Czy media społecznościowe są dla mojej firmy?

Kategoria:
komunikacja social media

Jeszcze 20 lat temu Internet był pustą przestrzenią, którą traktowano jako nowinkę technologiczną, a obecnie, głównie dzięki wynalezieniu smartphonów, jest nieodłączną częścią naszego życia. Badanie NordVPN wykazało, że Polacy korzystają z Internetu niemal 51 godzin tygodniowo, z czego ponad 7 godzin spędzają, przeglądając platformy społecznościowe, np. Facebooka czy Twittera. Zaledwie godzinę mniej – 6 godzin, poświęcają na oglądanie filmików na YouTube czy innych platformach video, jak np. TikTok. Oznacza to, że przeciętny Polak spędza w mediach społecznościowych niemal dwie godziny dziennie, wykorzystując je do komunikacji, utrzymywania relacji, a także szukaniu informacji – w tym opinii o produktach, czy usługach. To wszystko sprawia, że obecność w social media jest niemalże koniecznością dla każdej, chcącej się rozwijać, firmy.

Korzyści i zagrożenia profili w social media dla firm

Prowadzenie mediów społecznościowych ma zdecydowanie więcej korzyści. Jednak, jak w przypadku każdej działalności, są również zagrożenia. Ale o tym za chwilę.

Korzyści to przede wszystkim możliwość budowania społeczności, czyli burzenia bariery między firmą, a potencjalnym klientem. Aktywne działanie w mediach społecznościowych pozwala nie tylko zwiększać tę społeczność i zdobywać lojalnych klientów, ale też uzyskiwać opinie o działaniu naszej firmy, co pozwala rozwijać oferowane produkty i usługi. Równie ważną zaletą posiadania firmowego profilu jest możliwość dynamicznego kontaktu z klientem, co może wpłynąć na jego pozytywne decyzje zakupowe. Profile pozwalają również budować zasięg, a więc zwiększać świadomość marki i kreować jej wizerunek. Profile wraz ze stroną internetową to swoiste wizytówki online naszej firmy.

Przechodząc płynnie do omówienia zagrożeń, nie sposób nie wspomnieć o konieczności odpowiedniego zabezpieczenia danych – o klientach, pracownikach, produktach lub samej firmie. Musimy pamiętać, że media społecznościowe to otwarta przestrzeń, a „w Internecie nic nie ginie”, zatem jedna „wpadka” może nieść za sobą konsekwencje przez lata, a nawet odpowiedzialność prawną.
Działając w mediach społecznościowych, jesteśmy również odpowiedzialni za naszą społeczność. Powinniśmy regularnie monitorować, czy osoby trzecie nie podszywają się pod nasze profile lub, czy dyskusje pod postami są wolne od hejtu bądź toksycznych linków zewnętrznych. Tak więc w parze z monitoringiem, zawsze idzie moderacja.
Ostatnim zagrożeniem, o którym chcieliśmy wspomnieć, jest potencjalny atak hakerów i kradzież danych, jeśli odpowiednio nie zabezpieczymy profilu, co jest efektem zaniedbania ustawień prywatności.

Jak prowadzić firmowy profil w mediach społecznościowych?

Założenie firmowego profilu w mediach społecznościowych jest bardzo proste, ponieważ ogranicza się zaledwie do kilku kliknięć. Jednak uzupełnienie i prowadzenie takiej strony wymaga odpowiedniej strategii i umiejętności. Wszystko to sprawiło, że wyodrębniła się nowa gałąź marketingu internetowego – social media marketing, którym na co dzień zajmują się profesjonalne agencje.

Firmowy profil służy przede wszystkim do kreowania wizerunku, zwiększania świadomości marki oraz do kontaktu z potencjalnymi klientami. Musimy więc zadbać jednocześnie o profesjonalizm w identyfikacji wizualnej, eksperckość w publikowanych treściach, jak i o kreatywność strategii komunikacji. Te aspekty pozwolą nam przyciągnąć grono nowych fanów oraz zdobyć ich lojalność i długofalowe zainteresowanie.

O ile wspomniany już profesjonalizm jest relatywnie łatwy do osiągnięcia, dzięki współpracy z doświadczonym grafikiem, o tyle przemyślana i spójna strategia wymaga większego nakładu pracy. I w tym miejscu wchodzą oni („cali na biało” 😉) – specjaliści content marketingu, którzy dbają o kreatywną i ciekawą stronę profilu marki. Wszystkie zabiegi w obrębie marketingu treści, od napisania samego tekstu przez wybór konkretnych typów postów, aż do publikacji, mają na celu przyciągnięcie i zatrzymanie u siebie odbiorców, angażując ich do wejścia w interakcje ze stroną.

Content Marketing to również udostępnianie kluczowych informacji z innych mediów, np. ciekawych statyk czy informacji z artykułu, który ukazał się na blogu firmowym, co nazywamy w marketingu recyklingiem treści.

