Wykluczające słowa kluczowe – jak wykorzystać je w celu zwiększenia efektywności kampanii.

Kategoria:
wykluczające słowa kluczowe

Dobrze zaplanowane kampanie Google Ads mogą przynieść wielu firmom znakomite wyniki zarówno w zakresie generowania przychodów, jak i zwiększania świadomości marki na rynku. W przypadku płatnych reklam w Google kluczowe znaczenie ma tutaj kierowanie na odpowiednie słowa kluczowe. Nie wszystkie słowa kluczowe, jakie wpisują użytkownicy, są jednak odpowiednie dla Twojego biznesu. Z pomocą przychodzą nam tutaj wykluczające słowa kluczowe. Co to są wykluczające słowa kluczowe i jak je wykorzystać? Dowiesz się w poniższym artykule. 

Co to są wykluczające słowa kluczowe? 

Dzięki zastosowaniu wykluczających słów kluczowych unikamy wyświetlania reklam, osobom, których zapytania nie są związane z reklamowanymi produktami lub usługami. 

Służą one do dwóch celów. Skutecznie eliminują frazy, które nie generowałyby konwersji, a po drugie pozwalają dotrzeć do użytkowników, którzy z większym prawdopodobieństwem dokonają konwersji. 

Skuteczne zarządzanie kampanią Google Ads polega na rozszerzaniu listy słów kluczowych, na które pojawiać się będzie twoja marka. W trakcie optymalizacji kampanii płatnej lista słów kluczowych może zostać rozbudowana o nowe trafne frazy kluczowe w celu zwiększenia zwrotu z inwestycji. Może to doprowadzić do zaprzestania używania słów kluczowych o niskiej skuteczności lub całkowite ich wyeliminowanie. 

Żeby zwiększyć współczynnik klikalności CTR kampanii reklamowych, ważne jest poznanie swoich odbiorców i określenie bazy słów, które mają największy potencjał. 

Stosowanie wykluczających słów kluczowych pomoże Twojej firmie dotrzeć do użytkowników o największym potencjale. Słowa te możemy stosować w dopasowaniu przybliżony, do wyrażenia oraz ścisłym. Żeby zrozumieć wartość jaką niesie stosowanie wykluczających słów kluczowych konieczne, jest poznanie jak działają dane typy dopasowań. 

Jakie są różnice między wykluczeniami na poziomie kampanii i grup reklam? 

W trakcie optymalizacji kampanii Google Ads stosować możemy stosować możemy dwa rodzaje wykluczających słów kluczowych – na poziomie kampanii i grup reklam. Typy te różnią się znaczeniem i zastosowaniem. 

Dodawanie wykluczających słów kluczowych na poziomie kampanii uniemożliwiają wyświetlanie reklam na wybranej liście słów kluczowych. Typ ten używany jest do wykluczenia fraz kluczowych, które nie pasują do oferty. Na przykład, jeśli prowadzisz kampanię ecommerce dla sklepu zajmującego się sprzedażą sukienek, ale nie masz żadnych sukienek żółtych/w grochy itd. warto rozbudować listę o frazę “żółte sukienki” lub “sukienki w grochy”. 

Z kolei wykluczające słowa kluczowe na poziomie grupy reklam wykorzystywane są do optymalizacji konkretnych grup reklam. Pomoże to kontrolować wyświetlania reklam z poziomu grup reklam. Na przykład użycie „żółte sukienki” w grupie reklam poświęconej danemu produktowi. 

Jakie mamy typu dopasowań słów kluczowych? 

  • Dopasowanie przybliżone 

Dopasowanie to pozwala nam wykluczyć wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania na każde słowo kluczowe w dowolnej kolejności. 

Jeśli użyjemy frazy wykluczającej „żółta sukienka” w dopasowaniu przybliżonym reklamy mogą pojawić się na zapytania “sukienki wieczorowe” lub “sukienka na lato”. Reklama nie pojawi się jednak na wyszukiwania zawierające dwa słowa kluczowe np. “żółte sukienki na lato”. 

  • Dopasowanie do wyrażenia 

Stosowanie wykluczających słów kluczowych w dopasowaniu do wyrażenia uniemożliwia wyświetlanie reklam na bardzo konkretne zapytania. Stosowane najczęściej w celu zapobieganiu wyświetlania reklam na określone frazy lub dodatkowe słowa z frazami. 

Na przykład, jeśli zastosujemy wykluczającą frazę “serwis laptopów” reklama nie wyświetli się na zapytanie “serwis laptopów w pobliżu” lub “serwis laptopów warszawa”. Reklama wyświetli się jednak na zapytanie “naprawa laptopów w warszawie” lub “punkt naprawiający laptopy w warszawie”. 

