Strategie remarketingu – jak skutecznie przyciągać ponownie użytkowników.

Kategoria:
strategie remarketingu

Stale rosnoąca konkurencja w rynku e-commerce zmusza wiele firm do szukania nowych rozwiązań dotarcia do swoich klientów. W tym celu pomagają stategie remarketingu. Użytkownik przed podjęciem decyzji zakupowej odwiedzi kilka stron porówna oferty ceny, zanim wróci na Twoją stronę i dokona ostatecznego zakupu. Z pomocą niezdecydowanemu klientowi przychodzi remarketing. Działanie to pozwala utrzymać kontakt z klientem, nawet po opuszczeniu przez niego Twojej witryny. Jak skutecznie przekonać użytkownika do powrotu na Twoją stronę i dokonanie zakupu? Sprawdź na co zwrócić uwagę przygotowując startegie remarketingu.

Co to jest remarketing? 

Remarketing to strategia marketingowa skupiająca się na użytkownikach, którzy odwiedzili witrynę Twojej firmy i wyrazili zainteresowanie ofertą. Mogą to być użytkownicy, którzy dokonali jedynie wizyta na witrynie dłuższe niż 30 sekund, dodanie produktu do koszyka bez zakupu lub niedokonanie żadnej konwersji na witrynie. Celem tutaj jest przypomnienie użytkownikowi o Twojej marce, ponowne zainteresowanie ofertą, zaangażowanie do powrotu na stronę i dokończenie zakupu lub pozostawienie kontaktu do siebie.

Dobrze dobrana strategia dla kampanii remarketingowej przynosi wiele korzyści, ponieważ koncentruje wydatki na reklamę na osobach, które poznały już Twoją ofertę i wykazały wstępne zainteresowanie. Istnieje więc większe prawdopodobieństwo, że zostaną Twoim klientem lub podejmą inne wartościowe działania na Twojej stronie. 

Rodzaje kampanii remarketingowych 

Dobrze przeprowadzona kampania remarketingowa może zwiększyć prawdopodobieństwo powrotu użytkowników na stronę i dokończenie zakupów lub pozostawienie kontaktu. Różne formaty kampanii remarketingowych pomagają zwiększyć aktywność sprzedażową. Dostępnych mamy kilka typów kampanii remarketingowych: 

  1. Remarketing standardowy – banery reklamowe

Standardowy format kampanii remarketingowych, z którymi każdy spotkał się nie raz to reklamy graficzne. Skierowane są do wszystkich, którzy odwiedzili stronę internetową, lub wybrane pod strony i ją opuścili. Zobaczą banery reklamowe w trakcie odwiedzania witryn i aplikacji w sieci reklamowej Google Ads. Ten format reklam remarketingowych wykorzystywany jest również do kierowania reklam do użytkowników używających wyszukiwarek do wyszukiwania haseł związanych z oferowanymi produktami lub usługami. 

  1. Remarketing dynamiczny 

W formie banerów reklamowych lub zdjęć produktów wyświetlany użytkownikom, którzy odwiedzili konkretne podstrony lub karty produktów na stronie internetowej. Wykorzystywany często przez sklepy internetowe, zawierają dokładny produkt odwiedzony lub dodany do koszyka. Zwiększa prawdopodobieństwo powrotu na stronę i dokończenie transakcji po ponownym zobaczeniu produktu. 

Często wykorzystywanym formatem reklamy remarketingowej jest pokazanie obniżonej ceny lub okresu próbnego dla niezdecydowanych użytkowników. 

  1. Listy remarketingowe dla reklam w wyszukiwarce (RLSA)

RLSA umożliwia dostosowanie kampanii dla reklam w wyszukiwarce użytkownikom, którzy odwiedzili stronę w przeszłości. Sieć wyszukiwania umożliwia dostosowanie stawek i reklam użytkownikom, którzy odwiedzili witrynę podczas wyszukiwania w Google i witrynach partnerskich. 

