Jesteś przedsiębiorcą? Opowiadasz za wizerunek marki, ale nie wiesz, jak skutecznie promować i zarządzać nią w sieci? Najbardziej popularnym miejscem rozprzestrzeniania informacji na temat nowych usług czy produktów są social media. Dlaczego tak ważna jest aktywność na profilach społecznościowych? Tu nie tylko wypromujesz swoją markę, dotrzesz do potencjalnych klientów, ale również sprawdzisz konkurencję.
Jeśli zaczynasz dzień od sprawdzenia Facebooka, w komunikacji miejskiej z telefonem w dłoni przeglądasz newsy, a wieczorem przeglądasz ładne zdjęcia na Instagramie – ten artykuł jest dla Ciebie. Natomiast jeśli jeszcze nie ogarnęła Cię fala popularności tego medium, czas najwyższy nadrobić zaległości, ponieważ z dnia na dzień dołączają do tego grona kolejni marketerzy, komunikując własną markę. Jakie działania i serwisy przynoszą najwięcej korzyści?
Media społecznościowe to odpowiedź na potrzeby odbiorców
Według danych Cumulus Media z 2018 roku, zaledwie w ciągu 1 minuty na całym świecie aż 973 tys. osób loguje się na Facebooku, 174 tys. przegląda Instagram, a przez Messengera wysyła się 25 tys. GIF-ów. W Polsce liczba miesięcznych aktywnych użytkowników Facebooka wynosi 20 mln, a na Instagramie 8 mln. Zatem przemyślany i wartościowy kontent może trafić do naprawdę szerokiej grupy odbiorców. Już w tym miejscu należy zadać sobie pytanie, czy dostarczane przez nas treści na pewno odpowiadają na potrzeby użytkowników? Oczywiście należy pamiętać, że wszystkie komunikaty muszą być zgodne ze specyfiką branży i przystosowane do konkretnej grupy docelowej. Media społecznościowe pomagają budować wizerunek, nie tylko nawiązać ale i utrzymać kontakt z potencjalnymi klientami oraz bezpośrednio przyczynić się do wzrostu sprzedaży.
„Jeśli nie ma Cię na Facebooku to nie istniejesz”
Prawda czy mit? Na pewno Facebook pozostaje wiodącym serwisem o możliwościach sprzedażowych oraz pod względem budowania społeczności wokół marki. Jednak nie da się ukryć, że od kilku lat spada zainteresowanie nim wśród najmłodszych użytkowników, którzy z kolei swoją uwagę kierują w stronę Instagrama czy Tik Toka. Warto o tym pamiętać, jeśli ze swoją marką chcemy trafić właśnie do osób w wieku 15-35. Aktualnie również LinkedIn wysuwa się na wyższą pozycję w rankingach serwisów społecznościowych, dzięki któremu nasze biznesowe treści docierają do konkretnego targetu, zainteresowanego informacjami branżowymi, danymi czy badaniami na temat oferowanych usług.
Tylko artysta stworzy prawdziwe arcydzieło
Samo założenie profilu marki w mediach społecznościowych to aktualnie żaden wyczyn. Sztuką jest umiejętne prowadzenie komunikacji i wykorzystywanie wiodących trendów w socialu. W dobie nowych mediów, by zaistnieć trzeba pójść o krok dalej i przenieść działania na wyższy poziom, ponieważ w tym momencie większość marek traktuje social media jako uzupełnienie swojej strategii marketingowej. Nie jesteśmy od oceniania, ale trudno sobie wyobrazić, żeby jedna osoba dobrze wykonywała swoje obowiązki plus z tzw. „doskoku” wrzuci zdjęcie z opisem na firmowego Facebooka. Posty w social media zawsze powinny spełniać podstawowe zadania, czyli zainteresować, zachęcić do interakcji oraz odpowiedzieć na potrzeby potencjalnego klienta. Każdy z nich musi łączyć się ze strategią marketingową firmy. Osoba, której powierzamy działania w mediach społecznościowych powinna wykazać się praktycznymi umiejętnościami, lekkim piórem, pasją, oraz wiedzą teoretyczną. Niemniej ważna jest także szata graficzna wpisów, ponieważ to ona jako pierwsza przykuwa wzrok użytkownika. Dlatego nie powinno się bagatelizować tego obszaru.
Włączenie do swojej działalności obsługi kanałów w social media będzie wymagało niemałego zaangażowania i kompetencji, ponieważ każdy z serwisów rządzi się swoimi prawami i jest stale urozmaicany o dodatkowe funkcje. Oczywiście zawsze można powierzyć ten obszar zewnętrznej firmie, która profesjonalnie przeprowadzi Twoją markę w sieci od pomysłu do realizacji.