Organizacja konkursu w social media – jak zrobić to dobrze i legalnie?

Kategoria:
Organizacja konkursu w social media

Konkursy w social media to w dalszym ciągu jeden z najskuteczniejszych sposobów na aktywizację obecnych i pozyskanie nowych fanów. Istnieje jednak kilka zasad, których warto przestrzegać, by działania te przyniosły zamierzony efekt, a także by fanpage Twojej firmy nie został trwale zablokowany przez Facebook. Dowiedz się, jak dobrze i legalnie zorganizować konkurs w social media.

Organizacja konkursu w social media i jego korzyści

Konkursy w social media mogą przynieść wiele korzyści marce. Wśród nich wyróżnić można:

  • zwiększenie zaangażowania – tego typu akcje pozwalają na zaangażowanie społeczności i przyciągnięcie uwagi nowych obserwujących; motywatorem do działania większości osób jest oczywiście nagroda, ale część osób z pewnością zostanie z Twoją marką nie tylko na czas konkursu,
  • rozszerzenie zasięgu – konkursy w social media mają ogromny potencjał do wiralowego rozprzestrzenienia się; bardzo często osoby, które biorą udział w konkursie dzielą się informacją w swoich social mediach informując o tym swoje grono znajomych tworząc efekt kuli śnieżnej; w promocji konkursu pomóc mogą również odpowiednie oznaczenia i hasztagi, dzięki który informacja ma szansę dotrzeć do nowej publiczności,
  • tworzenie pozytywnego wizerunku marki – decydując się na organizację konkursu, wysyłasz informacje, że Twoja marka jest aktywna, zaangażowana i pragnie być w stałym kontakcie ze swoimi odbiorcami,
  • pozyskiwanie cennych informacji – konkursy mogą być okazją do pozyskania leadów, czyli informacji kontaktowych; istnieje spora szansa, że osoby biorące udział w konkursie prędzej czy później staną się klientami Twojej marki,
  • kreatywność – angażując odbiorców w zadanie konkursowe, które polega np. na wymyśleniu nowego hasła reklamowego, daje Ci bezpośrednie korzyści marketingowe; zachęcanie użytkowników np. do dzielenia się zdjęciami czy też pisania komentarzy buduje więź z marką, wywołuje pozytywne doświadczenia, a także dostarcza UGC, czyli User Generated Content.

Wszystko to można osiągnąć tylko wtedy, gdy całość przedsięwzięcia jest odpowiednio zaplanowana, promowana i zarządzana.

Organizacja konkursu w social media – krok po kroku

Określ cel swojej marki

Określenie celu marki jest kluczowym punktem organizacji konkursu. To ono determinuje późniejsze działania, czyli zadanie konkursowe. Celem organizacji konkursu może być m.in. zasięg, zwiększenie zaangażowania fanów, budowanie pozytywnego wizerunku marki, zwiększenie liczby fanów, a także np. pozyskanie leadów.

Odpowiednie zadanie konkursowe

Po określeniu celu swojej marki przyszedł czas na wymyślenie zadania konkursowego. Nikogo raczej nie zdziwi fakt, że trzeba stworzyć je w taki sposób, by pokrywało się z tym, co chcesz osiągnąć. Konkursy w social media można podzielić na dwa rodzaje. Pierwszy z nich to tzw. konkurs z niskim progiem wejścia, który wymaga od użytkowników niewielkiego zaangażowania i konkurs z wysokim progiem wejścia, który jest zdecydowanie bardziej skomplikowany. Oczywistym jest, że nagrody w tych dwóch konkursach nie mogą być takie same. Im trudniejsze zadanie konkursowe tym bardziej wartościowa nagroda.

Organizacja konkursu z niskim progiem wejścia skutkować będzie znacznie większą liczbą udostępnień i komentarzy. Idealnie zatem sprawdzi się, gdy zależy Ci na zaangażowaniu i zasięgu. Konkurs z wysokim progiem wejścia wymaga od użytkownika przede wszystkim znacznie więcej czasu. Organizując tego typu wydarzenie oczekujesz większego zaangażowania, kreatywności i musisz liczyć się z tym, że liczba zgłoszeń nie będzie oszałamiająca. Chcąc zorganizować konkurs z wysokim progiem wejścia musisz zadbać o wartościową nagrodę, która warto będzie czasu i zaangażowania osób biorących w nim udział. 

Przykłady zadań konkursowych:

  • kreatywne dokończenie zdania,
  • opisanie historii bądź doświadczenia związanego z marką,
  • napisanie komentarza, w którym osoba biorąca udział w konkursie musi opisać kiedy produkt marki przydał jej się najbardziej/alternatywne wykorzystanie produktu itp.
  • podzielenie się zdjęciem, które bezpośrednio kojarzy się z marką,
  • stworzenie kreatywnego hasła reklamowego.