Format skierowany do użytkowników, którzy opuścili witrynę, a następnie przeszli do wyszukiwarki Google, żeby poszukać innych ofert. W RLSA istnieją podstawowe strategie, których należy przestrzegać:

  • ustawienie stawek dla słów kluczowych skierowanych do użytkowników z list remarketingowych. Na przykład podniesienie stawki o 30% dla użytkowników, którzy odwiedzili stronę w ciągu ostatnich 30 dni. Kierowanie reklam do użytkowników, którzy wykonali działanie na stronie np. sprawdzili ceny, przejrzeli blog lub umieścili produkt w koszyku. 
  • dodaj słowa kluczowe, których zwykle nie licytujesz, tylko dla użytkowników, którzy byli na stronie lub dokonali zakupu w przeszłości. Licytować słowa kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia dla użytkowników, którzy wcześniej odwiedzili stronę, żeby przyciągnąć ich z powrotem na stronę. 
  1. Remarketing wideo 

Format skierowany do użytkowników oglądających materiały wideo na YouTube. Dostępny na początku lub w trakcie trwania dłuższych filmów. Reklama pojawia się również z prawej strony nad propozycjami kolejnych filmów.

Niezależnie z którego formatu korzystasz ważne, jest stosowanie właściwej segmentacji oraz obranie odpowiedniej strategii kierowania remarketingu do Twoich potencjalnych klientów. Na co warto zwrócić uwagę w trakcie tworzenia kampanii remarketingowej? Sprawdź poniżej.

Strategie remarketingu

Poniżej przedstawiamy 12 strategii remarketingowych, które musisz wziąć pod uwagę, żeby uzyskać wysoki zwrot z inwestycji swoich kampanii. 

  1. Tagowanie na odpowiednich stronach 

Jedną z najważniejszych zasad udanej kampanii remarketingowej jest określenie, z których podstron zbierane będą dane do budowanych grup odbiorców. Dotyczy to wszystkich metod zbierania danych niezależnie od tego, czy tagujemy za pomocą kodu Google Anlatyics, Google Ads czy innych narzędzi. 

Określenie stron do otagowania jest związane z celem marketingowym, jaki chcesz osiągnąć. To na te strony kierować będziesz największy ruch. 

Na przykład, jeśli Twoja firma chce zwiększyć liczbę leadów dla wybranej usługi, możesz zdecydować się na otagowanie stron z daną usługą i skierowanie na nią dużej liczby potencjalnych klientów z ostatnich 30 dni, którzy nie zostawili do siebie kontaktu. Będą oni prawdopodobnie najbardziej skłonni do powrotu na stronę i dokonanie konwersji. 

Lub w przypadku e-commerce, jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż danego produktu, skieruj większy ruch z remarketingu na stronę z tym produktem. 

  1. Podział kampanii remarketingowych 

Nie traktuje wszystkich użytkowników, którzy byli na Twojej stronie tak samo. Odpowiednia segmentacja użytkowników pozwoli Ci lepiej odpowiedzieć na ich potrzeby i zamiary. Czas, jaki użytkownik spędził na stronie, jakie produkty/usługi odwiedził, ile zobaczył podstron w czasie sesji, pozwoli Ci odpowiedzieć na pytanie, jak często i z jaką intensywnością należy kierować do niego remarketing. 

Dla każdej grupy odbiorców można użyć różne wezwania do działania, żeby uzyskać sprzedaż na każdej ścieżce, z kierowaniem na strony oparte na celach. Optymalizuj współczynnik konwersji i twórz dodatkowe segmenty, żeby prowadzić użytkowników prosto do sprzedaży. 

  1. Twórz reklamy w różnych rozmiarach

Stworzenie reklam w różnych rozmiarach zagwarantuję wyświetlanie we wszystkich dostępnych miejscach oferowanych przez witryny w sieci reklamowej Google. Uzyskamy dzięki temu większy zasięg i dotrzemy do większej liczby użytkowników. 

  1. Wyższe stawki dla produktów w koszyku i porzuconych koszyków

Podstrony na Twojej stronie mają różną wartość. Większą wartość będzie miała podstrona z koszykiem i umieszczonymi w nim produktami czy podstrona gdzie można zapisać się na webinar niż artykuł na blogu. Gdy użytkownik pozostawi w koszyku produkty lub odwiedzając stronę z webinarem nie, zapisze się, będzie bardziej wartościowy niż użytkownik, który przeczytał wpis na blogu i opuścił stronę. 

