Content marketing – czym jest? Tę angielską frazę możemy przetłumaczyć dosłownie na treści marketingowe, które w sposób długofalowy przyciągają uwagę odbiorców oraz odpowiadają na ich potrzeby. Współcześnie, content marketing bazuje na ogromnej liczbie mediów, dzięki którym możliwe jest dotarcie do szerokiej grupy odbiorców. Artykuły, poradniki, e-booki, grafiki, formy video, relacje, webinary, podcasty, a nawet chatboty – one wszystkie tworzą marketing treści. Ich zadaniem nie jest tylko promocja danej osoby czy firmy a przede wszystkim skłonienie użytkownika do podjęcia działa. Najczęściej jest to nabycie dobra bądź skorzystanie z oferowanej usługi. Warto więc zadbać o tę formę przekazu, ponieważ dobrze prowadzona potrafi przynieść wymierne i wysokie korzyści. Razem z nami poznajcie znaczenie contentu marketingu, ponieważ content is king!
Wartościowe treści mają znaczenie
Dlaczego marketing content zyskał taką popularność? Fakty mówią same za siebie – rządzi on światem internetowym, stronami, social mediami z jednego ważnego powodu. Może go tworzyć praktycznie każdy. Właśnie tak – zarówno międzynarodowa spółka z wielomilionowym budżetem może stworzyć zaskakującego „virala”, który będzie pracował na konto marki, jak i wpis mało znanego blogera może nagle zyskać na ogromnej popularności, przyczyniając się docelowo do zwiększenia ruchu organicznego na danej stronie. Dobrze przemyślany marketing treści wychodzi naprzeciw klientom, skupiając się na ich potrzebach, a nie na samym przedstawianym produkcie. Tradycyjny marketing często w sposób natarczywy próbuje przekonać nas do nabycia danego produktu – content marketing opiera się na bardziej wysublimowanych metodach. Bazując na nim, tworzymy nowoczesny, przyjazny, nienachalny wizerunek marki, z którą chce się współpracować i którą chce się wspierać. Aby jednak do tego doszło, treść, którą chcemy się podzielić, musi być wartościowa. Czyli jaka? Wartościowe treści najczęściej odpowiadają na pytania, rozwiązują problemy bądź realizują potrzebę zakupową użytkownika. Dlatego nie może być to po prostu tekst czy ikonografika. Treść marketingową należy połączyć z działaniami SEO tak, aby swoim istnieniem, poprawiała widoczność naszej firmy, zwiększając organiczny ruch na stronie.
Content marketing – dziel się nim!
Reklamy mają to do siebie, że potrzebują kanałów dystrybucji. Nie inaczej jest z marketingiem treści. Treści content marketingu oprócz interesującej formy muszą być dostarczone w sposób pasujący do grupy odbiorców. Bardzo ważną kwestią jest równie dobranie kanałów dystrybucji do rodzaju contentu. Kanałów dystrybucji jest naprawdę wiele: posty, relacje, listy mailingowe, newslettery czy e-booki. Skoro marketing internetowy obfituje w takie formy dotarcia do potencjalnych klientów, chcąc osiągnąć sukces, należy z nich korzystać.
SEO a content marketing
Angażujące, unikatowe treści to jeden z głównych nośników dobrze funkcjonującego SEO. Strony www posiadające ciekawe, merytoryczne treści nagradzane są przez roboty Google, wyświetlając się wysoko w wynikach wyszukiwania. Dlatego, warto planować treści marketingowe oraz dopasowywać je do wymogów pozycjonowania strony — bez względu czy będą to artykuły blogowe, posty w social mediach czy grafiki z relacji. Działanie na wielu frontach wymaga nakładu czasu i pieniędzy, więc będąc rozwijającą się firmą, dobrze jest skupić się na jednej, dwóch sekcjach i właśnie je w pierwszej kolejności optymalizować i aktualizować pod kątem pozycjonowania. Może to być blog, poradnik, słownik pojęć, sekcja aktualności, czy nawet odpowiednio stworzone FAQ. Takie treści są często tworzone specjalnie z myślą o ich pozycjonowaniu.
Content marketing – korzyści
Content marketing stał się nowoczesną, prostą i angażującą formą nawiązywania relacji z użytkownikami. Jest również bardzo wymierny – wystarczy spojrzeć na ilość komentarzy, udostępnień czy polubień pod daną treścią, aby przekonać się, jaką ma moc. I nie są to jego jedyne zalety! Do analizy wyników niekiedy potrzebne są specjalistyczne narzędzi jak np. Google Analytics, innym razem osiągnięcia widoczne są gołym okiem. Idealny content marketing to taki, którego echo przechodzi po świecie internetu falami, długo po zakończonej kampanii. Co zaliczamy do największych zalet content marketingu?
