UX writing – czym jest i jaki ma wpływ na SEO?

Kategoria:
UX writing i jego wpływ na SEO

Copywriter, content designer, UX writer – niby każde z tych pojęć ma wiele wspólnego z tworzeniem treści, jednak każde z nich odnosi się trochę do czegoś innego. W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się bliżej definicji UX writingu i temu, w jaki sposób praca UX writera wpływa na skuteczność strategii SEO.

UX writing – treści, które trafiają do klienta

Wiesz, tak naprawdę to nie ma większego znaczenia czy działasz w branży usługowej, czy zajmujesz się prowadzeniem sklepu internetowego. Jeśli w treściach na Twojej stronie internetowej (w sklepie internetowym) panuje chaos, to konwersja prawdopodobnie leci na łeb, na szyję. Za to doskonale ma się współczynnik odrzuceń – ten szybuje do samego nieba. Dlaczego tak się dzieje?

Klient nie ma czasu, żeby zastanawiać się nad kolejnym krokiem

Postaw się przez chwilę na miejscu klienta. Dobrze wiesz, że w dzisiejszym zabieganym świecie ledwo znajdujemy czas na to, aby w spokoju zjeść posiłek (a i to nie zawsze). Nie wymagaj więc od potencjalnych klientów, żeby marnowali swój cenny czas na przedzieranie się przez gąszcz niezrozumiałych komunikatów wyświetlających się w Twoim serwisie. 

Zmuszanie użytkowników do poszukiwania przycisku konkretnej akcji (np. dodania produktu do koszyka) także nie jest trafionym pomysłem. Jeśli nie umieścisz buttona z prostym przekazem w widocznym miejscu, będziesz musiał się głowić nad tym, co zrobić, aby uratować porzucone koszyki.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat skutecznych metod ratowania porzuconych koszyków w sklepach internetowych? Skocz do wpisu: Porzucone koszyki. Jak zmniejszyć ich liczbę?

UX writing – co to takiego?

I w tym miejscu, cały na biało (no dobra, białe to jest przeważnie tło) wkracza UX writing, czyli tworzenie copy w taki sposób, aby przekaz kierowany do użytkownika był dla niego prosty w odbiorze i przede wszystkim zrozumiały. 

Zwróć przy tym uwagę, że nie ma jednej uniwersalnej instrukcji tworzenia treści przyjaznych dla każdego użytkownika. Jak zatem trafić wprost do serc, umysłów i portfeli potencjalnych klientów? Zacznij od tego, aby dokładnie poznać grupę docelową, do której kierujesz swoje produkty lub usługi. Stwórz personę klienta idealnego. Dowiedz się, kim są osoby, które odwiedzają Twój serwis internetowy, czym się zajmują, jakie są ich zainteresowania.

Jeśli chcesz być dobrze zrozumiany, mów do klientów językiem, jakiego sami używają. Dostosuj formę przekazu do wieku, statusu społecznego i wykształcenia swoich klientów. Dopasuj komunikaty pod grupę docelową, a przekonasz się, jak szybko będziesz mógł zaobserwować zmniejszenie współczynnika odrzuceń.

Potrzebujesz pomocy we wdrożeniu analityki WEB lub w interpretacji danych? Skontaktuj się z nami!

Drobne treści mają wielkie znaczenie, czyli słów kilka o microcopy

Wydaje Ci się, że kluczowe znaczenie dla osiągnięcia wyznaczonych celów biznesowych mają rozbudowane treści zamieszczone na stronie internetowej? Jesteś przekonany, że jeśli w sekcji O nas pojawi się dłuuuugi artykuł szczegółowo opisujący historię powstania firmy i pieczołowicie wyszczególniający jej wszystkie dotychczasowe osiągnięcia, to klient będzie złowiony na przysłowiowy haczyk? Przykro mi, jesteś w błędzie.

Owszem, treści tego typu również są ważne, pomagają m.in. w kształtowaniu eksperckiego wizerunku marki oraz są podwaliną zaufania, jakim klient obdarza firmę. Zastanów się jednak przez chwilę. Nawet jeśli piękna laurka przekona potencjalnego klienta do tego, aby właśnie w Twoim sklepie zamówił interesujący go produkt, lecz nie znajdzie przycisku umożliwiającego dodanie go do koszyka, to jak myślisz, co zrobi? 

Nie, nie poświęci kolejnych kilku minut na to, aby znaleźć formularz kontaktowy do pomocy technicznej i nie wyskrobie wiadomości e-mail z pytaniem, co zrobić, aby sfinalizować proces zakupowy. Za to możesz być pewny, że zamknie zakładkę i czym prędzej sprawdzi, co do zaoferowania ma Twoja konkurencja.

Microcopy – zrób wszystko, aby uprościć nawigację na stronie

Microcopy to krótkie komunikaty, których zadaniem jest m.in. ułatwienie nawigacji na stronie. Są tworzone z myślą o tym, aby uprościć użytkownikowi życie, w taki sposób, by nie musiał się on zastanawiać nad każdym kolejnym krokiem. Zatroszcz się o klientów, zadbaj o user experience, a przekonasz się, jak wiele dzięki temu osiągniesz.

Kilka przykładów microcopy:

  • buttony;
  • wezwania do podjęcia działania;
  • informacje dotyczące błędów pojawiających się na stronie;
  • treści na pasku menu.

Z pozoru treści te mogą wydawać się mało istotne, zwłaszcza patrząc na ich krótką formę. Niech jednak Cię to nie zwiedzie. To właśnie minimalizacja treści z jednoczesną maksymalizacją przekazu stanowi o skuteczności microcopy.

O czym należy pamiętać, tworząc skuteczne microcopy?

Stworzenie dobrego microcopy wcale nie jest takie łatwe, jak może się wydawać. Opracowanie buttonów nawigacyjnych czy przycisków z CTA to zadanie dla doświadczonego UX writtera. Nie chodzi przecież o to, aby napisać cokolwiek. Kluczem do sukcesu jest stworzenie takiej kreacji, która nie tylko przyciągnie uwagę internauty, podtrzyma jego zainteresowanie, ale także usprawni jego drogę do dokonania konwersji. 

Jeśli chcesz tworzyć skuteczne microcopy, to pamiętaj o tym, aby używać maksymalnie uproszczonego języka. Tu nie ma miejsca na rozbudowane poematy – ma być krótko i konkretnie. Nie komplikuj na siłę, lecz upraszczaj przekaz wszędzie tam, gdzie to tylko jest możliwe. Stosuj sformułowania, które będą zrozumiałe dla Twoich klientów. 

Jaki wpływ na SEO ma UX writing?

Czasy, w których o tym, czy Twoja witryna znalazła się w rankingu organicznych wyników wyszukiwania na wysokiej pozycji, decydowało zagęszczenie słów kluczowych i ilość linków wygenerowanych przez SWL-e, już dawno minęły. Nie musisz być specjalistą SEO, aby wiedzieć, że aktualne algorytmy wyszukiwarki Google o wiele bardziej cenią strony internetowe przyjazne dla użytkowników, niż witryny, na których królują praktyki rodem z Black Hat SEO. 

Doświadczenie użytkownika to jeden z czynników rankingowych wyszukiwarki Google. Jeśli zatem chcesz, aby Twoja strona internetowa znalazła się na wysokich pozycjach w SERP-ie, jeśli zależy Ci, aby zwiększyć ruch z wyszukiwań organicznych, to czym prędzej pomyśl o UX writingu.

5/5 - (2 votes)