Piksel FB: konwersje i zdarzenia standardowe – o tym powinieneś wiedzieć

Kategoria:
Czym jest pixel Facebook

Z danych portalu WirtualneMedia wynika, że z Facebooka korzysta blisko 27 milionów Polaków – dane na styczeń 2022, czyli tak naprawdę niemal każdy aktywny użytkownik Internetu w Polsce ma swoje konto, na które czasem zagląda. To sprawia, że reklama na Facebooku jest podstawą działań marketingowych na naszym rodzimym rynku, jednak sama obecność na platformie czy proponowane reklamy, to za mało, żeby prowadzić skuteczne działania. Chcąc przenieść swoje reklamy na wyższy poziom, warto zapoznać się z pixelem Facebook i jego możliwościami. Czym jest pixel, jego konwersje i zdarzenia standardowe, jak go zainstalować i ustawić?

Czym jest pixel Facebook?

Pixel Facebooka to krótki skrypt JavaScript, który wystarczy skopiować do nagłówka strony internetowej – między tagami <head> a </head>. Skrypt ten pozwala zbierać dane o użytkownikach odwiedzających naszą stronę internetową i czynnościach, jakie na tej stronie wykonują, np. o tym, jakie podstrony odwiedzają czy jakie produkty dodają do koszyka. Cały mechanizm opiera się więc o rejestrowanie wejść na daną stronę internetową i próbę połączenia danego użytkownika Internetu z istniejącym kontem na Facebooku. To natomiast pozwala na tworzenie sprecyzowanych reklam, np. na remarketing skierowany do osób, które wykonały określone czynności na stronie, np. dodały produkt do koszyka, co ma ich skłonić do dokonania finalnej konwersji.

Tak więc dzięki pixelowi nie jesteśmy zdani na domyślne reklamy Facebooka, skierowane do ogólnej grupy odbiorców, a zyskujemy dostęp do nowych form reklamy i bardzo dobrze określony target – grupę odbiorców, co pozytywnie wpływa na ROI, czyli zwrot uzyskiwany z reklam.

Konwersje i zdarzenia standardowe Facebook Pixel

Działanie pixela opiera się o konwersje i zdarzenia – standardowe i niestandardowe. Konwersją standardową nazywamy czynność użytkownika na stronie, którą Pixel Facebooka potrafi zidentyfikować w sposób automatyczny – zdarzenia standardowe, np. odwiedzenie konkretnej podstrony czy zakup. Inaczej jest w przypadku konwersji niestandardowych, ponieważ dotyczy ona zdarzeń, których pixel nie jest w stanie automatycznie zarejestrować, a potrzebuje do tego dodatkowego kodu, np. żeby odczytać wartość produktów dodanych do koszyka czy nazwy tych produktów.

Ustawienie konwersji niestandardowych wymaga dodatkowego wysiłku i umiejętności ingerowania w kod własnej strony, jednak na szczęście w większości przypadków nie jest to koniecznie, ponieważ zdarzenia standardowe pixela rejestrują najważniejsze zdarzenia, takie jak m.in.:

  • Wyświetlanie zawartości, gdy użytkownik odwiedzi konkretną podstronę naszej strony
  • Dodanie do koszyka, gdy użytkownik doda jakiś produkt do koszyka
  • Przejście do kasy, gdy użytkownik znajdzie się na podstronie podsumowania i przejścia do płatności
  • Zakup, gdy użytkownik znajdzie się na podstronie po dokonaniu płatności
  • Dodanie danych do płatności, gdy użytkownik poda dane do płatności, jednak nie sfinalizuje zakupu
  • Rejestracja, gdy użytkownik zarejestruje się na naszej stronie
  • Wyszukiwanie, gdy użytkownik skorzysta z opcji wyszukiwania na stronie
  • Kontakt, gdy użytkownik wypełni formularz kontaktowy
  • Dostosowanie produktu, gdy użytkownik skorzysta z opcji wyboru wersji produktu, np. koloru czy smaku
  • Przesłanie wniosku, gdy użytkownik prześle dostępny na naszej stronie wniosek
  • Zapis do listy mailingowej, gdy użytkownik wypełni pola z danymi i potwierdzi zapis do listy

Jak widać, zdarzenia standardowe wystarczą do śledzenia wszystkich podstawowych zdarzeń, zarówno na blogu, jak i sklepie internetowym i jeśli nie zależy nam na śledzeniu mikro zdarzeń, jak np. wartości sprzedanych produtków, to wystarczy poprawnie dodać pixel na swoją stronę internetową i skonfigurować konwersje i zdarzenia standardowe.

Jak zainstalować pixel i zaimplementować zdarzenia?

