Wprowadzenie do Google Ads – jak zrozumieć podstawy?

Kategoria:
Wprowadzenie do Google Ads jak zrozumieć podstawy

Google Ads to jedno z najskuteczniejszych system reklamowy. Jego możliwości pozwalają na precyzyjne dotarcie do odbiorców na każdym etapie ścieżki zakupowej. Dowiedz się, dlaczego warto reklamować się w Google Ads, jakie są zalety tego systemu i jak zrozumieć jego działanie. 

Google Ads – jeden z największych systemów reklamowych

Google Ads jest najpopularniejszym systemem reklamowym. Umożliwia przedsiębiorstwom, marketerom i reklamodawcom wyświetlanie reklam swoich produktów lub usług w wynikach wyszukiwania Google, na stronach internetowych w sieci reklamowej Google, w aplikacjach i na YouTube. Kampaniami zarządzać można online co sprawia, że zmian dokonywać można praktycznie w każdym momencie. Możliwe jest również zarządzanie offline poprzez narzędzie Google Ads Edytor – zastosowanie zmian wymaga połączenia z siecią. 

W przypadku reklam w wyszukiwarce ogromną zaletą jest docieranie do potencjalnych klientów dokładnie w momencie wyszukiwania związanych z oferowanymi przez te firmy produktami lub usługami. Reklamy w Google Display Network umożliwiają kierowanie komunikatów reklamowych na osoby, które interesują się konkretnym tematem bądź przeglądają strony internetowe o interesującej reklamodawcę tematyce. Wyświetlanie reklam w YouTube może natomiast przyczynić się do zbudowania zasięgu i zwiększenia świadomości marki. 

Reklamy w Google Ads mogą być ściśle ukierunkowane, a tym samym trafne dla użytkowników. Do zalet zaliczyć można również możliwość samodzielnego ustalania i kontrolowania budżetu. Nie ma również minimalnej kwoty wydatków, co umożliwia reklamowanie się zarówno dużym przedsiębiorstwom, jak i niewielkim lokalnym biznesom. Kampanie w systemie reklamowym Google Ads powinno się prowadzić po dogłębnym poznaniu jego możliwości i zrozumieniu jego działania. W uporządkowaniu wiedzy i lepszym zrozumieniu struktury narzędzia przydatny może być poniższy wykres. 

Typy i rodzaje kampanii w Google Ads 

System Google Ads oferuje kilka typów kampanii. Wyróżnić można m.in. kampanie w wyszukiwarce, kampanie w sieci reklamowej, kampanie wideo, kampanie produktowe oraz kampanie promujące aplikację. W każdym z typów można znaleźć poszczególne rodzaje, np. w reklamie wideo wyróżnić można reklamy in-stream pomijalne, in-stream niepomijalne, in-feed itp. Wybór właściwego formatu powinien być uzależniony od celu, jaki chce osiągnąć reklamodawca. Więcej na temat typów i rodzajów reklam w Google Ads i ich zastosowania znajdziesz w moim poprzednim artykule: Rodzaje reklam w Google Ads – tekstowe, graficzne, wideo i aplikacje

Sieć wyszukiwania

Jak działa Google Ads w sieci wyszukiwania? 

Właściwe wyświetlanie się reklam w wyszukiwarce Google to efekt odpowiedniej optymalizacji kampanii i ustalenia właściwej strategii ustalania stawek. Reklama będzie się wyświetlać, gdy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę hasło, które uwzględnione zostało podczas tworzenia kampanii. Słowa te nazywa się kluczowymi, a ich wybór powinien opierać się na analizie przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi. Wyświetlenie reklamy prowokowane jest przez działanie użytkownika, a poprzedzone jest aukcją, która wyłania kolejność wyświetlania płatnych treści. 

Jak przebiega aukcja w Google Ads? 

Google Ads działa w systemie aukcyjnym niezależnie od tego, czy jest to reklama w sieci wyszukiwania, sieci reklamowej czy reklamie w YouTube. Oznacza to, że narzędzie to w błyskawicznym tempie określa, która z reklam wyświetli się na pierwszej bądź dalszej pozycji. Celem każdego z marketerów jest zawsze pojawianie się na samym początku wyszukiwania. Aby to osiągnąć warto mieć na uwadze 5 głównym czynników. 

