Linkowanie zewnętrzne, wewnętrzne i wychodzące. Czym są te typy linkowania, jakie korzyści dają i jak budować portfolio linków SEO

Kategoria:
Linkowanie zewnętrzne, wewnętrzne i wychodzące

Linkowanie strony internetowej podczas procesu pozycjonowania to jeden z ważniejszych elementów, do którego musimy przyłożyć szczególną uwagę. Linkowanie zewnętrzne strony internetowej jest jednym z ważniejszych czynników rankingowych, który wpływa w znaczący sposób na pozycję naszej witryny w Google, a linkowanie wychodzące i wewnętrzne również pełnią bardzo ważną rolę w procesie SEO. Czym, zatem są poszczególne typy linkowania, dlaczego są korzystne i powinniśmy je wykonywać, a także jak budować odpowiednie portfolio linków? O tym wszystkim opowiadamy poniżej.

Linkowanie zewnętrzne

Linkowanie zewnętrzne strony internetowej to zdecydowanie najpopularniejszy rodzaj linkowania w procesie pozycjonowania. Polega on na pozyskiwaniu linków zwrotnych z internetu, które kierują z różnych stron w sieci na naszą witrynę. Nazywane są również backlinkami i linkami zwrotnymi. Ogólnie proces ten jest również jednym z najważniejszych czynników rankingowych, który w przeszłości był nawet decydującym o pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

Linki zewnętrzne mają dwojakie zadanie. Przede wszystkim mają łączyć inne zewnętrzne strony z naszą witryną, aby ułatwiać odnajdywanie jej przez roboty, które poruszają się w sieci i przebywają na innych stronach. To upraszcza, ułatwia i przyspiesza indeksowanie naszej witryny. Drugim celem linkowania zewnętrznego jest zakomunikowanie wyszukiwarce Google, że nasza strona jest wartościowa i jest często polecana przez użytkowników w sieci. To z kolei poprawi statystyki naszej strony w indeksie i zapewni wyższą pozycję witryny w wyszukiwarce Google. Nieco poboczną funkcją linkowania zewnętrznego jest sprowadzanie ruchu internetowego na naszą stronę. Dzięki linkom zwrotnym w internecie będziemy mogli liczyć na dodatkowe przejścia na naszą witrynę. To z kolei przełoży się na większą aktywność na naszym serwisie a część użytkowników stanie się jego stałymi bywalcami, co również podnosi statystyki strony internetowej.

Jak pozyskiwać linki zwrotne z internetu

Mówiąc o pozyskiwaniu linków zwrotnych z Internetu, przede wszystkim powinniśmy zadbać o naturalność tego procesu. Jest on monitorowany i obserwowany przez wyszukiwarkę Google, gdyż jest doskonałym polem do nadużyć i manipulacji. Linki powinniśmy dodawać zatem regularnie i długofalowo, a także różnicować je pod względem:

  • jakości
  • typu
  • lokalizacji
  • dodawać w nieszablonowy sposób

Bardzo ważną rzeczą pozyskiwania linkowania jest również jakość. Obecnie powinniśmy bezwarunkowo stawiać na jakościowe linki zwrotne. Pozyskanie wielu linków z bezwartościowych witryn lub niskojakościowych stron nie da nam praktycznie żadnej korzyści. Zdecydowanie lepiej jest pozyskać 1 wartościowy link z ciekawego serwisu tematycznego, niż bardzo dużą ilością odnośników z programów wymiany linków czy automatów do linkowania.

Jak budować linkowanie zewnętrzne

Linki możemy pozyskiwać z bardzo dużej ilości miejsc w sieci. Przede wszystkim jest to Google Maps i wizytówka naszej firmy na mapach. Powiązanie wizytówki poprzez pozyskanie linku i umieszczanie go na wizytówce jest bardzo korzystne. Linki zewnętrzne możemy pozyskiwać również z forów internetowych, blogów z możliwością komentowania, czy serwisów, gdzie możemy dodawać własną treść. Do tego celu możemy wykorzystywać YouTube, a także social media. Jednym z najciekawszych i najefektywniejszych sposobów pozyskiwania linkowania zewnętrznego jest wykupywanie artykułów sponsorowanych. Są to artykuły, które możemy stworzyć samodzielnie — nawet z linkiem do naszej strony internetowej, a następnie w zamian za opłatą opublikować na popularnym blogu tematycznym lub serwisie informacyjnym. W ten sposób możemy pozyskiwać bardzo dobre jakościowo linki zewnętrzne.

Ogólnie istnieje również kilka innych oryginalnych sposobów na pozyskiwanie linkowania zewnętrznego. Możemy z pewnością zaliczyć do nich pozyskiwanie linków zwrotnych z serwisów ogłoszeniowych, które są bardzo popularnymi serwisami. Dodając ogłoszenie dotyczące naszej marki, możemy użyć w nim linku do naszej strony internetowej. Pozwala to na pozyskanie linku z serwisu, który miesięcznie odwiedzają miliony użytkowników. Możemy również pozyskać link zewnętrzny Wikipedii, tworząc odpowiedni i jakościowy wpis tematyczny.

