Jak sztuczna inteligencja (AI) wpłynie na SEO?

Kategoria:
jak AI wpłynie na SEO

Artifical Intelligence (AI), czyli sztuczna inteligencja, w coraz większym stopniu przesiąka naszą codzienność. Dzięki niej roboty w fabrykach zapewniają większą wydajność pracy, inteligentna klimatyzacja dba o nasz komfort termiczny w biurach i mieszkaniach, a odkurzacze wiedzą doskonale, kiedy i jaki obszar należy posprzątać. AI na dobre zadomawia się także w SEO.

Sztuczna inteligencja a SEO

Jeszcze do niedawna człowiek miał niezaprzeczalną przewagę nad maszynami – to tylko on miał zdolność uczenia się, rozumienia zawiłości języka naturalnego i podejmowania właściwych decyzji na podstawie szeregu czynników wynikających nie tylko z samej wiedzy, lecz także z nabytego doświadczenia. Sytuacja ta jednak w ciągu ostatnich lat uległa diametralnej przemianie – właśnie dzięki AI. 

Inteligencja, która do tej pory była cechą wyłącznie ludzką, została wszczepiona w programy komputerowe. Zyskały one umiejętność uczenia się (machine learning – uczenie maszynowe). Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest w SEO w wielu obszarach – zarówno w strategiach content marketingowych, link buildingu, w wyszukiwaniu głosowym i obrazowym, jak również w algorytmach Google odpowiedzialnych za dostarczanie użytkownikom trafnych wyników wyszukiwania.

Content Marketing

Nie od dziś wiadomo, że Content is a king – jakościowe treści zapełniające zarówno witryny firm usługowych, jak i serwisy e-commerce przyczyniają się do wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, a także przekonują potencjalnych klientów do podjęcia decyzji zakupowych, zwiększając tym samym współczynnik konwersji i zyski firmy.

Zanim jednak powstanie tekst wartościowy dla czytelnika (a przez to także dla robotów wyszukiwarki odpowiedzialnych za tworzenie rankingu organicznych wyników wyszukiwania), trzeba znaleźć odpowiedzi na wiele pytań. 

  • Jakie słowa kluczowe wybrać?
  • W jaki sposób uniknąć duplikacji treści?
  • Jak skutecznie zoptymalizować tekst pod kątem SEO?
  • Jaką strategię content marketingową wybrać, aby pokonać konkurencję w walce o wyższe pozycje w SERP?

W uzyskaniu właściwych odpowiedzi pomoże sztuczna inteligencja. AI dokładnie przeanalizuje działania konkurencji. Przeskanuje zawartość stron znajdujących się na najwyższych pozycjach w bezpłatnych wynikach wyszukiwania i podpowie nie tylko, jakich słow kluczowych użyć, lecz także jak skonstruować tekst, aby frazy znalazły się zarówno w treści (w optymalnym zagęszczeniu – dzięki temu nie musisz się martwić o keyword stuffing), nagłówkach, jak i opisach alternatywnych do grafik.

Link Building

Opracowanie skutecznej strategii pozyskiwania linków to obecnie proces niezwykle czasochłonny. Już kilka dobrych aktualizacji algorytmu wyszukiwarki temu, liczba odnośników prowadzących do witryny przestała mieć tak wielkie znacznie. Obecnie liczy się za to jakość serwisów, z których pochodzą linki, a także tematyczne powiązanie tych serwisów ze stroną docelową. 

W jaki sposób AI może ułatwić pracę specjalistom SEO w tym zakresie? Sztuczna inteligencja to nieocenione wsparcie taktyki budowania profilu linków – automatyzacja procesu wyszukiwania potencjalnych serwisów partnerskich przełoży się na wzrost efektywności i skrócenie czasu potrzebnego na stworzenie skutecznej strategii link buildingu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak rozpoznać toksyczne linki przychodzące, to skocz do wcześniejszego wpisu zamieszczonego na naszym blogu.

