Recykling treści, czyli jak sprytnie budować content marketing

Kategoria:
Recykling treści

Ekologiczne trendy zadomowiły się na dobre w marketingu internetowym. Zastanawiasz się, jak sprytnie i niskim kosztem kreować strategię content marketingu? W jaki sposób wykorzystać po raz kolejny te same zasoby? Postaw na recykling treści. Daj tekstom na stronie internetowej i wpisom blogowym drugie życie. 

Co to jest recykling treści?

Podążając za definicją zamieszczoną w Słowniku Języka Polskiego recykling to: wykorzystanie odpadów technologicznych i surowców wtórnych w przemyśle. No dobrze, ale jak to ma się do content marketingu? Przecież raz opublikowany wartościowy content nie staje się niepotrzebnym odpadkiem. Owszem, jednak pod warunkiem, że tworzysz treści zgodnie z zasadą evergreen content. W przeciwnym razie teksty zamieszczone np. na blogu po pewnym czasie się dezaktualizują – wykorzystując recykling treści, dasz im drugie życie!

Gdy kończą się pomysły na content, z pomocą przychodzi recykling treści

Jeśli od dłuższego czasu prowadzisz bloga lub zajmujesz się firmowym profilem w mediach społecznościowych, to doskonale wiesz, że początkowa rzeka pomysłów zamienia się z biegiem czasu w ledwo sączący się strumyczek. Nie możesz jednak dać za wygraną – Twoi klienci przyzwyczaili się, że regularnie dostarczasz im wartościowy content. To właśnie dzięki systematycznym działaniom udało Ci się zbudować ekspercki wizerunek firmy. 

Co zrobić w sytuacji, gdy kończą się pomysły na tematy kolejnych wpisów? Sięgnij po recykling treści – sprawdzoną metodę, dzięki której Twój content marketing zyska na jakości i to przy stosunkowo niewielkim wysiłku. Możliwości masz sporo – zaktualizuj opublikowane treści lub wykorzystaj je jako solidną bazę do stworzenia zupełnie nowego contentu.

Chcesz dowiedzieć się więcej o content marketingu? Skocz do wpisu: Czym jest content marketing i jakie przynosi korzyści?

Zaktualizuj istniejący content

Recykling treści pozwala na ich ponowne wykorzystanie. Wciąż będą wartościowe dla czytelnika, jeśli nieco je rozbudujesz lub uzupełnisz o np.:

  • aktualne dane statystyczne;
  • najnowszy case; 
  • wyniki ostatnich badań opublikowane w branżowej prasie;
  • ekspercki komentarz pracownika firmy.

Możliwości jest wiele, aby zaktualizować content w taki sposób, by ponownie zaciekawił grupę docelową, do której jest kierowany.

Wykorzystaj wcześniejszy research i stwórz zupełnie nowe teksty

Aktualizowanie istniejących treści to nie jedyna sztuczka, którą w zanadrzu ma recykling treści. Kolejny trik, o który warto rozszerzyć strategię content marketingową, to tworzenie nowych tekstów na podstawie raz zgromadzonych danych. Dzięki temu oszczędzisz czas potrzebny na research. 

Jak to działa? Po pierwsze, każdy temat można ugryźć na wiele sposobów. Zbierając informacje na temat możliwości promocji firmy przy pomocy mediów społecznościowych, możesz stworzyć cykl artykułów analizujących efektywność poszczególnych kanałów dotarcia do przedstawicieli grupy docelowej. Dane te możesz wykorzystać także we wpisach poradnikowych dotyczących prowadzenia firmowych kont w social mediach.

Po drugie, lekko zmodyfikowaną treść możesz opublikować w różnych kanałach. Bazując na artykule blogowym, stwórz posta na FB lub wykorzystaj zawarte w nim informacje podczas kreacji newslettera. Wsad merytoryczny już masz – wystarczy, że dopasujesz formę przekazu do specyfiki konkretnego kanału komunikacji z klientami.

Recykling treści w branży e-commerce

Pora przyjrzeć się, w jaki sposób można wykorzystać recykling treści w konkretnych branżach. Konkurencja w e-commerce jest ogromna i chcąc dotrzeć z ofertą do nowych klientów, trzeba równolegle działać na różnych frontach. Nie da się ukryć, że sprytnie prowadzony recykling treści ułatwia zaplanowanie i wdrożenie efektywnej strategii content marketingowej. 

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to zapewne zadbałeś już o to, aby zamieścić szczegółowe opisy każdego produktu, dostarczając tym samym potencjalnym klientom wartościowych informacji na temat aktualnej oferty. Pamiętaj, że stworzony content możesz wykorzystać ponownie, w nieco zmodyfikowanej formie. Bazując na opisach poszczególnych produktów, stwórz wpis blogowy (np. ranking obejmujący TOP 10 pomysłów na prezenty) lub zestawienie, w którym porównasz najnowsze modele butów do biegania/sukienek na wesele/zabawek dla dzieci/wstaw coś ze swojej oferty.

Zarówno opisy produktów, jak i wpisy blogowe możesz wykorzystać (oczywiście po wcześniejszej modyfikacji) do wzbogacenia firmowego contentu o nowe posty w mediach społecznościowych.

Działasz w branży e-commerce? Sprawdź, jak wypromować sklep bez dużego budżetu.

Recykling treści dla firm usługowych

Nie tylko branża e-commerce może czerpać korzyści pełnymi garściami z recyklingu treści. Prowadzisz firmę usługową? Skorzystaj z kilku podpowiedzi dotyczących skutecznych sposobów na ponowne wykorzystanie contentu.

Podobnie jak w przypadku sklepów internetowych, możesz pokusić się o to, aby na podstawie wpisów blogowych stworzyć posty na firmowe kanały w mediach społecznościowych. Ponadto nieco zmodyfikowaną serię tematycznych wpisów blogowych możesz przekształcić w poradnikowy e-book, który będzie zachętą do zapisu do firmowego newslettera.

Jeśli inwestujesz w video marketing lub regularnie nagrywasz podcasty, to nie zapominaj o tych odbiorcach treści, którzy zdecydowanie wolą słowo pisane – twórz transkrypcje i publikuj je na blogu.

Postaw na kreatywność – wykorzystaj recykling treści w strategii content marketingu

W biznesie, niezależnie od branży, liczą się zyski. Recykling treści to sprawdzony sposób, aby minimalizując koszty uzyskać jak najlepsze efekty. Aktualizując teksty lub tworząc na podstawie opublikowanego contentu nowe treści, oszczędzasz czas potrzebny na research, ponownie wykorzystujesz raz zdobytą wiedzę, efektywnie docierasz do grupy odbiorców przy pomocy różnych kanałów marketingowych.

5/5 - (4 votes)