Korzyści jakie płyną z tworzenia grup docelowych
Najistotniejszą zaletą korzystania z dopasowania odbiorców jest to, że reklamodawcy łatwiej docierają do klientów, z którymi mają już ustaloną relację. Mogą to być osoby z biuletynów, programów lojalnościowych, list mailowych czy osoby, które dokonały zakupu. Dzięki temu sprzedawcy są w stanie dotrzeć do tych osób najlepiej odpowiadając ich potrzebom i zwyczajom. Dopasowanie klientów najlepiej sprawdza się w:
- Zwiększenie sprzedaży up-selling i cross-selling, na podstawie wcześniejszych transakcji.
- Zwiększenia lojalności wobec marki,
- Kierowanie za pomocą reklam i GMC na osoby porzucające koszyki,
- Ponowne angażowanie lojalnych klientów,
Tworzenie niestandardowych grup docelowych ułatwia reklamodawcom docieranie do najbardziej wartościowych klientów o największym potencjale. W rzeczywistości reklamodawcy Google mogą dopasować stawki i produkty dla odpowiednich klientów.
Google po raz kolejny na przestrzeni kilku ostatnich lat postanawia pomóc reklamodawcom ukierunkować swoje kampanie. W 2015 roku pojawiła się możliwość dopasowania klientów za pomocą adresów e-mail w celu stworzenia niestandardowych grup odbiorców. Mogli być oni retargetowani na wszystkich dostępnych platformach Google, a także w YouTube, Gmailu i Adwords. Od 2016 roku możliwość ta pojawiła się w Google Merchant Center, dzięki czemu reklamodawcy z większa dokładnością mogą prezentować swoje reklamy potencjalnym klientom. Od kilku tygodni testowana jest opcja z dodaniem numeru telefonu oraz adresów klientów.
Aby stworzyć niestandardową grupę odbiorców, reklamodawcy przesyłają numery telefonów i adresów klientów do Adwords lub za pomocą interfejsu API Adwords. Przewodnik do formatowania tych danych znajdziecie tutaj, dodatkowo szyfrować go można za pomocą algorytmu SHA256 w celu dodatkowego zabezpieczenia danych naszych klientów. Google automatycznie porówna wasze ciągi numerów telefonów i adresów ze swoimi z bazami danych. W przypadku gdy Twój wpis okaże się zgodny z bazami danych Google, ten klient zostanie automatycznie dodany do Twojej niestandardowej grupy docelowej. Natomiast adresy i telefony, które nie znalazły swojego odpowiednika nie będą używane.
Czy dopasowanie klientów przez adres i telefon jest lepsze?
Nie jest lepsze samo w sobie, jedna na pewno zwiększa potencjalny zasięg reklamodawcy. We wcześniejszych latach stosować można było tylko podstawowe listy mailowe, by tworzyć niestandardowe grupy odbiorców w kampaniach Google. Teraz natomiast można pobierać dane klientów z wielu źródeł:
- Kampanii SMS,
- Bezpośrednich list mailowych,
- Programów lojalnościowych i nagród;
- Bezpośrednio z transakcji przeprowadzanych w sklepach,
- Rozszerzenia wiadomości,
Reasumując nowe rozszerzenie pozwala reklamodawcom w jeszcze lepszy i dokładniejszy sposób docierać do klientów o wysokiej wartości, zapewniając jednocześnie bardziej trafne miejsce docelowe adekwatne do potrzeb naszych klientów.
Biorąc pod uwagę, że duża ilość klientów robiących zakupy online twierdzi, że jakość, czas i trafność przekazu reklamowego wpływa na ich świadomość marki, może to mieć wielki wpływ na tworzenie przyszłych kampanii reklamowych.
Piotr Zwierz, SEM Specialist