Wykorzystanie danych demograficznych w kampaniach Google Ads – jak docierać do odpowiednich grup odbiorców?

Kategoria:

Wiedza na temat tego kim są Twoi klienci to klucz do prowadzenia skutecznych kampanii. Dane demograficzne takie jak wiek, płeć czy status rodzicielski zdecydowanie ułatwiają trafienie do odpowiedniej grupy odbiorców. Google Ads dostarcza zarówno te podstawowe, jak i bardziej szczegółowe informacje, które w rzeczywistości są częścią kierowania na segmenty odbiorców. Dzięki licznym zmiennym, możemy określić grupę użytkowników, do których realnie chcemy kierować naszą reklamę. Za pośrednictwem danych szczegółowych możemy dotrzeć do szerokiego segmentu populacji, który ma określone cechy wspólne. Dlaczego i jak wykorzystać dane demograficzne w kampaniach Google Ads? Przeczytaj artykuł i dowiedz się jak docierać do odpowiednich grup odbiorców.

Czym są dane demograficzne w Google Ads?

Kierowanie na dane demograficzne pozwoli Ci na dotarcie do określonego obszaru potencjalnych klientów, którzy z wysokim prawdopodobieństwem znajdują się w wybranych grupach demograficznych. Podstawowymi danymi, które możesz wykorzystać są przedziały wiekowe, płeć, status rodzicielski oraz dochód gospodarstw domowych. W związku z czym, jeśli prowadzisz działalność kierowaną przykładowo do kobiet w wieku 25 – 54 lat, z łatwością możesz ustawić takie kierowanie w swojej kampanii. Pozwoli Ci to na uniknięcie wyświetlania reklam osobom, które prawdopodobnie nie będą zainteresowane Twoimi produktami czy usługami. Jakie opcje kierowania mamy w każdej z grup?

  • Wiek: „18–24”, „25–34”, „35–44”, „45–54”, „55–64”, „65+” i „Nieznany”
  • Płeć: „Kobieta”, „Mężczyzna” i „Nieznana”
  • Dochód gospodarstwa domowego*: „Górne 10%”, „11–20%”, „21–30%”, „31–40%”, „41–50%”, „Dolne 50%” i „Nieznany”
  • Status rodzicielski: „Ma dzieci”, „Nie ma dzieci” i „Nieznany”

*Możliwość kierowania kampanii Google Ads na dochód gospodarstwa domowego nie jest dostępna we wszystkich krajach, więc zanim zdecydujesz się na tę opcję zapoznaj się z zasadami.  

Czym są szczegółowe dane demograficzne w Google Ads?

Z podstawowych danych demograficznych omówionych powyżej możesz korzystać niezależnie od tego czy wybrałeś je do konkretnej kampanii, czy też nie. Stanowią domyślne grupy odbiorców, które możesz zobaczyć w Google Ads wchodząc w lewym bocznym panelu w zakładkę ‘Odbiorcy’. 

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu, oprogramowanie, numer  Opis wygenerowany automatycznie

Inaczej sytuacja ma się w przypadku szczegółowych danych demograficznych. Tutaj już samodzielnie musimy dodać interesujące nas grupy odbiorców, ponieważ dane nie będą domyślnie ustawione na poziomie kampanii. Jakie szczegółowe dane demograficzne są dostępne w Google Ads?

  • Status rodzicielski: 
    • Rodzice niemowląt (do 1 roku życia)
    • Rodzice małych dzieci (1 rok–3 lata)
    • Rodzice przedszkolaków (4–5 lat)
    • Rodzice uczniów szkoły podstawowej (6–12 lat)
    • Rodzice nastolatków (13–17 lat)
  • Stan cywilny:
    • Stan wolny
    • W związku
    • W związku małżeńskim
  • Edukacja:
    • Studenci
    • Szkoła średnia
    • Licencjat
    • Magister albo doktor
  • Posiadanie mieszkania lub domu:
    • Najemcy
    • Właściciele mieszkań lub domów
  • Zatrudnienie:
    • Branża:
      • Branża finansowa
      • Branża medyczna
      • Branża nieruchomości
      • Branża technologiczna
      • Branża turystyczna
      • Oświata
      • Przemysł wytwórczy
    • Wielkość firmy:
      • Małe przedsiębiorstwo (1–249 pracowników)
      • Duże przedsiębiorstwo (od 250 do 10 tys. pracowników)
      • Bardzo duże przedsiębiorstwo (powyżej 10 tys. pracowników)

W jakich kampaniach możemy wykorzystać dane demograficzne?

