Reklama w sieci Google Display Network – przewodnik po kampaniach reklamowych

Kategoria:
Google Display Network

Google Display Network, czyli sieć reklamowa Google, to globalna sieć, która umożliwia wyświetlanie reklam na zewnętrznych stronach internetowych. Pozwala na dotarcie do użytkowników, którzy przeglądają miliony witryn czy aplikacji należących do Google. Na podstawie danych opartych o pliki cookies, informacje od zalogowanych użytkowników, odwiedzane strony czy wyszukiwania, sieć pozwala określić grupy użytkowników. Dzięki temu, jako reklamodawcy mamy możliwość różnorodnego kierowania naszych reklam i docierania do właściwych odbiorców. Kampanie prowadzone w Google Display Network niosą ze sobą wiele korzyści, do których z pewnością należy szeroki zasięg dotarcia do osób o pożądanej przez nas charakterystyce. Dowiedz się, jakie rodzaje kampanii reklamowych możesz wdrożyć oraz jakie funkcjonalności oferuje GDN.

Kampania w sieci reklamowej 

Pierwszym rodzajem reklamy jest reklama graficzna, która jak sama nazwa sugeruje opiera się o zasoby graficzne. To obraz statyczny w formacie JPG, PNG lub HTML5 bądź animowana grafika GIF promująca Twoją firmę oraz oferowane przez Ciebie produkty lub usługi. Możemy skorzystać tutaj z szerokiego wachlarza wymiarów, dzięki czemu reklamy mogą być wyświetlane w miejscach o różnych powierzchniach. W celu utworzenia kampanii w sieci reklamowej przejdź w panelu Google Ads do jej konfigurowania i wybierz cel kampanii.

Po przejściu dalej wybierz ‘Sieć reklamową’.

W kolejnych krokach zostaniesz poproszony o podanie adresu URL strony, na którą ma kierować reklama, nazwę kampanii, lokalizacje, na które chcesz kierować reklamy, języki czy budżet. W kolejnym etapie będziesz mógł wybrać metodę kierowania Twoich reklam – o tym przeczytasz w drugiej części artykułu. Po uzupełnieniu wszelkich niezbędnych informacji, będziesz musiał umieścić zasoby reklamowe.

Drugim rodzajem reklamy jest elastyczna reklama displayowa (ang. Responsive Display Ads). W tym przypadku oprócz grafik będziemy również potrzebować innych zasobów. RDA to rodzaj automatycznie generowanej reklamy, w której skład wchodzą obrazy, nagłówki, opisy czy logo firmy. Tego typu reklamy składają się z:

  • Końcowego adresu URL;
  • Nazwy firmy – max. 25 znaków;
  • Obrazów o współczynniku proporcji 1:1 oraz 1,91:1, do 15 wariantów;
  • Logo o współczynniku proporcji 1:1 lub 4:1, do 5 wariantów;
  • 5 nagłówków– max. 30 znaków;
  • Długiego nagłówka – max. 90 znaków;
  • 5 tekstów reklamowych – max. 90 znaków;
  • Wideo umieszczone w YouTube.

Na podstawie stworzonych przez Ciebie zasobów, algorytm automatycznie będzie generować kombinacje reklam wyświetlając te najskuteczniejsze. Tworzenie kampanii przebiega dokładnie tak samo jak zostało to opisane przy reklamach graficznych. Natomiast w ostatnim kroku należy wybrać opcję ‘Elastyczna reklama displayowa’.

Jeżeli chcesz stworzyć elastyczną reklamę displayową już po ukończeniu konfiguracji kampanii przejdź do zakładki ‘Reklamy’ w bocznym menu, a następnie kliknij ‘Elastyczna reklama displayowa’.

Kampania w sieci reklamowej promująca instalację aplikacji

Drugim rodzajem kampanii, a trzecim typem reklam wykorzystywanych w sieci Google Display Network są reklamy aplikacji. Ten rodzaj reklamy wyświetlany jest na urządzeniach mobilnych, a jej celem jest zachęcenie użytkownika do zainstalowania aplikacji. Umożliwia ona zwiększenie liczby pobrań, a miejscem, w którym możemy ją zobaczyć jest nie tylko Google Play, ale również witryny i aplikacje współpracujące z Google. Chcąc utworzyć kampanię promującą aplikację przejdź w panelu do jej konfigurowania i wybierz ‘Promowanie aplikacji’.