Na bieżąco powinniśmy również monitorować bazę linków, które pozyskujemy. Powinniśmy usuwać te z błędami, a także rezygnować z tych, które pojawiają się w Internecie dodawane przez inne osoby z niską jakością miejsc. Często przy dużej konkurencji nieuczciwe serwisy starają się pogrążyć konkurencyjne strony, symulując nadużywanie limitowania zewnętrznego. Nieuczciwa konkurencja dodaje zatem do atakowanej witryny duże ilości linków z niskojakościowych stron, symulując automatyczne działania. Powinniśmy zatem na bieżąco wiedzieć, jakie linki pojawiają się do naszej strony internetowej w sieci, a także rezygnować z tych, które wydają się nam podejrzane w Google Search Console. Podając profil linkowania zewnętrznego dla naszej strony internetowej powinniśmy również pamiętać o naturalnym stosunku linków dofollow do nofollow. Jeśli będziemy posiadali jedynie linki danego typu, które są korzystniejsze i dają konkretne wymierne bonusy do pozycjonowania, możemy tym wzbudzić wątpliwości robotów indeksujących Google, które zostały zaprogramowane tak, aby wykrywać nieprawidłowości i manipulacje, o których pracownicy Google doskonale wiedzą.

Linkowanie wewnętrzne

Drugim bardzo popularnym typem linkowania strony internetowej podczas jej pozycjonowania jest linkowanie wewnętrzne. Polega ona na łączeniu wszystkich podstron serwisu między sobą odnośnikami. Ogólnie istnieje kilka typów, czy strategii linkowania wewnętrznego. Może ono polegać na linkowaniu ze wszystkich podstron do strony głównej, linkowaniu z podstron tematycznych do strony kategorii, czy łączeniu wszystkich podstron ze wszystkimi w schemacie plastra miodu. Poszczególne typy linkowania wewnętrznego dobiera się i wykorzystuje indywidualnie w zależności od sytuacji, w jakiej się znajdujemy lub celu, jaki chcemy osiągnąć.

Celem linkowania wewnętrznego przede wszystkim jest ułatwienie poruszania się robotom indeksującym Google po naszej stronie internetowej. Linkowanie wewnętrzne ma wraz z mapą strony zwiększyć czytelność witryny tak, aby roboty indeksujące wiedziały, z jakich podstron składa się nasz serwis i mogły szybko oraz prawidłowo zaindeksować każdy element naszego serwisu. Im roboty indeksujące dokładniej sprawdzą oraz ocenią nasz serwis internetowy, tam więcej korzyści z tego uzyskamy w odniesieniu do ogólnego pozycjonowania. Linki z poszczególnych lokalizacji informują roboty, iż serwis posiada kolejne podstrony, które muszą sprawdzić. Dodatkowym celem linkowania wewnętrznego jest również optymalizacja serwisu pod kątem User Experience. Wykorzystuje się je w celu kierowania naszych czytelników w inne części serwisu powiązane z ich zainteresowaniami lub preferencjami. To wszystko sprawia, że linkowanie wewnętrzne ułatwia poruszanie się po stronie również żywym użytkownikom a także zachęca ich do zapoznawania się z dodatkowymi treściami. To powoduje zwiększenie statystyk strony i korzystnie wpływa na pozycjonowanie.

Jak zamieszczać linkowanie wewnętrzne

Przede wszystkim chcąc zamieszczać linkowanie wewnętrzne na naszej stronie internetowej, nie powinniśmy popadać przesadnie w intensywne działania. Jeden link wewnętrzny na każdej podstronie kierujący do innej podstrony w zupełności będzie wystarczającym na cele pozycjonowania. Nie powinniśmy również dodawać dużo większej ilości linków wewnętrznych, aby użytkownicy, którzy przebywają na stronie nie czuli się przytłoczeni, a także nie zgubili się na naszej witrynie.

Podpowiedź: Chcąc stosować linkowanie wewnętrzne, powinniśmy przede wszystkim zadbać o czytelne menu – nawigację witryny, a także odpowiednie adresy URL poszczególnych podstron. Dzięki temu użytkownik będzie wiedział, w jakiej części strony internetowej się znajduje, a także jak może przejść do innej części witryny. Zapobiegnie to zagubieniu się i negatywnym emocjom związanym z poszukiwaniem treści dla których użytkownik wszedł na naszą stronę.

Linki wewnętrzne na naszej stronie internetowej możemy zamieszczać w dwojaki sposób. Przede wszystkim, mogą być to pełne adresy URL, które będą prezentowały cały adres podstrony do której linkujemy. Możemy również umieszczać linki w interaktywnych słowach, które będą się podświetlały i przenosiły nas do innej witryny gdy na nie najedziemy i klikniemy.

