Sytuacja, w której pojawia się strona 404 jest niekorzystna zarówno dla użytkownika przeglądającego zasoby sieci, jak i dla właściciela serwisu internetowego. Ten pierwszy, nie znajdzie informacji, których poszukuje, a drugi – straci szansę na konwersję. Warto zastanowić się nad tym, co można zrobić, aby w takim przypadku zminimalizować straty. Z tego artykułu dowiesz się nie tylko tego, co to jest błąd 404 i jak go wykryć, lecz także uzyskasz wskazówki dotyczące procesu optymalizacji strony 404 pod kątem SEO i konwersji.
Strona 404, czyli strona, która nie istnieje
Zazwyczaj jest tak, że szukając informacji na konkretny temat, wpisujesz zapytanie w wyszukiwarkę, wybierasz jeden z wyświetlonych linków, przechodzisz do serwisu i zapoznajesz się z treścią na stronie, która wyświetla się poprawnie. Niestety, bywa też i tak, że po kliknięciu w link, na ekranie pojawia się informacja o błędzie. Kod błędu 404 wskazuje na to, że żądana strona nie została odnaleziona – po prostu nie istnieje. Serwer pod wskazanym adresem URL nie natrafił na żadne zasoby.
Kiedy wyświetli się strona z błędem 404? Taka sytuacja może zaistnieć w kilku przypadkach:
- w wyniku pomyłki przy wpisywaniu adresu URL w pasku przeglądarki internetowej;
- w przypadku wycofania z oferty konkretnego produktu lub usługi;
- w efekcie np. migracji sklepu lub strony internetowej, jeśli przekierowania nie zostały poprawnie ustawione.
Jeśli natrafisz na stronę, która nie istnieje, to najprawdopodobniej nie będziesz zastanawiał się nad przyczyną i nie zadasz sobie trudu, aby odnaleźć podstronę, której szukasz. Zamkniesz zakładkę, wrócisz do wyników wyszukiwania i sprawdzisz kolejny link.
Z punktu widzenia użytkownika, rozwiązanie jest proste. A co w takiej sytuacji ma zrobić właściciel strony internetowej, który właśnie stracił potencjalnego klienta? Dobra informacja jest taka, że potencjalną porażkę można przekuć w sukces – wystarczy odpowiednio zaprojektować stronę 404. Takie działanie poprawia efektywność strategii SEO i zwiększa szansę na to, że mimo wszystko dojdzie do konwersji.
Optymalizacja strony 404 – sprawdź, co zrobić, aby uzyskać lepsze efekty SEO i zwiększyć konwersję
Pomimo starań i najlepszym chęci, prędzej czy później zdarzy się tak, że któraś podstrona w serwisie będzie zwracała błąd 404. Możesz zdecydować się na prosty komunikat z informacją, że strona pod wskazanym adresem URL nie istnieje. Jednak w tym przypadku droga na skróty, nie doprowadzi Cię ani do lepszych efektów SEO, ani do zwiększenie konwersji. Co więcej, prawdopodobnie zniechęci użytkownika do dalszego poszukiwania informacji i wybierze on ofertę konkurencji.
Przyciągnij uwagę potencjalnego klienta
Nie chcesz, aby potencjalny klient opuścił Twój serwis internetowy zaraz po tym, gdy natrafi na stronę 404? Zadbaj o to, aby czymś go zainteresować i przyciągnąć jego uwagę. Takiego efektu z pewnością nie uzyskasz suchym komunikatem “Strona nie została odnaleziona”. Weź pod uwagę, że poziom frustracji osoby odwiedzającej serwis, właśnie sięgnął zenitu (zwłaszcza, jeśli taka sytuacja spotkała go po raz kolejny w ostatnim czasie) i zastanów się, w jaki sposób rozładować to napięcie.
Jednym ze sposobów jest zamieszczenie zabawnej grafiki, wyjaśniającej, co się właśnie wydarzyło. Dzięki takiemu obrazkowi, sprawisz, że użytkownik nie zamknie automatycznie zakładki, tylko pozostanie na podstronie nieco dłużej. Wykorzystaj to, aby zaprezentować mu inne produkty lub usługi ze swojej oferty.
Pomyśl też nad oryginalnym hasłem zastępującym szablonowy komunikat o błędzie 404. Zwróć uwagę na to, aby był w jakiś sposób powiązany z branżą, w której działasz. Postaraj się w przystępny sposób wytłumaczyć, co mogło spowodować, że konkretna strona nie została wyświetlona.
Pokaż, co masz w ofercie
Nawet jeśli produkt, którego użytkownik szuka, został wycofany z oferty, to wciąż możesz doprowadzić do konwersji. Na stronie 404 zamieść podlinkowane zdjęcia podobnych produktów. Być może w ten sposób trafisz w gust potencjalnego klienta i sprawisz, że konwersja dojdzie do skutku.
Warto na takiej stronie zamieścić nie tylko linki do podstron z podobnymi produktami, lecz także informacje temat tych, które są najchętniej kupowane. Może to być np. karuzela ze zdjęciami, która sprawi, że szata graficzna strony 404 stanie się bogatsza.
Zachęć potencjalnego klienta do kontaktu
Możesz to zrobić na co najmniej dwa sposoby. Po pierwsze, zachętę do kontaktu możesz zamieścić w komunikacie o błędzie 404 – zaoferuj swoją pomoc w rozwiązaniu problemu i znalezieniu konkretnego produktu/usługi. Po drugie, link do podstrony z formularzem kontaktowym możesz dodać do strony 404.
Co więcej, na takiej stronie warto dodać nie tylko link do podstrony z kontaktem, lecz także inne narzędzia, dzięki którym zwiększysz prawdopodobieństwo konwersji w przyszłości. Jak to zrobić? Zachęć potencjalnego klienta np. do zapisu na newsletter.
Pamiętaj o optymalizacji pod kątem SEO
Zwiększając potencjał sprzedażowy strony 404, nie zapomnij także o optymalizacji pod kątem SEO. Zamieść na niej istotne frazy kluczowe. W przypadku sklepu internetowego mogą to być podlinkowane nazwy kategorii lub konkretnych produktów.
Czy warto optymalizować stronę 404 pod kątem SEO i konwersji?
Wymyślenie ciekawej i oryginalnej koncepcji strony 404 nie jest zadaniem łatwym. Jednak biorąc pod uwagę wzrost efektywności strategii SEO i szansę na to, że mimo wszystko uda się uzyskać konwersję, to warto pochylić się nad tym zagadnieniem. Wykorzystaj powyższe wskazówki i stwórz stronę 404, która przykuje uwagę potencjalnych klientów i zachęci ich do skorzystania z oferty Twojego serwisu internetowego.
Jesteś zainteresowany kompleksową strategią SEO? A może chcesz rozszerzyć działania marketingowe swojej marki o kampanie Facebook Ads lub Google Ads? Skontaktuj się z nami! Napisz, czego potrzebujesz, a przygotujemy ofertę, dzięki której osiągniesz cele biznesowe.