tym zakresie odnośnie do naszej grafiki, będziemy mogli szybko i skutecznie poprawić wszystkie mankamenty. Z pewnością wpłynie to pozytywnie na szybkość działania serwisu internetowego, a także na pozycjonowanie naszej strony internetowe. Są to ważne komunikaty — dość precyzyjne i jasne, a samo narzędzie stworzyło Google, więc możemy mieć pewność, że zalecenia, jakie otrzymujemy są poprawne i odniesiemy korzyści z ich zastosowania.
Dlaczego warto optymalizować zdjęcia na naszej stronie WWW
Wszystkie wyżej wymienione działania pozwalają lepiej zoptymalizować zdjęcia dodawane na naszą stronę internetową i dostosować je do wyszukiwarki Google. Są to działania, którymi optymalizujemy zdjęcia tak samo jak optymalizujemy treści, czy kwestie techniczne na naszej stronie internetowej. Zdecydowanie warto dbać o grafiki, które umieszczamy na naszych serwisach z kilku powodów.
Przede wszystkim, o czym zapomina wiele osób zdjęcia są również pozycjonowanie w wyszukiwarce Google w zakładce „Zdjęcia”. Jest to druga najpopularniejsza zakładka w wyszukiwarce Google, w której użytkownicy również szukają informacji o produktach, usługach czy markach. Google posiada zaawansowane algorytmy i potrafi rozpoznawać kontekst, czy tematykę zdjęcia. Mając zatem ku temu możliwość powinniśmy jak najbardziej ułatwić to zadanie wyszukiwarce Google, dzięki czemu będziemy mogli znajdować się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania zdjęć. Jest to sposób na pozyskanie dodatkowego ruchu organicznego i wykorzystanie treści, które i tak już dodajemy na naszą stronę internetową. Sam proces pozycjonowania zdjęć w wyszukiwarce Google jest nieco dłuższy i może zająć nawet od kilku do kilkunastu miesięcy. Zdecydowanie, warto jednak zadbać o pozycjonowanie grafik w Google, gdyż w tej sytuacji mamy do czynienia z dużo mniejszą konkurencją, ale sporym zainteresowaniem użytkowników. Prezentowanie grafik odbywa się również nieco inaczej – bardziej korzystnie dla nie topowych witryn internetowych. Są one wyświetlane jako miniatury, a więc więcej grafik eksponowanych na czołowych lokatach jest więcej. Oznacza to, że nawet nie będąc liderem branżowym i potentatem danej kategorii tematycznej, nadal mamy szansę na wyświetlanie na początku panelu ze zdjęciami. W tej sytuacji nawet będąc 20–30 kafelkiem również mamy spore szanse na pozyskiwanie ruchu organicznego z Gogolinie Image.
Porada: Jest to szansa dla mniejszych serwisów, które, mogą wykorzystywać taki alternatywny sposób pozyskiwania klientów z wyszukiwarki Google, jeśli znajdują się w dużych, konkurencyjnych i niezwykle obleganych kategoriach tematycznych.
Samo optymalizowanie zdjęć na naszej stronie internetowej nie jest procesem zaawansowanym, skomplikowane czy niezwykle trudnym. Optymalizować zdjęcia możemy na kilka prostych sposobów, a jedyne, co musimy posiadać, to czas i odrobinę wiedzy. Jest to zatem niepowtarzalna szansa, żeby bez bardzo dobrej znajomości SEO znacząco wpłynąć na naszą stronę internetową i poprawić jej statystyki w wyszukiwarce Google. Zdjęcia są bardzo ważnym elementem contentu publikowanego na naszej stronie internetowej i tak jak treści mają spory wpływ na to jak indeksuje naszą witrynę wyszukiwarka Google.
Zoptymalizowane grafiki na naszej profesjonalnej stronie internetowej będą działały efektywnie i skutecznie. Przełoży się to na większe zadowolenie naszych użytkowników i poprawienie elementu user experience. Wszystko to wpłynie na dłuższy czas powstawania użytkowników na naszej stronie, lepsze postrzeganie marki, częstsze korzystanie z serwisu internetowego, który będzie ładował się szybciej i będzie estetyczniejszy oraz dostarczenie większej ilości informacji użytkownikom.