Warto dla takich użytkowników podnieść stawki CPC niż dla użytkowników czytających wpisy na blogu. Będą bardziej skłonni do powrotu i dokończenia zakupów. 

Dostosuj stawki tak, żeby więcej wydawać na odbiorców ze stron o wyższej wartości. Zwiększ budżet reklamowy na te grupy odbiorców, unikniesz tym samym ograniczenia wyświetleń reklam.

  1. Niższe stawki dla użytkowników odwiedzających stronę główną, i tych któzy nie dokonują konwersji. 

Odwrotnie do punktu czwartego zmniejsz budżet reklamowy oraz stawki dla użytkowników, którzy odwiedzili tylko stronę główną lub przeczytali wpis na blogu. Mniej zaangażowani na początku lejka sprzedażowego użytkownicy z mniejszym prawdopodobieństwem dokonają konwersji. 

Skieruj ruch, który nie przynosi konwersji za pomocą kampanii na strony docelowe z miękkim wezwaniem do działania. Wydawaj też proporcjonalnie mniej budżetu reklamowego na użytkowników na początkowym etapie lejka sprzedażowego. 

  1. Oferuj kupony rabatowe dla użytkowników odwiedzających strony z produktami. 

Wykorzystuj kupony rabatowe, żeby zachęcić użytkowników, którzy porzucili koszyk do powrotu na stronę. Osoby te prawdopodobnie będą bardziej zainteresowane powrotem i dokończeniem zakupu. Jeśli z jakiegoś powodu opuścili stronę z powodu wysokiej ceny, porównania oferty z innymi sklepami – oferowanie im kuponu rabatowego w remarketingu może spowodować powrót na stronę i dokończenie zakupu. 

Użytkownik, do którego skierowany będzie kod rabatowy, zobaczy go w trakcie przeglądania stron w sieci reklamowej Google. Widząc zniżkę % specjalnie dla niego prawdopodobnie wróci i dokończy zakup. Zwiększymy również dzięki temu rozpoznawalność marki i zdobędziemy lojalnego klienta. 

Oferuj rabaty również osobom, które często odwiedzają witrynę. Nawet jeśli przeglądali tylko stronę główną lub wpisy blogowe, być może w przyszłości dokonają zakupu. Zaoferuj np. 10% rabatu takim użytkownikom na pierwsze zakupy. 

  1. Zwróc uwagę na edukację użytkowników, a nie odraz sprzedaż

Jeśli Twoją witrynę odwiedza duża liczba użytkowników, ale nie dokonują konwersji, stwórz segment odbiorców, którzy byli na stronie więcej niż 10-15 razy. Za pomocą remarketingu pokaż im co, zyskają korzystając z Twojej oferty, produktów, jakie oferujesz. Pokaż im jak, możesz rozwiązać ich problemy. 

Oczywiście Twoim ostatecznym jest zwiększenie sprzedaży, ale kierując użytkowników na strony gdzie, pokażesz im sposoby rozwiązania ich problemów, zbudujesz rozpoznawalność swojej firmy. 

W momencie, gdy użytkownik będzie gotowy do ostatecznego zakupu często, uzyskasz większą sprzedaż i lojalność klienta. 

  1. Czas członkostwa użytkowników na listach remarketingowych

Określ czas, w jakim będziesz przechowywał dane użytkowników na listach remarketingowych. Jak długo będziesz śledził użytkowników, zależy od prowadzonej kampanii i momentu na lejku sprzedażowym, w którym użytkownik odwiedził witrynę. 

Długość przechowywania danych zależy od prowadzonej działalności. Jeśli reklama skierowana jest do sektora B2B, warto rozważyć dłuższy okres od 30 do 90 dni. Jednak jeśli prowadzisz e-commerce, gdzie czas na dokonanie zakupu jest krótszy, warto rozważyć stworzenie list remarketingowych gdzie, będziemy obserwować użytkowników przez maksymalnie 30 dni. Warto tutaj też stworzyć listy krótsze 3, 7 i 14-dniowe. 