W kolejnym kroku zostaniesz poproszony o wybór podtypu kampanii, platformy, na której znajduje się Twoja aplikacja, a także będziesz musiał ją wyszukać. 

W dalszych etapach konfiguracji trzeba będzie podać informacje dotyczące lokalizacji, na które chcesz kierować reklamy, języków czy budżetu. Następnie będziesz musiał uzupełnić zasoby reklamowe, na które składa się:

  • 5 nagłówków– max. 30 znaków;
  • 5 tekstów reklamowych – max. 90 znaków;
  • Obrazy o współczynniku proporcji 1:1, 1,91:1 oraz 4:5, do 20 wariantów;
  • Wideo umieszczone w YouTube, do 20 wariantów.

Kierowanie reklam w Google Display Network

To, gdzie i komu wyświetlane będą reklamy zależne jest od różnych czynników, niemniej jednym z najistotniejszych jest targetowanie. Użytkownicy na podstawie pozostawionych danych, zachowań czy zainteresowań są przydzielani do konkretnych grup odbiorców. Dzięki temu, możemy wyselekcjonować takich użytkowników, którzy odpowiadają grupie docelowej do jakiej chcemy trafić z naszym przekazem. Cofając się na chwilę w konfigurowaniu kampanii, zanim uzupełnimy zasoby reklamowe, możemy wybrać metodę bądź metody kierowania naszych reklam.

Kierowanie kontekstowe

Pierwszą metodą kierowania jest kierowanie kontekstowe, które polega na dopasowaniu reklam do witryn w sieci Google Display Network za pomocą słów kluczowych czy tematów. Google dokonuje analizy strony internetowej, następnie określa jej tematykę i na tej podstawie dopasowuje miejsca, w których mają wyświetlić się Twoje reklamy. To, co musisz sprecyzować po swojej stronie to słowa kluczowe lub tematy, w obrębie których chcesz, aby wyświetlały się reklamy. Jeżeli treści, które promujesz są zbieżne z tematyką witryny, kampanie mogą generować większą liczbę konwersji. 

Kierowanie na miejsca docelowe

Reklamy możesz również kierować na określone miejsca docelowe. Ta metoda pozwala na wybranie konkretnych stron internetowych, filmów, kanałów, aplikacji czy ich kategorii, które należą do Google Display Network i YouTube. W przeciwieństwie do innych metod kierowania, tutaj zachowujesz pełną kontrolę nad tym, gdzie wyświetlane będą Twoje reklamy, ponieważ wybierasz te miejsca sam. Podczas tworzenia nowej kampanii wybierz ‘Miejsca docelowe’.

Następnie wyszukaj bądź wpisz miejsca docelowe, w których chcesz aby wyświetlały się Twoje reklamy.

Kierowanie na dane demograficzne

Trzecim typem kierowania, które możesz ustawić w swojej kampanii w sieci wyszukiwania, jest kierowanie na dane demograficzne. 

Ta metoda kierowania pozwoli Ci na dotarcie do wybranych przez Ciebie grup demograficznych, które określisz na podstawie wieku, płci, statusu rodzicielskiego czy dochodów gospodarstwa domowego. Pozwoli Ci to na znaczne zawężenie grupy użytkowników, do których będziesz kierować reklamy.

Kierowanie na segmenty odbiorców

Ostatnią metoda kierowania o jakiej należy wspomnieć jest kierowanie na segmenty odbiorców. Dzięki niej będziesz mógł dotrzeć do użytkowników na podstawie tego kim są, jakie są ich zainteresowania, nawyki, czego szukają i w jaki sposób wchodzą w interakcję z Twoją stroną internetową. W celu dodania segmentów do grupy reklam wybierz ‘Segmenty odbiorców’.

Następnie zobaczysz listę różnych typów segmentów, z czego każdy z nich zawiera szeroki wachlarz kolejnych opcji do wyboru.  