- • Zwiększenie ruchu na stronie. Zależność jest prosta- zwiększający się ruch na stronie zwiększa liczbę udanych transakcji. Ciekawe, merytoryczne treści przyciągają odbiorców na daną witrynę, odpowiadając na ich potrzeby. Jest to szczególnie ważne w kontekście tego, ile sprzecznych, fake’owych informacji znajdujemy w sieci. Tworzenie contentu znajdującego się na drugim końcu skali szybko procentuje uznaniem i zainteresowaniem odbiorców. Content marketing można więc porównać do marketingu wirusowego – obydwa opierają się na poleceniach oraz rekomendacjach użytkowników. Dzieląc się swoim doświadczeniem, wiedzą, tworząc coś unikatowego, wyróżnisz się z tłumu – a to już prosta droga do tego, by zdobyć ogromną popularność w sieci, przy bardzo niewielkim nakładzie czasowym i finansowym.
- • Content jest tani w porównaniu do innych typów reklam. Angażujące treści pisemne możemy zlecić copywriterowi, z drugiej strony każdy z nas ma dostęp do telefonu, który można wykorzystać do nagrywania form video, dodawania relacji, a nawet do tworzenia form graficznych za pomocą darmowych programów takich jak np. Canva. Przemyślany i skuteczny content marketing „żyje własnym życiem” przynosząc zyski, i wcale nie trzeba do tego wykupować sztucznych polubień czy udostępnień na portalach aukcyjnych.
- • Wzrost zaufania wśród klientów oraz budowanie eksperckiego wizerunku. Jak wspominaliśmy wcześniej, internet jest pełen sprzecznych, szkodliwych informacji. Dlatego ludzie dążą do znajdowania pewnych, rzetelnych źródeł. To Twoja szansa! Dzieląc się swoją wiedzą z innymi, edukując, aktualizując swoją wiedzę, a nawet przyznając się do błędów, budujesz spójny i prawdziwy wizerunek firmy. Ludzie chcą wiedzieć, kto stoi za danym biznesem, stając się twarzą swojej firmy, kreując personę profesjonalisty, zwiększasz rozpoznawalność marki. Odbiorcy będą o tobie pamiętać i co ważniejsze, trafisz na listę poleceń oraz udostępnień. Tak właśnie buduje się siatkę stałych klientów, którzy sami przyciągną do Ciebie nowych odbiorców. W tym kroku bardzo ważna jest systematyka, działania powinny być rozplanowane na długi okres, ponieważ długie przerwy, brak wpisów, zapętlanie treści, brak systematyczności, brak reakcji na aktualne wydarzenia sprawiają, że ludzie tracą zainteresowanie daną stroną, fanpagem czy blogiem.
- • Wzrost widoczności w wyszukiwarce. Wartościowe treści warto promować. W jaki sposób? Tworząc je pod kątem SEO. Natarczywe kampanie reklamowe coraz częściej blokowane są przez wtyczki, które z powodzeniem może zainstalować każdy użytkownik internetu. Content marketing jest o wiele bezpieczniejszą opcją. Nie grozi nam rozczarowanie wynikające z wydanych pieniędzy, na kampanię, która „nie zaskoczyła”. Stworzenie treści czy grafiki zgodnych z pozycjonowaniem przekłada się bezpośrednio na Twoje miejsce w rankingu Google. Tworząc content marketing, warto o tym pamiętać – czy to pisząc artykuły na bloga, posty na social media czy tworząc grafiki – one wszystkie poprawiają widoczność w sieci. Im wyższa pozycja w Google, tym większa liczba odwiedzin. Jak już wiecie, przekłada się to bezpośrednio na wzrastające wyniki sprzedażowe.
Podsumowanie
Internetowy content marketing jest niezwykle wszechstronną formą dotarcia do klienta. Łącząc go z innymi kampaniami, SEO, social mediami, mailingiem oraz dopasowując do grupy odbiorców pod kątem formy przekazu (posty, artykuły blogowe, wpisy, relacje, formy video, grafiki), jesteśmy w stanie szybko wybić się na tle konkurencji, wystarczy odpowiadać i analizować potrzeby konsumentów. Dobrze rozplanowana kampania content marketingowa nie tylko poprawi Twój wizerunek w sieci, przysparzając nowych klientów, ale przede wszystkim sprawi, że zostaniesz zapamiętany wśród odbiorców, zaczniesz być udostępniany i polecany, a to krok ku temu, by w swojej branży stać się numerem 1 na rynku.