Najpopularniejsze social media w Polsce – gdzie szukać odbiorców?

Nie możemy ignorować milionowych grup odbiorców dostępnych w mediach społecznościowych. Jednak przed założeniem profili warto zastanowić się, kim właściwie jest nasz klient, jak zachowuje się w sieci, co chcemy osiągnąć jako firma oraz jakie treści będziemy tworzyć. Dopiero na tej podstawie, możemy dobrać odpowiednią dla siebie platformę. Jakie media społecznościowe wziąć pod uwagę?

Facebook

Najpopularniejszym medium społecznościowym w naszym kraju nadal pozostaje Facebook. Według raportu firmy NapoleonCat już w połowie 2019 roku z Facebooka korzystało 42.3% Polaków, czyli ponad 16 milionów osób, a dziś mówi się o ponad 20 milionach użytkowników. Najpopularniejszą grupą odbiorców są osoby w wieku 25 – 34 lat (blisko 5 milionów), z których 53.5% to kobiety. Facebook jest tradycyjną platformą społecznością, ukierunkowaną na podtrzymywanie relacji międzyludzkich. Jednym z pierwotnych założeń portalu była chęć pomocy w nawiązaniu nowych kontaktów oraz komunikacja ze znajomymi czy rodziną. Tym samym jest to idealne miejsce do budowania świadomości marki i kreowania przekazu.
Dopiero z biegiem lat, poniekąd dzięki rosnącej w zawrotnym tempie popularności platformy, zaczęto dostrzegać w Facebooku medium biznesowe, które dodatkowo można monetyzować i osiągać satysfakcjonujące wyniki. Niestety, na skutek działań reklamowych, aktualnie bardzo trudno jest realizować zamierzone KPI, ograniczając się jedynie do działań organicznych.

Twitter

Kolejnym godnym uwagi medium, z którego korzysta ponad 6 milionów Polaków, jest Twitter. Na platformie możemy publikować krótkie, 280-znakowe wiadomości. Dzięki możliwości łączenia ich w tzw. tematy, czyli grupy połączonych Tweetów, możemy przekazać znacznie więcej informacji. Platforma, w przeciwieństwie do Facebooka, pozwala budować profil w sposób całkowicie (lub niemalże całkowicie) organiczny, a więc bez konieczności inwestowania pieniędzy w reklamy. Twitter jest świetnym miejscem do przekazywania informacji o funkcjonowaniu firmy i content marketingu dookoła trendów.

LinkedIn

Jeśli szukamy profesjonalnej platformy społecznościowej, która pozwoli budować relacje biznesowe i pozyskiwać leady, to najlepszym wyborem będzie LinkedIn, czyli platforma od Microsoftu, z której aktualnie korzysta blisko 4 miliony Polaków. LinkedIn to najlepsze miejsce do przekazywania informacji branżowych i budowania kontaktów biznesowych, ponieważ trzon użytkowników platformy stanowią menedżerowie małych i średnich przedsiębiorstw – ponad 97% z nich deklaruje aktywność na LinkedIn. Na platformie warto posiadać konto premium dla biznesu lub Sales Navigatora, które podnosi skuteczność działań marketingowych/reklamowych, więc podobnie jak w przypadku Facebooka – musimy być gotowi na wydatki.

Instagram

Typowo wizualnym medium społecznościowym jest Instagram, z którego korzysta w Polsce ponad 6.5 miliona osób. Instagram jest potężnym medium, które pozwala budować zasięg – zwiększać świadomość marki, kreować przekaz oraz wspierać sprzedaż. Na platformie możemy udostępniać zdjęcia w formie postów, krótkie relacje oraz filmiki, a więc jest to idealne miejsce dla marek, które mają stały dostęp do atrakcyjnych wizualnie treści. Platforma zapewnia równie bogate możliwości reklamowe, co Facebook, ponieważ platformy są połączone, a reklamy tworzymy z wykorzystaniem narzędzia Meta Business Manager.

YouTutbe i TikTok

Pisząc o mediach społecznościowych, nie można ignorować platform video, jak YouTube, z którego korzysta blisko 20 milionów użytkowników w Polsce czy TikTok. Platformy te pozwalają na zaawansowany content marketing w postaci recenzji video, przedstawienia procesu produkcyjnego czy prowadzenia podcastów i wywiadów pod szyldem marki, co pozwala budować świadomość marki, kreować wizerunek i wspierać sprzedaż na bardzo korzystnych warunkach. Jeśli zastanawiasz się, jaka platforma będzie odpowiednia dla Twojego brandu, napisz do nas. Chętnie przeanalizujemy Twoje środowisko biznesowe i przygotujemy najbardziej optymalną strategię marki.

4.5/5 - (2 votes)