  • Stawka – to jeden z najważniejszych aspektów reklam w Google Ads. Określając stawkę ustalasz, ile jesteś w stanie zapłacić za jedno kliknięcie reklamy. Stawkę można zmienić w dowolnym momencie trwania kampanii. Jest to jeden z elementów, który ma ogromny wpływ na wyniki działań. 
  • Jakość reklam – system Google Ads pod uwagę bierze trafność i przydatność stworzonej reklamy. Ten parametr jest również możliwy do edycji w każdym momencie trwania kampanii. Jakość reklam oceniana jest cały czas i podsumowywana w formie wyniku jakości, który dostępny jest na koncie Google Ads. Stałe poprawianie tego parametru, znacznie zwiększa szanse na powodzenie kampanii reklamowej. 
  • Jakość strony docelowej, na którą kieruje reklama – strona powinna być czytelna i przydatna dla użytkowników. Powinna ona być ściśle powiązana ze słowami kluczowymi oraz tematyką reklamy.  
  • Ranking reklamy – wartość, która obliczana jest za każdym razem, gdy reklama bierze udział w aukcji. Pod uwagę brana jest wówczas konkurencja, kryteria wyszukiwania i jakość reklamy. 
  • Kontekst – reklama oceniana jest np. pod kątem wyszukiwanych słów, lokalizacji użytkownika, któremu reklama ma się wyświetlić, godziny czy też rodzaj urządzenia, z jakiego korzysta. 
  • Obecność komponentów – tworząc reklamy warto dodawać do nich tzw. komponenty reklamy. Pomagają one zwiększyć skuteczność reklamy i wyświetlić się wyżej w wynikach wyszukiwania. 

Dbając o powyższe aspekty kampanii reklamowych, znacznie zwiększa się szansa na powodzenie działań marketingowych przy jednoczesnym obniżeniu kosztów. 

Jak wybrać słowa kluczowe? 

Niezwykle istotnym etapem w przygotowywaniu kampanii Google Ads w sieci wyszukiwania jest wybór słów kluczowych. Narzędziem, które pomaga w planowaniu działań jest Planer słów kluczowych. To bezpłatne narzędzie Google, dzięki któremu można analizować słowa kluczowe, poznać ich średnią miesięczną liczbę wyszukiwań, a także przybliżony koszt pojedynczego kliknięcia. Informacje te są przydatne zarówno do zaplanowania odpowiedniego budżetu na poszczególne kampanie, jak i precyzyjnego dotarcia do grupy docelowej.

Wybieranie słów kluczowych do kampanii jest niezwykle istotnym etapem działań. Im bardziej precyzyjne słowa kluczowe wybierzesz, tym większa szansa na to, że zaowocują konwersją. Oprócz samego słowa, bardzo ważny jest również typ dopasowania. 

  • Dopasowanie przybliżone – reklamy będą się wyświetlać na hasła, które są powiązane z wybranym słowem kluczowym. Jest to dopasowanie najszersze, które może obejmować wyszukiwania, które nie zawierają słowa kluczowego w dokładnej formie. 
  • Dopasowanie do wyrażenia – wyświetlenie reklamy nastąpi w momencie wpisania przez użytkownika haseł, które obejmują znaczenie słowa kluczowego. Używając tego dopasowania dotrzesz do mniejszej liczby użytkowników niż przy skorzystaniu z dopasowania przybliżonego. Aby skorzystać z dopasowania do wyrażenia, należy umieścić słowo kluczowe w cudzysłowie, np. „czerwony rower”. 
  • Dopasowanie ścisłe – Twoje reklamy wyświetlać się będą tylko wtedy, gdy użytkownicy wpiszą dokładnie takie samo bądź powiązane hasło jako słowo kluczowe. To sposób na bardzo precyzyjne dotarcie do użytkowników, dające największą kontrolę nad tym, komu wyświetla się reklama. Aby użyć dopasowania ścisłego należy umieścić słowo kluczowe w nawiasach kwadratowych, np. [czerwony rower]. 

Przykład: 

Używając dopasowania przybliżonego dla frazy czerwony rower, reklama może wyświetlić się na zapytania takie jak: rower romet czerwony, rower elektryczny, jak naprawić rower, uszkodzony rower, naprawa rowerów. 

Decydując się na dopasowanie do wyrażenia “czerwony rower”, reklama może wyświetlić się po wpisaniu przez użytkownika fraz takich jak: gdzie kupić czerwony rower, czerwone rowery warszawa. 

