Jest to kolejny, bardzo często spotykany błąd. Przed usunięciem produktu ze sklepu lepiej zastanowić się dwa razy. Można bowiem pozbawić się sporej ilości ruchu, którego nie będziemy w stanie odzyskać. Zanim usuniemy niedostępny produkt, należy wziąć pod uwagę dwa główne aspekty: użytkowników i roboty wyszukiwarek. Produkty bezpowrotnie usunięte mogą wystraszyć zarówno potencjalnych klientów jak i wspomniane roboty wyszukiwarek.
Jak się uporać z tym problemem? Istnieje kilka rozwiązań, których powinniśmy używać w zależności od danego przypadku.
Przekierowanie do powiązanych produktów za pomocą 301
Taka sytuacja ma miejsce zazwyczaj, gdy produkt na stale zostaje usuwany ze sklepu. W takim przypadku należy znaleźć produkt najbardziej zbliżony semantycznie do tych samych potrzeb potencjalnego klienta. Może się okazać, że w sklepie ciężko odnaleźć podobny produkt, wtedy najlepszym rozwiązaniem jest wykonanie przekierowania do kategorii, w której usunięty produkt się znajdował. Stosowanie przekierowania 301 to przekazanie robotom informacji, że podstrona została usunięta na stałe. W ten sposób przenosimy autorytet strony z produktem na nową stronę, na którą kierujemy przekierowaniem. Żeby nie było tak kolorowo, to działanie może przynieść odwrotne efekty do zamierzonych. Sytuacja się komplikuje, gdy strona kategorii nie jest zoptymalizowana pod podobne słowa kluczowe z tego samego obszaru bądź zawiera dyrektywę „noindex”, co czasami się zdarza dla stron kategorii. Więc warto poświęcić chwilę na analizę, zanim zdecydujemy się na to rozwiązanie.
Podmienienie strony na produkt alternatywny
Sytuacja różni się znacząco od poprzedniego rozwiązania – w tym przypadku działania przeprowadzamy na tym samym adresie URL. Daje to pewność, że cały autorytet podstrony produktowej pozostanie w nienaruszonym stanie. Można po prostu zastąpić istniejącą treść na stronie, podmienić obrazki, linki oraz status produktu. W ten sposób użytkownik dowiaduje się, że oryginalny produkt, który zamierzał zakupić nie jest już dostępny. Bez przekierowania na kolejną stronę przedstawiamy mu alternatywę dla jego wyboru, co może się przełożyć na bezpośrednią sprzedaż. Sposób ten pozytywnie wpływa na współczynnik odrzuceń i jest łatwiejszy do kontroli, w przeciwieństwie do np. strony błędu 404. Takie podmienienie warto stosować dla strony produktowej, która wygenerowała „za swojego życia” dobrą sprzedaż, oraz kieruje do niej duża ilość backlinków.
Wyłączenie z indeksowania nieaktywnych stron produktowych
W poprzednim punkcie wspominaliśmy o wskaźniku odrzuceń. Wyindeksowanie stron z nieaktywnymi produktami może być kolejnym rozwiązaniem. Nie chcemy przecież, aby w wynikach wyszukiwania można było znaleźć dziesiątki stron z produktami, których obecnie nie posiadamy. Wpłynęłoby to negatywnie na wspomniany współczynnik odrzuceń oraz na samą reputację sklepu. Przeciętny użytkownik szybko straciłby cierpliwość, gdyby za każdym klikiem trafiał na niedostępny produkt. Zapewne frustracja spowodowałaby niechęć do naszego sklepu raz na zawsze. Do takiej sytuacji nie można dopuścić. Dlatego warto jak najszybciej temu zapobiegać. Wyłączenie z indeksowania sprawdzi się najlepiej dla sytuacji, gdy odwiedziny na danej podstronie produktowej gwałtownie spadają a w naszym sklepie nie ma podobnych produktów ani kategorii, które mogłyby przechwycić moc.
Strona błędu 404 dla nieistniejących produktów
Specjaliści sugerują, że lepiej unikać stron błędów 404 w swoim sklepie. Oczywiście, jeżeli można sensownie zastosować przekierowanie 301 lub 302, jak najbardziej należy je wykonać, zamiast pozostawiać pustą stronę – Google takich stron nie lubi. Kiedy zatem możemy zdecydować się na to rozwiązanie? Podobnie jak w poprzednim punkcie, sprawa dotyczy niedostępnych produktów, których nie jesteśmy w stanie dopasować do innych towarów lub kategorii w naszym sklepie. Dlaczego więc nie wyłączyć strony z indeksowania i zostawić stronę błędu 404 w tym miejscu? Z jednego prostego powodu. Możemy na takiej stronie zaproponować najpopularniejsze produkty/kategorie lub najciekawsze wpisy blogowe. Sposób ten może okazać się czasochłonny oraz wymagać sporej inwencji twórczej, która będzie w stanie zatrzymać użytkownika na stronie i zmniejszyć współczynnik odrzuceń.
Sprawdź również: Optymalizacja strony 404 – efektywniejsze działania SEO i wyższa konwersja!
Przekierowanie 302 do podobnych produktów
Przekierowanie 302 jest przekierowaniem tymczasowym. Jeżeli wiesz, że Twój produkt wkrótce wróci do oferty to warto zastosować właśnie to rozwiązanie. Na ten czas możemy przekierować stronę do innego podobnego produktu lub kategorii. Takie rozwiązanie sprawia, że Google dostaje do zrozumienia, że produkt wkrótce wróci a sam użytkownik może zrealizować zakup, korzystając z pokrewnych produktów. Warto pamiętać, żeby używać przekierowania 302 z głową. Produkt powinien faktycznie wrócić po jakimś czasie na stronę. Na blogu dla deweloperów można dowiedzieć się więcej o typach przekierowań.
Wykorzystanie tagu unavailable_after
Pewnie nie raz trafiłeś w sieci na ofertę aktywną tylko do końca dnia, tygodnia czy miesiąca. Właśnie na takie sytuacje możemy przygotować stronę produktu zawierającą tag unavailable_after. Rozwiązanie powinni znać właściciele sklepów, którzy sprzedają produkty okazjonalne. Dobrym przykładem mogą być bilety na wydarzenia. W tej sytuacji mamy jasno określone, kiedy kończy się sprzedaż. Tag unavailable_after skazuje strony na skasowanie z wyników wyszukiwania. Należy wziąć pod uwagę sytuację, gdy sprzedajemy coś cyklicznie, np. sztuczne choinki czy ozdoby świąteczne. W takiej sytuacji tag nie będzie najlepszym rozwiązaniem.
Podsumowanie
Które rozwiązanie będzie dla nas najlepsze? Prawdziwy SEOwiec odpowie jasno – to zależy. Dla dużych sklepów e-commerce, sensowne wydają się być jedynie pierwsze dwa rozwiązania zaproponowane przez nas. Kluczem będzie znalezienie odpowiedniego balansu. Na to pytanie nie istnieje jednoznaczna odpowiedź, należy indywidualnie przeanalizować każdy przypadek, pamiętając jednocześnie o komforcie klientów. Pochopne działania mogą spowodować spadki widoczności w wyszukiwarkach oraz niezadowolenie samych klientów. W przypadku niejasności pozostajemy do dyspozycji i zapraszamy do kontaktu oraz skorzystania z naszych usług. Pomożemy ustalić odpowiednią strategię i uniknąć potencjalnych strat.