Dodając odbiorców do grupy reklam masz do wyboru wiele różnych segmentów. System przydziela użytkowników na podstawie ich aktywności w witrynach i aplikacjach. Po wyselekcjonowaniu interesujących Cię obszarów, Google Ads wyświetla reklamy użytkownikom, którzy najprawdopodobniej znajdują się w obrębie wybranej kategorii. A czym charakteryzują się konkretne typy segmentów?

  • Szczegółowe dane demograficzne – dzięki tej kategorii możesz docierać do użytkowników na podstawie ich stanu cywilnego, wykształcenia czy statusu rodzicielskiego. 
  • Segmenty odbiorców o podobnych zainteresowaniach – pozwalają na dotarcie do użytkowników na podstawie ich stylu życia, pasji czy zwyczajów.
  • Odbiorcy na rynku – ta opcja pozwala dotrzeć do odbiorców na podstawie ich ostatniego zamiaru zakupu, stąd możesz trafić do osób, które zastanawiają się nad kupnem produktów czy usług zbieżnych z tymi, które Ty oferujesz.
  • Ważne wydarzenia życiowe – dzięki tej kategorii możesz docierać do użytkowników, którzy znajdują się w konkretnych sytuacjach życiowych, takich jak przeprowadzka, zmiana pracy czy ślub.
  • Twoje segmenty danych – kierowanie na własne segmenty danych to nic innego jak remarketing, stąd możesz trafiać do osób, które weszły w interakcję ze stroną Twojej firmy bądź kierować reklamy na listę klientów. 
  • Segmenty niestandardowe – możesz stworzyć segmenty niestandardowe oparte np. o użytkowników, którzy wyszukiwali konkretne hasła w Google bądź o słowa kluczowe opisujące zainteresowania użytkowników, do których chcesz trafić.

Możliwości jakie tutaj mamy są bardzo szerokie, dlatego warto samodzielnie przejrzeć opcje kierowania i dopasować je indywidualnie do swoich potrzeb. Co więcej, metody kierowania możesz bez problemu ze sobą krzyżować, zawężając tym samym grupę odbiorców, tak by była maksymalnie dopasowana pod charakterystykę Twojej działalności.

10 najlepszych praktyk tworzenia reklam w Google Display Network

  1. Sformułuj cel kampanii.

Pierwsza rzecz od jakiej należy zacząć to określenie celu kampanii, grupy odbiorców do jakiej chcesz trafić i kluczowych wskaźników efektywności. Dzięki odpowiednio sformułowanym założeniom będziesz wiedział dokąd zmierzasz, a to pozwoli Ci na bieżące kontrolowanie wyników i wprowadzanie ewentualnych zmian w kampanii.

  1. Korzystaj z danych historycznych.

Jeżeli prowadziłeś wcześniej kampanie w Google Ads, bądź posiadasz dane z innych źródeł, skorzystaj z nich! Możesz przeanalizować jakie grupy odbiorców najlepiej konwertowały, jakie ustawienia się sprawdzały, a jakie nie przynosiły zamierzonych efektów. Dzięki temu nie będziesz musiał błądzić po omacku.

  1. Krzyżuj segmenty odbiorców.

Im lepiej określona grupa odbiorców, tym większe prawdopodobieństwo skuteczności kampanii. Przykład? Jeśli prowadzisz działalność skierowaną do osób w wieku 25-44 lata, które niedawno założyły firmę i jednocześnie są to osoby przeglądające witryny czy aplikacje o kursach online możesz z łatwością zawęzić wyświetlanie reklam i nie przepalać budżetu na użytkowników, którzy nie posiadają takich cech. 

  1. Ustaw przedziały wiekowe.

Niezależnie od tego czy zdecydujesz się na kierowanie krzyżowe, czy też nie, w kampaniach w Google Display Network warto określić przedziały wiekowe użytkowników do jakich chcesz trafiać. Nie trać budżetu na wyświetlanie reklam wszystkim, a zawęź tę grupę na tyle na ile możesz.