Korzystając z dopasowania ścisłego [czerwony rower] reklama wyświetli się np. na frazy: czerwony rower, czerwone rowery, rower czerwony. 

Mówiąc o słowach kluczowych nie można zapomnieć o słowach wykluczających, które grają bardzo dużą rolę w optymalizacji kampanii. Dzięki nim można określić, na jakie słowa reklama nie może się wyświetlać. Wykluczające słowa (tak samo, jak słowa kluczowe) można dodawać przez cały czas trwania kampanii. Więcej o słowach wykluczających można przeczytać w artykule: Wykluczające słowa kluczowe – jak wykorzystać je w celu zwiększenia efektywności kampanii

Google Display Network

Jak działa Google Ads w sieci reklamowej?

Kampanie w sieci reklamowej pozwalają na wyświetlanie atrakcyjnych pod względem wizualnym reklam na zewnętrznych stronach internetowych. Umożliwiają dotarcie do użytkowników w ponad 35 milionach witryn, aplikacji i usług należących do Google, wykorzystując pliki Cookies i dane od zalogowanych użytkowników. Są niezwykle przydatne w działaniach marketingowych, których celem jest zdobycie zasięgów, budowanie świadomości marki czy też usługi bądź produktu. Kampania w sieci reklamowej Google wykorzystuje systemy uczące się, które są w stanie określić najbardziej odpowiednie kierowanie, stawkę i format reklamy. To zwiększa skuteczność kampanii i pozwala docierać zarówno do nowych, jak i obecnych odbiorców, które wykazują zainteresowanie produktami bądź usługami podobnymi do tych, które oferuje reklamująca się firma. 

Kierowanie reklam display 

W przypadku reklam w sieci reklamowej wyróżnić można kierowanie na odbiorców bądź też wyświetlanie reklam w konkretnym kontekście. 

Kierowanie na odbiorców 

Kierowanie na odbiorców pozwala na wyświetlanie reklam określonym grupom użytkowników, które w danym momencie przeglądają strony internetowe, oglądają filmy na YouTube czy też korzystają z poszczególnych aplikacji. Reklamy są dopasowane do zainteresowań użytkowników, co zwiększa szansę na zapamiętanie marki i zaistnienie w świadomości potencjalnego klienta. Korzystając z kierowania na odbiorców można docierać z komunikatem reklamowym zarówno do nowych osób, tych, które miały już styczność z marką (remarketing) bądź są już jej klientami (kierowanie na listę klientów). 

Kierowanie kontekstowe

Kolejna opcja to kierowanie kontekstowe, które polega na wyświetlaniu reklam, które są dopasowywane są do witryny na podstawie słów kluczowych i tematów wybranych przez reklamodawcę. System analizuje poszczególne witryny i ustala ich główną tematykę. Jeżeli odpowiada ona wybranym słowom kluczowym, następuje wyświetlenie reklamy. 

YouTube

Jak działa Google Ads w YouTube?

Decydując się na reklamę w YouTube najpierw należy określić jej cel. Tego typu działania reklamowe mogą budować świadomośc marki, zwiększać zainteresowanie zakupem, a także zachęcać do konkretnego działania. W zależności od wybranego celu mamy do dyspozycji różne opcje kierowania, formaty reklam, narzędzia do określania stawek i sposoby zakupu. W zależności od formatu reklamy i wybranych ustawień, reklamy wideo mogą wyświetlać się przed innymi filmami, w ich trakcie bądź po nich, być możliwe bądź niemożliwe do pominięcia, wyświetlać się tylko w miejscach, w których użytkownicy przeglądają treści. 

Reklamy są rozliczane w systemie CPV, czyli płatność za obejrzenie bądź CPM, czyli płatność za tysiąc wyświetleń. 

Kierowanie reklam w YouTube

Reklamy w YouTube mogą być kierowane w dwojaki sposób:

  • do osób, które mają sprecyzowane zainteresowania, należą do konkretnych grup demograficznych bądź też wykazują określone działania w sieci, 
  • na treść strony – konkretne miejsca docelowe, tematy w YouTube, słowa kluczowe bądź też urządzenia. 

Koszt reklam w Google Ads

Mówiąc o działaniach marketingowych w systemie Google Ads, należy wspomnieć o kosztach. Na to, ile kosztować będzie reklama w Google również wpływ ma kilka czynników, m.in. branża, popularność słowa kluczowego, konkurencja, lokalizacja oraz wynik jakości. Planując swój budżet, warto skupić się przede wszystkim na branży, ponieważ w przypadku niektórych z nich koszt pojedynczego kliknięcia może wynosić nawet kilkadziesiąt złotych (podczas, gdy w większości przypadku jest to kilka groszy bądź kilka złotych). 