  • Dopasowanie ścisłe

Stosowanie wykluczeń w dopasowaniu ścisłym jest najskuteczniejsze. Pozwala wykluczyć całe wyrażenia lub hasła. Jeśli wykluczysz słowo kluczowe [kuchnia śródziemnomorska] reklamy nie pojawią się dla tego wyszukiwania. Każda inna odmiana spowoduje wyświetlenie reklam. 

Korzyści ze stosowania wykluczających słów kluczowych

  1. Wyższy współczynnik konwersji 

W trakcie trwania kampanii łatwo zauważyć, które frazy generują największą liczbę konwersji. Wykluczenie fraz, które nie prowadzą do konwersji, pomogą kampanii dotrzeć do fraz, których użycie ma duży potencjał do konwersji, poprawiając tym samym współczynnik konwersji. 

  1. Oszczędność budżetu reklamowego 

W przypadku płatnych kampanii Google Ads (ale również Bing Ads i innych systemów opartych na PPC) można w prosty sposób zaoszczędzić budżet reklamowy, dodając wykluczające frazy kluczowe. Dodając je do kampanii lub grup reklam unikniemy wyświetlania reklam przy nietrafionych wynikach wyszukiwania. 

  1. Tworzenie trafnych grup reklam 

Poprawa trafności reklam poprzez odrzucenie nietrafnych słów kluczowych pomaga grupom reklam. Lepiej ukierunkowane grupy reklam dają możliwość lepszego kierowania przekazu reklamowego. 

  1. Poprawa CTR

Brak wyświetleń reklam, które nie są odpowiednie dla oferty Twojej firmy, pozwala uzyskać większą liczbę wyświetleń osobom, które mogą być zainteresowane Twoją marką. Wyeliminowanie ruchu z nieodpowiednich wyszukań pozwala zwiększyć CTR. 

  1. Dotarcie do odpowiednich użytkowników

Dotarcie z ofertą do bardziej zaangażowanych i zainteresowanych użytkowników. Wyeliminowanie wyszukiwań użytkowników, którzy szukają czegoś innego, powoduje, że reklamy docierają do odpowiednich użytkowników. Pozwoli to poszerzyć grupę lojalnych użytkowników, oferując im to czego szukają. 

Jak znaleźć wykluczające słowa kluczowe? 

W trakcie analizowania słów kluczowych, na jakie mamy zamiar skierować nasze reklamy, ważne jest, żeby nadać im priorytety na podstawie dostępnych w Google Ads danych. Wykonując taką analizę, możemy jednocześnie rozpocząć tworzenie listy wykluczających słów kluczowych. Jak to zrobić? Dostępne mamy dwa skuteczne sposoby:

  1. Planer słów kluczowych 

Szukając fraz kluczowych w Planerze słów kluczowych, warto przejrzeć propozycje, jakie uzyskamy, szukając nie tylko słów, na jakie będziemy kierować reklamy, ale również frazy, jakie możemy dodać do wykluczeń. Dodaj je, jeśli nie są zgodne z Twoimi celami czy ofertą. 

  1. Raport wyszukiwanych haseł Google Ads

Z tej metody możesz korzystać, jeśli Twoja kampania jest już aktywna. W panelu Google Ads znajduje się raport wyszukiwanych haseł. Pomoże Ci to zidentyfikować frazy, które nie pasują do Twojej oferty. Po wygenerowaniu raportu porównaj wskaźniki skuteczności wszystkich fraz kluczowych w grupach reklam. Zwróć uwagę na współczynnik konwersji. Da to szerszy obraz i pomoże zidentyfikować jeszcze więcej wykluczających słów kluczowych. 

Podsumowanie 

Identyfikacja i wdrożenie listy wykluczających słów kluczowych pomoże Ci wyświetlać reklamy najbardziej odpowiednim użytkownikom. Dzięki temu lepiej wykorzystasz budżet reklamowy i jednocześnie zwiększysz szansę na konwersję i zwrot z inwestycji. 

Jeśli szukasz agencji Google Ads, która pomoże poprawić skuteczność Twoich kampanii Google Ads – zapraszamy do nas! Oferujemy specjalistyczną wiedzę z zakresu płatnych kampanii (Google Ads, Bing Ads). Skontaktuj się z nami, żeby rozpocząć poprawę wyników Twoich kampanii PPC!

Bądź pierwszy i oceń ten post!