  1. Określ lokalizację.

W zależności od tego gdzie prowadzisz swoją działalność określ lokalizację w jakiej chcesz promować oferowane produkty czy usługi. Ustaw konkretne miasto lub miasta bądź kraj. Natomiast oprócz tego, w ustawieniach kampanii rekomendujemy zmianę metody kierowania na ‘Użytkowników znajdujących się we wskazanych lokalizacjach lub często je odwiedzający’, ponieważ pozostawienie zalecanej opcji, czyli ‘Osoby znajdujące się w wybranych lokalizacjach lub nimi zainteresowane’ może spowodować wyświetlanie reklam użytkownikom, którzy nigdy w danym miejscu nie byli i nie będą.

  1. Stwórz przemyślane zasoby graficzne.

Tworząc grafiki pamiętaj aby unikać na nich niepotrzebnego chaosu. Zdecydowanie lepiej sprawdzi się tutaj prostota i jasny, czytelny komunikat. Ogranicz tekst do minimum i nie przesadź z elementami wizualnymi. Dodatkowo, pamiętaj że musisz przyciągnąć uwagę użytkownika, stąd warto korzystać z kontrastów. Na grafice umieść również Call To Action, które zwiększy prawdopodobieństwo kilknięcia w reklamę.

  1. Wykorzystaj pełen potencjał zasobów reklamowych.

W zależności od typu reklamy postaraj się wykorzystać maksimum możliwości pod względem zasobów reklamowych. Na przykładzie elastycznej reklamy displayowej uzupełnij 5 nagłówków, 1 długi nagłówek, 5 tekstów reklam, dodaj 15 obrazów, logo oraz przynajmniej jedno wideo. Dzięki temu system będzie mógł przetestować przeróżne kombinacje i wyświetlać te najbardziej skuteczne. 

  1. Zoptymalizuj rotację reklam i ustaw zarządzanie częstotliwością.

Reklamy są wyświetlane naprzemiennie, dzięki zaznaczeniu opcji optymalizacji rotacji reklam, Google Ads będzie wyświetlał te najskuteczniejsze. Dodatkowo na poziomie kampanii możesz ustawić częstotliwość wyświetlania reklam, na przykład 5 wyświetleń dziennie na jednego użytkownika. Dzięki temu Twoje reklamy nie będą nachalne.

  1. Skorzystaj z remarketingu dynamicznego.

Jeżeli prowadzisz działalność opartą o ecommerce dodaj do swojej kampanii remarketingowej plik produktowy. To skuteczna metoda na dotarcie do użytkowników, którzy oglądali konkretne produkty czy usługi na Twojej stronie, jednak nie dokonali zakupu. Remarketing dynamiczny spowoduje, że będą im wyświetlane dokładnie te produkty, co do których wykazali zainteresowanie.

  1. Zastosuj wykluczenia w kampanii.

Po pierwsze, wyklucz aplikacje – komu nie zdarza się kliknąć w reklamę grając w grę czy korzystając z jakiejkolwiek innej aplikacji? Najczęściej reklamy wyświetlają się tutaj dość inwazyjnie, dlatego najlepszym sposobem na to, aby nie tracić budżetu marketingowego jest ich wykluczenie z kampanii GDN. Kolejna sprawa – zbieraj listę domen do wykluczenia. Najlepiej stwórz ich zbiór w Google Sheets i stosuj daną listę we wszystkich kampanii GDN, które prowadzisz (niezależnie od rodzaju klienta). Zbierając takie domeny dojdziesz w pewnym momencie do naprawdę pokaźnej listy do wykluczenia, co spowoduje, że już od samego startu kampania będzie mogła generować lepsze wyniki.

Podsumowanie 

Sieć Google Display Network daje reklamodawcom szerokie możliwości dotarcia do odpowiednich użytkowników. To doskonałe narzędzie na zwiększenie świadomości marki i budowanie wizerunku. Dzięki odpowiednio przygotowanym zasobom reklamowym, z dużą skutecznością możesz zwiększyć ruch na swojej stronie czy zwielokrotnić liczbę pobrań aplikacji, co finalnie może przełożyć się na konwersje bądź transakcje sprzedaży Twoich produktów czy usług. Z wykorzystaniem różnorodnych typów kierowania możesz zawęzić grupę odbiorców, tak by trafiać jedynie do tych, którzy mogą być potencjalnie zainteresowani tym co oferuje Twoja firma.

5/5 - (1 vote)