Same linki możemy eksponować, a także zachęcać użytkowników, aby przeszli poprzez nie do innych części serwisu. Możemy robić to poprzez dodawanie adnotacji np. „Przeczytaj również” czy „Zobacz także”. Będzie to krótka i treściwa zapowiedź ciekawego artykułu, który polecamy naszym odbiorcom. Linkując strony naszego serwisu, warto połączyć je w taki sposób, aby były ze sobą powiązane tematycznie. Bardzo dobrą odpowiedzią jest również stworzenie czytelnej strategii i systemu linkowania wewnętrznego. Dzięki temu będziemy wiedzieli, jak dodawać linki do kolejnych powstających podstron. Unikniemy tak również bałaganu, jeśli nasz serwis będzie rozwijał się bardzo dynamicznie i będziemy dodawali duże ilości linkowania wewnętrznego. Linkowanie takie, warto również wykonywać systematycznie, gdyż nie zrobimy zaległości. Jest to dobrą praktyką, którą możemy wykorzystać gdy wdrażamy linkowanie wewnętrzne podczas pozycjonowania naszej strony internetowej. Linkowanie wewnętrzne powinniśmy również uwzględnić podczas wstępnej optymalizacji strony internetowej, kiedy dopiero rozpoczynamy pozycjonowanie. Element ten powinien być prowadzony na naszej stronie internetowej już od początku tego procesu.

Linkowanie wychodzące

Trzecim tym razem najmniej popularnym i często w ogóle niewykorzystywanym typem linkowania strony internetowej jest linkowanie wychodzące. Jest to sposób linkowania polegający na umieszczaniu odnośników w naszej witrynie, które będą kierowały do zewnętrznych stron internetowych. Taki typ jest odwrotnością linkowania zewnętrznego i pozyskiwania linków zwrotnych, ale również ma swoje ważne zadanie.

Linkowanie wychodzące wdraża się w celu oferowania wartości dodanej naszym czytelnikom. Samo linkowanie wychodzące jest bardzo korzystnym działaniem, co z pewnością na swoje wymierne potwierdzenie w oceanach podczas indeksowanego strony. Linki które umieszczamy na naszej stronie internetowej i które kierują do zewnętrznych serwisów WWW, mają dawać naszym użytkownikom dodatkowe informacje i treści. Według Google jest to dbałość o naszych czytelników, która jest nagradzana.

Linkowanie wychodzące przede wszystkim zwiększa wiarygodność naszych treści, które posiadamy. Linki takie będą kierować do treści weryfikujących, innych statystyk czy badań, a więc w oczach wyszukiwarki Google nie boimy się konfrontacji i nie mamy nic do ukrycia. Wykorzystując atrybuty nofollow, dajemy również wyszukiwarce Google sygnał iż nie manipulujemy linkami w celu osiągnięcia korzyści, ale posiadamy wiele linków neutralnych, które służą użytkownikom co jest również doceniane.

Ciekawostka: Linkowanie wychodzące często możemy interpretować jako dawanie za darmo ważnych linków zwrotnych innym serwisom internetowym. Choć w rzeczywistości może się tak wydawać, nie musi tak być w praktyce. Przede wszystkim możemy ustawić atrybut nofollow takich linków wychodzących z naszej witryny, a także linkować do dużych globalnych serwisów, z którymi bezpośrednio nie rywalizujemy. Dzięki temu nie będziemy ponosili żadnych strat związanych z linkowaniem wychodzącym, a będziemy odnosić korzyści z tego typu linkowania.

Jak budować linki wychodzące

Linkowanie wychodzące przede wszystkim powinniśmy wykonywać do rzetelnych, solidnych i wiarygodnych witryn zewnętrznych. Linku muszą być dostosowane do użytkowników, aby użytkownicy przechodzący na inne witryny w Internecie nie natykali się na nachalne reklamy czy wirusy. Powinniśmy również linkować wychodząco w przemyślany sposób. Poszczególne podstrony nie powinny zawierać więcej, niż jednego linku wychodzącego, gdyż możemy zostać określenie jako witryna spamerska. Nie będzie to również komfortowe dla użytkowników przebywających na stronie, którym zmniejszymy czytelność serwisu, a także damy wiele możliwości opuszczenia naszej witryny.

Serwisem który cieszy się szczególnym szacunkiem Google jest Wikipedia. Jest to strona internetowa, która budzi bardzo pozytywne reakcje wyszukiwarki Google. Chcąc zatem linkować wychodząco z naszej strony internetowej, możemy wykorzystywać ten duży globalny portal. W ten sposób będziemy mogli linkować na portal który jest sprawdzony i bezpieczny.

5/5 - (1 vote)