Google partner
(+48) 792 130 054

Blog

Konto Adwords – własność Agencji, czy Klienta?

Opublikowano przez roial
Sie , 29
Konto Adwords – własność Agencji, czy Klienta?

Często w pracy agencyjnej przy okazji prowadzenia kampanii Adwords pojawia się pytanie, a wręcz dylemat co z kontem Adwords po zakończeniu współpracy na linii Agencja–Klient. Sami przerabialiśmy to wielokrotnie i przyznam szczerze, nie mamy do końca wyrobionej polityki w tym zakresie.Czy konta Adwords jako wytwór wraz z prawami autorskimi powinny trafiać do Klienta po zakończeniu współpracy? Czy stanowią element know-how, które pozostaje w użyciu, dopóki agencja współpracuje z Klientem, a po zakończeniu współpracy niejako wraca do agencji? Czy agencja powinna decydować się na pracę na koncie Klienta, które ma dobrą historię, ale co do którego z całą pewnością na koniec współpracy Klient będzie miał roszczenie, a więc skonsumuje również część naszej wiedzy, know-how?

Pytań jest kilka, a opinii – jak to opinii – tyle, ilu uczestników dyskusji. Sam przy okazji kilku prób rozprawienia się z powyższym dylematem, zaciągałem języka z różnych stron: w samej kolebce Adwords – wśród obsługi programu Google Partners, wśród decydentów w innych agencjach SEM/SEO, wśród zaprzyjaźnionych Klientów. Odpowiedzi bywały bardzo różne i ku mojemu zaskoczeniu, nawet wśród osób, które na swoich profilach LinkedIn mają w pozycji pracodawca wpisane Google Inc., często pojawiały się opinie, że konto Adwords to element know-how i należy do agencji.

Temat wrócił do mnie stosunkowo niedawno, przy okazji współpracy z jednym z Klientów, dlatego postanowiłem go podnieść, a szukając jakiś informacji w Google (a jakże!), nie natrafiłem na żadną dyskusję w tym względzie. Szukałem pobieżnie – więc możliwe, ze coś pominąłem, a autorów dotkniętych moją Googlową ślepotą – szczerze przepraszam 😊.

Wracając do moich motywacji – jeden z Klientów, z polecenia od innego Klienta, niespodziewanie postanowił zakończyć z nami współpracę w zakresie prowadzenia kampanii Adwords. Po niespełna 3 miesiącach działań, w ramach których kampania Adwords została rozbudowana o blisko 800 grup reklamowych i ponad 20 000 słów kluczowych (były to 2 niemałe e-sklepy), grzecznie poprosił Nas o dostępy MCK do konta (wszelkie dostępy podrzędne, bez możliwości edycji, ale z pełnym podglądem były nadane już wcześniej). Nasz Klient – nasz Pan – nadaliśmy dostępy MCK, instalując podrzędne MCK w naszej strukturze (z racji, że prowadziliśmy działania dla 2 sklepów, wydawało Nam się zrozumiałe, że dostęp z poziomu MCK jest po prostu wygodniejszy). Jednak lampka ostrzegawcza zapaliła się w momencie, kiedy Klient mimo spełnionej prośby, nadal pozostawał niezadowolony z powodu faktu, że to przy naszym loginie widnieje adnotacja „Dostęp administracyjny”, a nasza agencja nadal pozostaje płatnikiem na wskazanych kontach Adwords. Próbując dociec czemu, aż tak Klientowi zależy na tych zmianach, udało się nam wyperswadować, że w kwestiach marketingu zmieniła się w zarządzie spółki osoba decyzyjna, a ta z kolei ma swoich „faworytów” w zakresie obsługi SEM, mimo, że nadrzędne KPI (CPS i wolumen sprzedaży) dla jednego ze sklepów było dowożone od samego początku (i poprawiane w kolejnych miesiącach), a dla drugiego, z kolejnymi cyklami optymalizacyjnymi, zbliżało się do oczekiwanego poziomu (trudniejszy produkt, trudniejszy brand). Kontakty i relacje – chleb powszedni pomyślałem – nie ma co się obrażać na Klienta, ale jakoś tak żal mi się zrobiło tych wszystkich żmudnych RBH, których jak to w pracy z Adwords – najwięcej jest na samym początku i tej prowizji za zarządzanie i optymalizację w kolejnych miesiącach, na którą już przecież od początku pracowaliśmy, a której już nie zobaczę.

Mam bardzo mieszane uczucia co do tej historii. Oddałem konto Adwords w ręce Klienta, bo koniec końców – zachowanie poufności obowiązuje, więc nie przekażę tych danych dalej, konto – jeśli ma leżeć odłogiem – niech już lepiej przyda się kolegom po fachu, a sama praca Specjalisty SEM nie pójdzie na marne. Do tego stare powiedzenie, że jeden niezadowolony Klient, to 20 kolejnych w ramach zasady „uprzejmie donoszę”.

Zastanawiam się również nad kwestią uregulowania tego typu sytuacji na przyszłość. Czy wpis do umowy o opłacie karnej (to złe słowo, ale lepszego nie znajduję) za konto Adwords i przekazany know-how w przypadku zerwania umowy w pierwszych x miesiącach (zanim nakład pracy się zamortyzuje) to dobre rozwiązanie? Albo set-up fee za konfigurację konta i obniżenie konkurencyjności (cenowej) oferowanej usługi? A może (chyba najbardziej kujące w oko rozwiązanie) sztywny zapis o tym, że konto Adwords należy do agencji, jednakże istnieje możliwość jego odkupienia przy zakończeniu współpracy?

Jestem bardzo ciekaw Waszych opinii w tym zakresie.

Kamil Sztubecki, CEO

Komentarze

ad manager adwords adwords search Aktualizacja Chrome analiza Analiza urządzeń android Apple Audyt konta bing Bing Ads Overview Tab biznes Budżet Budżet dzienny Budżet łączony business manager calibra Case Study challenge chatboty Company Page Countdown Ad Customizers cover photo cover video creative hub CV data studio dolly parton dollypartonchallenge Dopasowanie klientów doubleclick dynamic ad dynamic ads dynamic creative tool ecommerce edycja linków facebook facebook changes facebook watch fanpage followers google Google Ad Grants Google Ads Google Adwords google analytics Google Chrome Google Display Network google maps google mechant center Google Play GPS Grant Google Grupy docelowe GSM igtv influencer marketing instagram instagram stories instastory kevin systrom komunikacja komunikacja online Konwersje libra linkedin Linkedin Showcase Page linki lookalike audiences Małe biznesy mark zuckerberg marketing Marketing cyfrowy marketing internetowy marketing online Maximize Clicks Bid Strategy media społecznościowe menadżer reklam merchant center news Niestandardowi odbiorcy Optymalizacja działań Organizacje charytatywne Organizacje non-profit photo Planowanie budżetu power editor Przeglądarka Chrome reklama reklama na facebooku reklama na instagramie repost rlsa RODO Rozszerzenia reklam tekstowych Safari scommerce sem seo sep Skuteczna reklama social social media social photo strategia streaming Struktura konta AdWords targetowanie targetowanie reklam tinder trendy marketingowe twitter viral wideo marketing wirtualne CV yahoo zmiany na facebooku Zmiany w Chrome