Sklep na Facebooku – cichy zabójca eCommerce?

Kategoria:

12 października 2016 roku Facebook wprowadził możliwość dodania sekcji „Sklep” do fanpage, dzięki czemu użytkownicy portalu Zuckerberga mogą dokonywać już „częściowych” zakupów przez Facebooka. Nie jest także tajemnicą poliszynela, że portal prowadzi prace nad własną metodą płatności tak, aby użytkownicy już wkrótce mogli zapłacić za produkt lub usługę bezpośrednio w portalu, bez zbędnego przekierowywania ich na strony serwisów zewnętrznych.

Czy czeka nas śmierć eCommerce i portali typu Allegro i eBay, jakie obecnie znamy?

Premierze nowej funkcjonalności towarzyszyła również premiera nowego formatu posta, na którym można oznaczyć konkretne produkty. Jest to potężne narzędzie do rozwoju usług typu Social Commerce (które to umownie będę nazywał na potrzeby niniejszego artykułu „sCommerce”), a którego nie ma jeszcze konkurencja. O tym, jak potężny jest to oręż, niech świadczy fakt, że według raportu „Ecommerce Trends: 135 Stats Revealing How Modern Customers Shop in 2017” blisko 20% użytkowników Facebooka jest skłonna robić przez niego zakupy.

Kolejną funkcjonalnością oddaną w ręce prowadzących fanpage jest możliwość subskrypcji oferty danego sklepu prowadzonego w ramach marki. Użytkownik nie musi już co jakiś czas sprawdzać oferty danej marki – wystarczy jedno kliknięcie w przycisk „Subskrybuj” na Facebookowym sklepie i potencjalny Klient otrzymuje powiadomienie o nowym produkcie, albo o obniżeniu ceny na wybrany produkt.

Na całe szczęście „ubicie” konkurencji w postaci Amazona, eBay czy też naszego rodzimego Allegro jeszcze nam nie grozi – na chwilę obecną możemy dodać maksymalnie 1 000 produktów (z czego 10 wyróżnić na stronie głównej zakładki), a ich dodawanie nadal odbywa się ręcznie.

Jednak znając sposoby, w jaki sposób Facebook podcina konkurencji skrzydła, nietrudno się domyślić, że narzędzie do hurtowego importu produktów prędzej czy później powstanie – i myślę, że stanie się to prawdopodobnie wtedy, kiedy portal Marka Zuckerberga ukończy pracę nad przyciskiem „zapłać za pomocą Facebooka”, gdyż jest to oczywiste.

A wtedy Social Media Managerów czekają ręce pełne roboty i duże zmiany w strategiach. 🙂

Bartek Przybysz, Social Media Manager
bartek@roial.pl

Bądź pierwszy i oceń ten post!