  1. Częstotliwość wyświetlania reklam

Podobnie jak w przypadku czasu obserwacji użytkowników na listach remarketingowych warto rozważyć częstotliwość wyświetlania reklam. Ustal jak często użytkownik, ma widzieć reklamę w ciągu dnia i tygodnia. 

Pewnie sam kupujesz online i często widzisz nachalne reklamy, które śledzą Cię na każdej stronie. Im częściej widzisz reklamę to, tym chętniej klikasz? Prawdopodobnie nie. Ustaw częstotliwość tak, żeby użytkownik widział reklamę, ale nie tak często, żeby uniknąć irytacją Twoją firmą i ofertą. 

Każda firma i oferta będzie miała inny zakres częstotliwości wyświetlania remarketingu:

  • jeśli oferujesz kupon z ograniczonym czasem trwania, ustaw reklamę tak, żeby wyświetlała się, jak najczęściej,
  • jeśli ostateczny zakup wymaga dłuższego czasu, zbudowania relacji z potencjalnym klientem ustaw dłuższy czas wyświetlania reklam, ale mniejszą częstotliwość. 

Skorzystaj z zebranych danych za pomocą Google Analytics, żeby określić najlepszą opcję dla swoich celów biznesowych. 

  1.  Aktualizuj przekaz reklamowy 

Skieruj reklamy do użytkowników, którzy nie dokonują konwersji. Załóżmy, że docierasz do użytkowników, którzy są zapisani na 30-dniową listę. Zaoferuje 10% zniżkę na pierwszy zakup. Obserwuj CTR, jeśli zacznie spadać, oznaczać to może brak zainteresowania lub “zmęczenie” przekazem. Wprowadź zmiany, oferując np. darmową wysyłkę, zmień przekaz i wygląd reklamy. 

  1. Remarketing skierowany do użytkowników, którzy dokonali konwersji

Częstą praktyką jest wykluczenie z list remarketingowych użytkowników, którzy dokonali konwersji zakupu, zapisu na webinar czy innej wartościowej akcji. Często jest to rozsądne, jednak nie pozwoli nam na pozyskanie stałych klientów i zwiększenie rozpoznawalności marki. 

Zalecamy zbudowanie list odbiorców z użytkownikami, którzy dokonali konwersji. Utwórz kampanię, żeby docierać do tych użytkowników z mniejszą częstotliwością, ale przez dłuższy okres. Np. jeśli prowadzisz sprzedaż kolekcji wiosennej umieść użytkowników na liście remarketingowej i przypomnij im o swojej ofercie w momencie wprowadzenia kolekcji jesiennej. 

  1. Testuj nowe rozwiązania 

Zawsze testuj kilka formatów i kreacji reklamowych. Przeprowadzaj testy A/B. Monitoruj wyświetlania, CTR i konwersje w kampaniach remarketingowych. 

W ramach optymalizacji kampanii dostosuj: 

  • budżet,
  • Call to Action 
  • kreacje
  • strony docelowe
  • komunikat reklamowy 

Przeprowadzając testy i wybierając najskuteczniejsze reklamy, możesz zwiększyć zwrot z inwestycji bez utraty budżetu na mniej konwertujące reklamy. Czasami mała zmiana w kreacji lub tekście reklamy, może zwiększyć liczbę konwersji i przynieść dodatkowe korzyści firmie.

Czy Twój remarketing działa? 

Dzięki powyższym 12 strategiom Twoja firma, może maksymalnie wykorzystać potencjał remarketingu. Niezależnie czy chcesz dotrzeć do potencjalnych klientów i zwiększyć przychody czy rozpoznawalność marki kampanie remarketingowe mogą Ci w tym pomóc. 

Jeśli potrzebujesz pomocy przy przygotowaniu strategii i uruchomieniu remarkeitngu specjaliści z Roial mogą Ci w tym pomóc. Nasze doradztwo i przygotowanie strategii marketingowej pozwoli nakreślić Ci jasny plan poprawy skuteczności Twoich kampanii i zwiększenia liczby transakcji lub leadów wysokiej jakości. Skontaktuj się z nami! 

Bądź pierwszy i oceń ten post!