Wyszukiwanie głosowe i obrazowe

Twoją głowę zaprząta pytanie, na które chcesz jak najszybciej uzyskać odpowiedź, jednak aktualnie masz zajęte ręce, bo np. prasujesz lub prowadzisz samochód? Dzięki wyszukiwaniu głosowemu możesz przedyktować zapytanie do wyszukiwarki i w kilka chwil otrzymasz niezbędne informacje.

A może nie raz zdarzyło się tak, że chciałeś coś opisać, np. część garderoby lub mebel zauważony kątem oka podczas odwiedzin u znajomych, jednak brakowało Ci słów, aby uchwycić jego unikalne cechy umożliwiające późniejsze zidentyfikowanie i znalezienie identycznego produktu w sklepie internetowym? Teraz dzięki AI nie musisz się o to martwić – wystarczy, że zrobisz zdjęcie i skorzystasz np. z Google Lens.

Co więcej, dzięki funkcji Multisearch rozwijanej przy pomocy sztucznej inteligencji, możesz bez najmniejszego problemu przeszukiwać zasoby dostępne w sieci, wykorzystując jednocześnie zarówno grafikę, jak i tekst. Jest jednak jedno “ale” – jeśli chcesz już teraz skorzystać z tej funkcji, wybierz się na wycieczkę do Stanów Zjednoczonych. Na razie Multisearch testowane jest tylko na rynku amerykańskim.

Rank Brain

Wyzwaniem dla twórców wyszukiwarki Google jest dostarczenie użytkownikom jak najtrafniejszych odpowiedzi na zadawane pytania. Od lat specjaliści pracują nad kolejnymi aktualizacjami algorytmu wyszukiwarki. Jedną z najważniejszych aktualizacji, która została wprowadzona w ostatnich latach jest Rank Brain.

Rank Brain powstał z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Jego fundamentalnym zadaniem jest jak najlepsze zrozumienie zapytań wpisywanych w pole wyszukiwania. Pomaga mu w tym oczywiście AI. Rank Brain został wprowadzony w 2015 roku – to właśnie wtedy gigant Google ogłosił go trzecim pod względem istotności czynnikiem składającym się na ranking wyszukiwania.

Najważniejszą umiejętnością Rank Brain jest to, że system nie tylko rozpoznaje zapytanie, lecz także potrafi zrozumieć, jakie intencje stoją za zlepkiem konkretnych słów. Jeśli chcesz, aby odnośniki do Twojej witryny znalazły się na wysokich pozycjach w SERP, to planując strategię content marketingową, zastanów się, jakimi intencjami kierują się Twoi potencjalni klienci – jaki mają zamiar, gdy wpisują zapytanie w wyszukiwarkę? Czy kieruje nimi intencja zakupowa, czy informacyjna?

Pamiętaj, aby intencje użytkowników uwzględnić m.in. przy tworzeniu opisów kategorii, które przyczynią się do wzrostu sprzedaży.

Jak sztuczna inteligencja wpłynie na SEO?

Wiele wskazuje na to, że sztuczna inteligencja zapoczątkuje rewolucję w SEO. Rewolucję tę można rozważyć w kilku aspektach. Pierwszy z nich to sposób, w jaki AI przełoży się na codzienną pracę specjalistów SEO. Tutaj należy wskazać m.in. większą efektywność wynikającą z wykorzystywania sztucznej inteligencji przy tworzeniu strategii content marketingowej oraz link buildingu.

Kolejna kwestia to ułatwienia dla użytkowników, którzy będą otrzymywać wyniki wyszukiwania dopasowane do zapytań wpisywanych w wyszukiwarkę. Internauci coraz częściej będą także korzystać z opcji wyszukiwania obrazem lub dźwiękiem. Tu z kolei pojawiają się kolejne wyzwania dla specjalistów SEO, związane z optymalizacją stron pod kątem właśnie takich wyników wyszukiwania.

Zależy Ci na najwyższych pozycjach w wynikach naturalnych Google? Chcesz skutecznie zawalczyć o klienta i pokonać konkurencję? Sprawdź naszą ofertę SEO!

5/5 - (1 vote)