Google Ads daje do wyboru różne formy rozliczenia. Najpopularniejszym z nich jest płatność za kliknięcie, czyli (CPC). Dostępne formy to również: płatność za 1000 wyświetleń (CPM), płatność za obejrzenie (CPV) czy też płatność za określoną akcję (CPA). W zależności od typu kampanii niektóre formy rozliczenia nie będą dostępne.

CPC, czyli płatność za kliknięcie

Płatność za kliknięcie to najbardziej popularny i najczęściej wykorzystywany model rozliczeniowy. Opłata naliczana jest dopiero wtedy, gdy użytkownik kliknie reklamę i wyświetli stronę docelową. Model ten jest najczęściej wykorzystywany w kampaniach nastawionych na sprzedaż, a także ruch na stronie. 

CPM, czyli płatność za wyświetlenie

Kolejny model rozliczenia to CPM, czyli płatność za 1000 wyświetleń reklamy. Najczęściej korzysta się z niego w przypadku reklam, których celem jest zwiększenie świadomości marki. Płatność naliczana jest wtedy, gdy reklama wyświetlona zostanie 1000 razy.  

CPV, czyli płatność za obejrzenie 

Kolejny model płatności sprawdza się przede wszystkim w przypadku filmów na YouTube. Reklamodawca płaci za obejrzenie reklamy. Co istotne „obejrzenie reklamy” rejestrowane jest przez system Google po 30 sekundach wideo bądź po wejściu w interakcję z nim. 

CPA, czyli płatność za określoną akcję 

Model CPA oznacza płatność za akcję, które konfiguruje się w systemie Google Ads, jako konwersja podstawowa. Może to być np. wypełnienie formularza kontaktowego w witrynie czy też złożenie zamówienie. Opłata naliczana jest, gdy użytkownik wykona określone przez reklamodawcę działanie. Warto zaznaczyć, że to, co jest skonfigurowane jako konwersja dodatkowa nie jest brane pod uwagę tym modelu rozliczenia. Jest to wówczas traktowane jako akcja, która pomaga osiągnąć docelową (podstawową) konwersję. 

Dlaczego warto reklamować się w Google Ads?

Większość reklam w Internecie opiera się na kierowaniu behawioralnym. W przypadku Google Ads mamy możliwość wyświetlać reklamy oparte na intencji użytkownika, który wpisuje w wyszukiwarkę konkretne frazy, na których z kolei bazują reklamodawcy. 

  1. Duże zasięgi

Google to najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa na świecie. To sprawia, że korzystanie z Google Ads pozwala dotrzeć do ogromnej liczby użytkowników. Skuteczne promowanie swoich produktów i usług z pewnością umożliwi dotarcie do potencjalnych klientów na globalną skalę. 

  1. Precyzyjne targetowanie

System umożliwia skierowanie reklam na podstawie czynników takich jak lokalizacja geograficzna, język, zainteresowania, wiek czy nawet urządzenie, z jakiego korzysta użytkownik. Oznacza to, że reklamy mogą być wyświetlane osobom, u których istnieje największe prawdopodobieństwo zainteresowania się ofertą. 

  1. Kontrola nad budżetem 

Google Ads gwarantuje pełną kontrolę nad budżetem. Możesz ustalać wysokość wydatków w ciągu miesiąca, a nawet dnia. Ponadto masz możliwość ustalania budżetu na pojedyncze reklamy. 

  1. Wyniki i analiza danych 

Na każdym etapie trwania kampanii reklamowej możesz kontrolować jej wyniki. Narzędzia do monitorowania i analizowania wyników kampanii reklamowych pozwalają na wprowadzanie zmian optymalizacyjnych, dzięki którym wyniki działań marketingowych będą coraz lepsze. 

  1. Elastyczność i skalowalność działań 

Google Ads jest narzędziem elastycznym, które można dostosować do różnych celów i budżetów. Początkowo działania warto rozpocząć od niewielkiej kampanii i stopniowo rozbudowywać ją w miarę osiągania pozytywnych wyników. Ogromną zaletą jest również możliwość testowania różnych strategii reklamowych i optymalizowanie kampanii w oparciu o zebrane dane. 

5/5 - (1 vote)