Z każdym rokiem Google konsekwentnie poprawia swoje algorytmy w wyszukiwarce i stara się dopasować do aktualnych trendów. W związku z tym pojawia się nowy oficjalny czynnik rankingowy, który kryje się pod nazwą Core Web Vitals. Algorytm łączy 3 podstawowe wskaźniki, które wpływają na User Experience, czyli doświadczenia użytkownika podczas korzystania ze strony. Ma to na celu priorytetyzowanie optymalizacji witryn pod kątem wyszukiwarek. Czym więc jest dokładnie Core Web Vitals i jaki ma realny wpływ na pozycję w wyszukiwarce?
Co to jest Core Web Vitals?
Terminem Core Web Vitals określamy wskaźniki dotyczące wydajności i szybkości stron internetowych. Na koniec sierpnia 2021 zapowiadana jest aktualizacja pod kątem Page Experience Singnals, w której skład wchodzą podstawowe wskaźniki internetowe. Core Web Vitals stanie się podstawowym elementem każdej strony, tuż obok bezpieczeństwa, responsywności, szyfrowanego połączenia czy braku inwazyjnych reklam. Wprowadzenie CWV jako kolejnego czynnika rankingowego jest związane z rosnącym wpływem doświadczeń użytkownika na ocenę jakości stron internetowych. W ten sposób aktualizacje Google jasno pokazuje, w którym kierunku zmierza pozycjonowanie. Zadowolenie internauty z wyników wyszukiwania ma być kluczowe dla rankingu stron w wynikach organicznych.
Źródło: https://developers.google.com/search/blog/2020/05/evaluating-page-experience
Podstawowe wskaźniki internetowe
Do głównych Core Web Vitals zaliczają się:
- Largest Contentful Paint (LPC) czyli maksymalne wyrenderowanie treści, metryka ta wskazuje szybkość ładowania strony. Mierzona jest jako czas ładowania największego elementu na stronie przez przeglądarkę. Wynik poniżej 2,5 sekundy możemy określić jako pozytywny wskaźnik. Przedział od 2,5 do 4 sekund daje nam informację o tym, że wskaźnik wymaga poprawy. Wyniki powyżej 4 sekund jest alarmująco niski i zwiększa ryzyko opuszczenia strony przez internautę. Analiza LCP obejmuje pierwszy obszar widoczny dla internauty po załadowaniu strony.
- First Input Delay (FID) czyli opóźnienie przy pierwszym działaniu. Metryka wskazuje na interaktywność serwisu. Liczona jest od momentu rozpoczęcia ładowania do czasu aż strona stanie się w pełni interaktywna. Im mniejsza wartość tym lepiej. Dobry wynik FID oznacza czas ładowania poniżej 100 milisekund. Przedział między 100 a 300 milisekund informuje, że strona wymaga poprawy pod tym kątem. Wynik wyższy niż 300 milisekund może mieć negatywny wpływ na doświadczenia użytkownika ze stroną.
- Cumulative Layout Shift (CLS) mierzy stabilność wizualną układu strony. Określa sumę przesunięć, które widoczne są podczas ładowania strony. Dotyczy przesunięć nieoczekiwanych, które niezwiązane są z interakcją ze strony użytkownika. Co ciekawe wyskakujące reklamy typu pop-up nie będą liczone do określenia wskaźnika CLS. Wynik w przedziale od 0 do 0.1 jest uznawany za dobry, informuje nas o braku przesunięcia układu. Wynik między 0.1 a 0.25 uznawany jest za przeciętny a każdy wynik powyżej 0.25 wymaga natychmiastowego działania w kwestii optymalizacji. Niespodziewane przesunięcia na stronie wpływają na przypadkowe kliknięcia użytkownika i wpływają negatywnie na User Experience.
Warto zaznaczyć, że wymienione składniki nie należą do czysto technicznych i nie informują nas o konkretnych działaniach, które musimy wykonać w celu optymalizacji. Google stawia na komfort użytkownika a wymienione opisy przedstawiają określone doświadczenia podczas korzystania ze strony. Sposób na optymalizację strony musimy znaleźć sami wspomagając się odpowiednimi narzędziami.