Jakiego rodzaju zadań konkursowych unikać?

W dalszym ciągu bardzo wiele konkursów w social media organizowanych jest nie tylko nielegalnie (o tym w dalszej części artykułu), ale i nieodpowiednio. Przykładem może być zadanie konkursowe, na które odpowiedź jest tylko jednak. Kiepskim pomysłem jest zatem konkurs, który opiera się na rozwiązaniu zadania matematycznego, rebusa czy zagadki. Decydując się na tego typu zadanie konkursowe dusi się go już w zarodku.

Zasady organizacji konkursu w social media

Facebook mniej lub bardziej określa zasady organizacji konkursów w social media. Jedną z najważniejszych zasad jest stworzenie regulaminu dla konkursu, w który zawrzeć należy wszystkie zasady i precyzyjnie określa kto może wziąć w nim udział. W tego typu dokumencie powinna znaleźć się również informacja o nagrodach, a także kryteria, jakimi kierować się będzie jury w celu wyłonienia zwycięzcy.

Przy tym punkcie warto się chwilę zatrzymać…

Wyłonienie zwycięzcy w konkursie organizowanym w social media nie może odbywać się w wyniku losowania, gdyż traktowane jest to jako gra hazardowa. Tego typu praktyki są jednak możliwe, ale tylko po uzyskaniu pozwolenia od Krajowej Izby Skarbowej, co dla wielu marek będzie jednak grą niewartą świeczki (m.in. dlatego, że po złożeniu wniosku, organ ma 2 miesiące na jego rozpatrzenie). Organizacja loterii bez tego typu zaświadczenia może skutkować konsekwencjami w postaci wysokich kar finansowych. Właściwa organizacja konkursu powinna odbywać się na zasadach przyrzeczenia publicznego. Ta opcja jest bezpieczna pod warunkiem utworzenia wspomnianego już wyżej regulaminu, a także dopełnienia obowiązków związanych z ochroną danych osobowych, które określone są przepisami prawa.  Musisz również pamiętać, że organizując konkurs w social media podlegasz nie tylko przepisom związanym z loterią, ale i tym związanym z RODO, podatkami i prawami autorskimi.

Zadanie konkursowe nie może również polegać na nakładaniu do „polajkowania, skomentowania, oznaczenia i udostępnienia na swojej osi czasu konkursowego posta”. Regulamin Facebooka jasno określa, że zadanie nie może wymuszać żadnych aktywności związanych z fanpagem ani osią czasu użytkownika.  

Regulamin konkursu

Regulamin konkursu to dokument, o którym większość (a szczególnie maki tworzące konkurs po raz pierwszy) zapominają. Jest on jednak niezwykle ważny. Regulamin konkursu w social media powinien zawierać nie tylko czas trwania i zasady konkursu, ale również m.in:

  • informacje o organizatorze,
  • informacje o nagrodach i sposób jej przekazania,
  • kryteria wyłonienia zwycięzcy,
  • zasady reklamacji,
  • politykę prywatności.

Bardzo istotne jest również zawarcie informacji o tym, że serwis (Facebook) jest zwolniony z odpowiedzialności za organizację konkursu i nie jest w żaden sposób przez niego sponsorowana. Regulamin powinien również zawierać klauzulę dotyczącą prawa autorskiego.

Aby uniknąć błędów w regulaminie, najlepiej zlecić wykonanie tego typu dokumentu prawnikowi. Wówczas masz pewność, że wszystkie niezbędne informacje zostały w nim zawarte. Gotowy regulamin najlepiej opublikować w witrynie marki.

Organizacja konkursu w social media – pamiętaj o podatku!

Organizując konkurs w social media na zasadach przyrzeczenia publicznego, w którym wartość nagrody przekracza 2000 zł, należy odprowadzić podatek w wysokości 10% wartości nagrody. Obowiązek ten spoczywa na organizatorze konkursu, a nie osobie, która konkurs ten wygrała. Zwolnienie z odprowadzenie podatku przy kwocie niższej jest możliwe, ponieważ konkurs organizowany jest przez środki masowego przekazu. Kwestia ta jest jednak dość sporna, dlatego przed organizacją konkursu, warto szczegółowo zapoznać się z prawem podatkowym i zasięgnąć porady eksperta.

Istotnym etapem organizacji konkursu jest również jego promocja. Więcej na ten temat wkrótce na naszym blogu!

5/5 - (1 vote)