Utworzenie pixela jest bardzo proste – wystarczy przejść do menedżera reklam, wybrać „Piksele” w menu narzędzi i utworzyć nowy pixel, wpisując nazwę i uzupełniając stronę internetową, z którą ma być powiązany. To wszystko w kwestii utworzenia pixela, jednak by zaczął zbierać dane, należy go jeszcze dodać na stronę – jak to zrobić?

Po utworzenia pixela powinno pokazać się okno z dostępnymi metodami implementacji pixela, a jeśli z jakichś względów się nie pojawiło, to wystarczy wejść w dany pixel i wybrać opcję „skonfiguruj.” Na tym etapie musimy wybrać jedną z trzech metod implementacji kodu pixela na naszą stronę:

  • Integracja lub menadżer plików – Facebook pokieruje nas, jak zainstalować pixel na danym systemie zarządzania treścią, np. WordPress, Wix czy Shopify, sugerując instalację wtyczek i prowadząc przez cały proces. Jest to najpopularniejsza opcja, która nie wymaga żadnych umiejętności programistycznych, a jedynie przeklejenia kodu w odpowiednie miejsce.
  • Ręczna instalacja kodu – jeśli mamy dostęp do kodu strony, na której chcemy umieścić pixel i potrafimy go wkleić w odpowiednie miejsce, to możemy to zrobić ręcznie bez konieczności instalacji wtyczek czy dodatków, które nie powinny, ale mogą, ingerować w działanie strony. Jest to najlepsze rozwiązanie dla prostych stron utworzonych w HTML czy prostym edytorze.
  • Skorzystanie z pomocy developera – jeśli nie radzimy sobie z procesem instalacji kodu na stronę, to wystarczy wysłać kod programiście, lub skorzystać z pomocy technicznej hostingu, na którym jest nasza strona.

Po poprawnym dodaniu pixela zacznie zbierać dane ogólne, a jeśli chcemy już na początku zaimplementować zdarzenia standardowe. Do implementacji zdarzeń najlepiej skorzystać z narzędzia do ustawiania zdarzeń, które przygotował Facebook. Narzędzie to znajdziemy, przechodząc do informacji szczegółowych danego pixela, ustawień i wybierając opcję: “Otwórz narzędzie do konfiguracji zdarzeń.” Następnie musimy podać adres strony, do której przypisany jest dany pixel – narzędzie nie zadziała na innej stronie i kliknąć przycisk „przejdź do witryny,” na której wystarczy przypisać przyciski do danych zdarzeń, jak dodanie produktu do koszyka, kontakt czy przejście do kasy.

Zdarzenia przypisujemy przez „monitoruj nowy przycisk” lub „monitoruj adres URL”. Pierwsza opcja pozwala nam na zaznaczenie danego przycisku na stronie i dopisania do niego dostępnego zdarzenia. Druga natomiast pozwala przypisać zdarzenia, np. zakupu do adresu URL podstrony podsumowania, na którą przekierowywani są użytkownicy po poprawnym opłaceniu zamówienia.

Wykorzystanie narzędzia do konfiguracji zdarzeń to najprostszy sposób, jednak narzędzie nie jest dostępne dla branż m.in. finansowej, ubezpieczeniowej czy farmaceutycznej. Nie oznacza to, że branże nie mogą wykorzystać zdarzeń pixela, jednak mają do tego trudniejszą drogę. Bez użycia wspomnianego narzędzia jesteśmy bowiem skazani na ręczne dodawanie kodu w części <body> strony, np. do przycisków, co nie jest trudne dla programisty, jednak laik może się w tym pogubić.

Jak dobrać odpowiednie konwersje i zdarzenia pixela Facebook?

Wybór zdarzeń standardowych pixela zależy przede wszystkim od specyfiki strony – inne zdarzenia będziemy śledzić na blogu, a inne w sklepie internetowym. Jeśli jednak w ogóle nie wiemy, jakie zdarzenia powinniśmy śledzić, żeby skutecznie organizować działania reklamowe na Facebooku, to warto sprawdzić, co robi konkurencja. W tym celu możemy zainstalować jedną z wielu dostępnych wtyczek, np. Pixel Helper do naszej przeglądarki, która wyświetli nam informacje, ile pixeli jest na danej stronie internetowej i jakie zdarzenia śledzi. Warto więc prześledzić topowe strony konkurencji i wyciągnąć powielający się schemat, jako rdzeń naszych działań, a następnie prowadzić własne testy.

Natomiast jeśli nie chcemy tego robić sami, to warto skorzystać z usług agencji marketingowej, która zadba o cały proces za nas, a my będziemy mogli zająć się innymi działaniami.

3/5 - (2 votes)