Jak mierzyć wskaźniki Core Web Vitals?
- Google Search Console
Pierwszym podstawowym narzędziem, za pomocą którego możemy sprawdzić wskaźniki Core Web Vitals jest Google Search Console. Raport znajdziemy w zakładce Eksperymenty i Personalizacja -> Podstawowe wskaźniki internetowe. Sprawdzić możemy ilość podstron, które są zoptymalizowane, ile adresów URL wymaga znacznej poprawy oraz które są słabej jakości.
- PageSpeed Insights
Innym miejscem gdzie możemy sprawdzić CWV jest kolejne narzędzie od Google czyli PageSpeed Insights. Co ważne, wyniki będą się różnić dla poszczególnych podstron. Warto więc dla sklepu internetowego sprawdzać stronę główną, stronę z koszykiem czy podstrony z produktami oraz strony kategorii.
Test wykonany w PageSpeed Insights daje nam zestaw gotowych wytycznych do wdrożenia na stronie.
- GTMetrix
Kolejne narzędzie do mierzenia prędkości strony, przy pomocy, którego możemy wykonać pomiar Core Web Vitals. Tak samo jak w przypadku PageSpeed Insights, GTMetrix podaje wyniki dla konkretnego adresu oraz przedstawia tylko dane laboratoryjne.
Wtyczki Chrome do szybkiej analizy Core Web Vitals
- Core Web Vitals Extension
W przypadku, gdy chcemy przeprowadzić szybką analizę Core Web Vitals możemy użyć gotowej wtyczki Core Web Vitals Extension. Aby pobrać wtyczkę wystarczy przejść na stronę: https://chrome.google.com/webstore/detail/core-web-vitals/adeniimnihmbpgpbljmnohjpoolmgabj i kliknąć na odnośnik „Dodaj do chrome”
Aby sprawdzić wyniki danej strony wystarczy kliknąć w zainstalowaną wtyczkę, która na dole strony pokaże interesujące dla nas wyniki:
- Web Vitals Extension
Kolejna wtyczka do przeglądarki Chrome, która pozwala na szybką weryfikację wskaźników Core Web Vitals w czasie rzeczywistym. Narzędzie znajdziemy pod adresem: https://chrome.google.com/webstore/detail/web-vitals/ahfhijdlegdabablpippeagghigmibma
Wtyczka działa analogicznie do wymienionej wyżej Core Web Vitals Extension i pokazuje podstawowe wartości CWV. Dogłębna analiza jest możliwa, dzięki wykorzystaniu innych narzędzi.
Czy Core Web Vitals wpłyną na SEO?
Techniczne aspekty Core Web Vitals mogą mieć wpływ na ranking stron w wyszukiwarce Google więc można się spodziewać spadku pozycji dla witryn nie zoptymalizowanych pod tym kątem. Google pracuje nad oznaczaniem stron za pomocą odpowiednich wskaźników, które mają informować użytkowników, czy strona przekazuje pozytywne doświadczenia. Tak więc Core Web Vitals to istotne czynniki, które przedstawiają zachowania strony wobec internautów w trakcie ładowania. Nie są to czysto techniczne parametry, których nie widać podczas przeglądania stron. W tym przypadku wszystko opiera się o to, co ma realny wpływ na komfort podczas użytkowania strony. Są to składniki bardzo „ludzkie”, które my jako ludzie zauważamy podczas przebywania na danej stronie.
Czy Core Web Vitals będą miały realny wpływ na pozycje naszych stron? Tego do końca nie wiemy, wszystko może zależeć od konkurencji. Warto jednak zoptymalizować naszą witrynę pod tym kątem aby być o ewentualny krok przed nią. Zadbanie o CWV zmniejszy także współczynnik odrzuceń oraz zapewni komfortowe korzystanie ze strony.