Dane demograficzne możemy wykorzystać właściwie w każdej dostępnej kampanii, jaka oferowana jest przez Google Ads. To, co może się różnić, to sposób lub poziom ich implementacji. Tak jak wspomnieliśmy, podstawowe dane demograficzne dodawane są domyślnie w momencie tworzenia kampanii. Dzieje się to zarówno w przypadku kampanii w sieci wyszukiwania, jak i sieci reklamowej. Chcąc dodać szczegółowe dane również należy wejść w ‘Odbiorców’, a następnie w ‘Segmentach odbiorców’ dodać ich bądź edytować tak jak jest to pokazane na poniższej grafice. 

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu, Wykres, oprogramowanie  Opis wygenerowany automatycznie

Kampanią, w której nie zaimplementujemy w ten sposób ani podstawowych, ani szczegółowych danych demograficznych, jest kampania Performance Max. Nie znajdziemy tam oddzielnego obszaru poświęconego odbiorcom, a miejscem w jakim możemy wykorzystać takie dane jest sygnał w grupie zasobów.

Jak korzystać z danych demograficznych w reklamach Google?

Wiemy już w jakich kampaniach skorzystamy z danych demograficznych i w jakim miejscu je odnajdziemy. Natomiast to nad czym warto się zastanowić, to sposób w jaki chcemy je wykorzystać – czy chcemy nasze reklamy kierować do tych grup odbiorców, czy chcemy jedynie monitorować do kogo trafiają? 

Kierowanie na dane demograficzne

Chcąc wyświetlać reklamy określonej grupie użytkowników powinniśmy wybrać opcję kierowania na dane demograficzne. 

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu, oprogramowanie, numer  Opis wygenerowany automatycznie

W tym przypadku pierwszym i najbardziej oczywistym przykładem ich wykorzystania są kampanie displayowe wyświetlane w sieci Google Display Network. Najczęściej nie chcemy trafiać do wszystkich, a jedynie do wybranych użytkowników. Jeśli prowadzimy sklep z odzieżą damską, która przeznaczona jest dla kobiet dojrzałych i świadomych, z łatwością możemy taką grupę wyselekcjonować. Więcej szczegółowych informacji dotyczących tworzenia i kierowania takich kampanii znajdziesz w artykule „Reklama w sieci Google Display Network – przewodnik po kampaniach reklamowych”. Kampanią, w której również możemy wykorzystać taki sposób kierowania, są kampanie w wyszukiwarce. Jest to zdecydowanie rzadziej wykorzystywana praktyka, ponieważ bazujemy tutaj głównie na słowach kluczowych, natomiast warto o niej wspomnieć. Jeżeli przykładowo posiadasz sklep z zabawkami dla dzieci w wieku 0-3 lat, i chcesz precyzyjnie trafiać do rodziców takich dzieci – możesz ustawić kierowanie swoich reklam jedynie do takich osób, dzięki czemu zawęzisz zasięg wyświetlania reklam.

Obserwacja danych demograficznych

Dane demograficzne mogą być wykorzystane w celu kierowania reklam do konkretnych grup odbiorców, natomiast możemy je wykorzystać także po to, aby obserwować komu są wyświetlane, kto wchodzi z nimi w interakcję bądź też kto dokonuje konwersji. To funkcjonalność, która tak jak wspomnieliśmy wcześniej, jest domyślna dla podstawowych danych demograficznych. Chcąc dodać te szczegółowe – należy wejść w zakładkę ‘Odbiorcy’ i zamiast ‘Kierowania’, tak jak zrobiliśmy to wcześniej, wybrać ‘Obserwację’.

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu, Czcionka, linia  Opis wygenerowany automatycznie

Korzystamy z tego najczęściej w przypadku kampanii w sieci wyszukiwania. Dzięki temu uzyskujemy szczegółowe statystyki, które możemy analizować, wyciągać wnioski, a następnie optymalizować kampanie.

Podsumowanie 

Wiedząc kim są Twoi klienci zyskujesz narzędzie, dzięki któremu możesz skutecznie prowadzić kampanie Google Ads. Dzięki wykorzystaniu tych informacji możesz z łatwością kierować kampanie nie do wszystkich użytkowników, a jedynie do tych, do których rzeczywiście chcesz trafić. Wdrażając w swojej kampanii kierowanie na podstawowe bądź szczegółowe dane demograficzne z łatwością zawęzisz grupę odbiorców, a tym samym nie będziesz marnował budżetu marketingowego. A jeżeli chciałbyś sprawdzić jacy użytkownicy najchętniej wchodzą w interakcję z Twoją reklamą czy też dokonują konwersji, warto wdrożyć w swoich kampaniach obserwację takich segmentów. To rozwiązanie da Ci wgląd na jakie obszary użytkowników warto zwrócić większą uwagę, dzięki czemu będziesz mógł zastanowić się i wyciągnąć wnioski czy warto byłoby pod tym kątem zoptymalizować działania prowadzone na koncie.

5/5 - (1 vote)