To już 10 lat, odkąd Instagram zadebiutował w sklepie z aplikacjami. W tym czasie stał się jednym z przodujących kanałów social media, który skupia aż 500 milionów aktywnych użytkowników dziennie. Tak duża popularność Instagramu sprawia, że twórcy marek upatrują w nim doskonały potencjał e-commerce oraz źródło dochodów.
Jednak, aby z promocji czerpać trzeba najpierw poznać, zrozumieć i polubić się ze wskaźnikiem zaangażowania.
Czym jest wskaźnik zaangażowania na Instagramie?
Engagement Rate na IG to wskaźnik, który przedstawia nam stosunek liczby komentarzy, polubień i udostępnień do liczby obserwujących (zwykle obliczane poprzez podzielenie reakcji przez followersów). Jednocześnie dzięki temu możemy poznać zainteresowanie odbiorców, trafność marki oraz autorytet społeczny.
Jeśli publikowane przez Ciebie treści przemawiają do grupy Twoich docelowych odbiorców, wówczas współczynnik zaangażowania będzie wyższy. Jeśli poświęcisz czas na przejrzenie swoich najlepszych treści, tj. postów z największą liczbą interakcji, zorientujesz się, co chcą oglądać użytkownicy na Twoim feedzie. Jednak bardzo ważne jest to, aby pamiętać, że wysokie wyświetlenia mogą oznaczać, że Twoje treści były często oglądane, ale zaangażowanie jest zwykle definiowane jako konkretne interakcje z Twoimi postami.
„Dobry” wskaźnik zaangażowania na Instagramie
Nie ma jednej uniwersalnej definicji, ile powinien wynosić najlepszy wskaźnik zaangażowania. Różnią się oczywiście w zależności od branży i celów marketingowych.
Warto zauważyć, że Instagram ma wyższe wskaźniki zaangażowania niż inne sieci społecznościowe. Według raportu HubSpot Instagram Engagement Report, posty na platformie generują 23% większe zaangażowanie niż Facebook, mimo że Facebook ma 2x więcej miesięcznych użytkowników. Z kolei Rival IQ uznał, że średni wskaźnik zaangażowania we wszystkich branżach wynosi 1,22%. Z tego powodu można w miarę bezpiecznie założyć, że współczynnik zaangażowania wynoszący około 1% to dobry wskaźnik zaangażowania dla brandu.
Natomiast jeśli pod lupę weźmiemy konta Influencerów, wyniki przedstawiają się nieco inaczej.
- 3-6% – średni engagement rate na Instagramie
- powyżej 6% – bardzo dobry poziom
- engagement rate poniżej 3% został określony jako “z potencjałem do poprawy”
Oczywiście od każdej reguły są wyjątki, jak np. mikroinfluencerzy, którzy bardzo często cieszą się mocno zaangażowaną społecznością, ale osiągają przy tym niestety małe zasięgi.
Wskaźnik zaangażowania dla brandu
Najlepszą formułą mierzenia wskaźnika zaangażowania dla marek na Instagramie jest stosunek liczby wyświetleń, a nie całkowitej liczby obserwujących, do sumy like’ów i komentarzy.
Marki zazwyczaj konwertują więcej potencjalnych klientów najpierw poprzez ekspozycję. Kiedy oglądane są reklamy marki, wskaźniki zaangażowania rosną, zwłaszcza jeśli śledzą reklamy na profilach na Instagramie i zostają ich followersami.
LIKE + KOMENTARZ / WYŚWIETLENIA X 100 |
Pamiętaj! Aby poznać statystyki wyświetleń musisz prowadzić profil biznesowy na Instagramie.
Wskaźnik zaangażowania dla Influencera
Z kolei w sytuacji, kiedy chcemy poznać engagement rate konkretnego Influencera, bierzemy pod uwagę dwa najważniejsze czynniki: polubienia oraz liczbę obserwujących. Wówczas wskaźnik zaangażowania Twórcy to stosunek followersów do sumy like’ów i komentarzy.
LIKE + KOMENTARZ / FOLLOWERSI X 100 |
Proste kalkulatory mierzące wskaźniki zaangażowania Influnecera możecie znaleźć na stronie Phlanx lub HypeAuditor .
Jak zwiększyć zaangażowanie na Instagramie?
- Stworzenie oryginalnego konceptu dla swojego konta.
- Utrzymaj spójny wizualnie feed.
- Poznaj lepiej swoich odbiorców i nawiąż z nimi dialog.
- Systematycznie publikuj treści.
- Twórz angażujące do aktywności wpisy.
- Używaj odpowiednich hashtagów.
- Śledź i komentuj podobne konta do swojego.
- Eksperymentuj z typami postów.
- Pamiętaj o CTA.
- Bacznie obserwuj swoje statystyki.